خودروهای برقی هم پاک نیستند
در شرایطی که این روزها بیش از هر زمان دیگری بحث ورود خودروهای برقی به کشور برای مقابله با آلودگی هوا مطرح است، برخی کارشناسان معتقدند برای رفع این بحران، بهتر است ابتدا فکری به حال خروج خودروهای فرسوده کرد. به گفته آنها، خودروهای برقی به دلایلی هنوز امکان حضور گسترده در خیابان های کشور را نداشته و از طرفی، این مدل خودروها نیز آلایندگی خاص خود را دارند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، در این بین امیرحسین کاکایی استاد دانشگاه و کارشناس خودرو کشور معتقد است اين نوع خودروها طبق پيشبينيها،حتي در يك دهه آينده نه به لحاظ آلايندگي و نه به لحاظ اقتصادي به صرفه نيستند؛ به عبارت ديگر هيچ مستندي تاكنون ارائه نشده است كه ثابت كند خودروهای برقی در طول عمر خود، آلايندگي محيط زيست را كمتر از خودروی به روز احتراق داخلي، افزايش ميدهند.
او می گوید: امروزه مشكل اصلي آلودگي هواي تهران و كلا محيط زيست در این کلانشهر و سایر کلانشهرها، خودروهاي توليد سواري نيست، بلكه خودروهاي فرسوده سواري و از آن مهمتر خودروهاي فرسوده سنگين از نوع اتوبوس، كاميون، تريلي و به خصوص تجهيزات راه سازي و عمراني است كه كمتر كسي به آنها توجه ميكند.
کاکایی می افزاید: همچنين اگر هم اين معضل را حل كنيم، معضل بعدي اصولا عدم توجه جدی به حمل و نقل عمومي است. بسياري از كشورهاي پيشرفته دنيا بهطور سرانه دو تا سه برابر ما ايرانيها خودرو دارند. اما با يك گردش كوتاه در اخبار شهرهاي پرجمعيت اروپايي مشاهده ميكنيم كه مشكلات آلودگي در آنها خيلي كمتر از مشكلات ما در تهران است.
به گفته این استاد دانشگاه،دليل اصلي این موضوع، توجه جدي به حمل و نقل عمومي و استفاده بهينه از مدل هاي مناسب حمل نقل درون شهري و حومهشهري و برونشهري است. او تاکید می کند: با این حال متاسفانه دولتمردان ما در طي ساليان دراز به جاي توجه جدي به اين مقوله بسيار مهم هر چند وقت يكبار ايدهاي جديد را روي خودروهاي سواري پياده ميكنند؛ در واقع آنها يك روز LPG، يك روز ديگر كاتاليست، چند صباحي بعد CNG، و نهايتا روزگاري هيبريد و امروز هم كه باب روز دنياست، برقي را مطرح ميكنند؛ با این حال، از هزاران اتوبوس فرسوده، نیاز به واگن های مترو غافل مانده اند.
انتهای پیام/