او بیان کرد: وقتی اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار ۱۵۰ میلیون تومان است، هر شرایطی برای فروش بگذارند باز هم افرادی هستند که قوانین آن را دور بزنند و به فکر دلالی باشند. برای کاهش این اختلاف قیمت باید خودرو در حاشیه بازار به فروش رود. در دهه ۷۰ این مشکل وجود داشت، یعنی اختلاف قیمت زیاد بود و گفتند خودرو در حاشیه بازار به فروش رود که باعث شد قیمت تک نرخی شود.
دبیر انجمن خودروسازان گفت: یک شرکت استاندارد بازرسی داریم که خدمات پس از فروش خودرو را رصد میکند، یعنی به فردی که خودرو را خریده است بعد از ۴ ماه تماس می گیرند که از مشکلات خودرو مطلع شوند که ۸۰ درصد آنها میگویند خودرو را فروخته اند، یعنی نشان میدهد در قرعه کشی ۸۰ درصد پولهای سرگردان در بازار است و تنها راه این است که اجازه دهند خودرو در حاشیه بازار به فروش رود.
نعمت بخش گفت: باید کمک کرد تا تولید خودروهای خودرسازان افزایش باید و اجازه دهند قطعه سازان قطعه به خودروسازان برسانند. یک دستگاه پژو پارس در کارخانه ۱۴۰ میلیون تومان است که در بازار بیش از ۳۰۰ میلیون تومان به فروش میرسد یعنی بلیط هر کس برنده شود بیش از ارزش خودرویی که خریده به دست میآورد و نشان میدهد کارخانه ۱۴۰ میلیون تومان روی همان خودرو زیان میکند.
او تشریح کرد: باید اجازه دهند که خودرو در حاشیه بازار به فروش میرود؛ اگر خودرو در بازار ۳۰۰ میلیون تومان است، در کارخانه هم ۳۰۰ میلیون تومان به فروش رود. اینگونه ۸۰ درصد تقاضای کاذب کنار میرود. چون تقاضا کم میشود هفتهای ۵ میلیون تومان قیمت خودرو کاهش مییابد و ظرف ۳ ماه خودرو تک نرخی میشود و همان پژو پارس هم در کارخانه و هم در بازار به ۲۰۰ میلیون تومان میرسد.
او با تاکید بر اینکه هر کالایی ۲ نرخی باشد باعث ایجاد رانت و فساد می شود، این اختلاف قیمت باعث حجوم مردم میشود. امسال به تولید یک میلیون و ۱۰۰ دستگاه خواهیم رسید و اکنون روز به روز توان خودروساز رو به کاهش است.
او گفت: اکنون بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو ناقص کف پارکینگ خودروسازان وجود دارد یعنی توان خودروساز روز به روز کم میشود و نمیتوانیم مطالبات قطعه سازان را پرداخت کنیم.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/