از لحاظ سهم بازار، جنرال موتورز از فورد بالاتر است. در بازار آمریکا جنرال موتورز 17 درصد از سهم فروش کل خودروها را در اختیار دارد. اما در بازار جهانی هیچکدام بر دیگری برتری ندارند. در سال 2019 بالاترین سهم بازار جهانی متعلق به تویوتا با 10.24 درصد، گروه خودروسازی فولکس واگن با 7.59 درصد و فورد با 5.59 درصد اول تا سوم بودند.
بازار جهانی خودرو به شدت رقابتی است و بازارهای در حال پیشرفت مثل هندوستان، چین و برزیل همچنان باعث تغییرات شده و آینده خودروسازان و سهم آنان را دستخوش تغییرات می کند.
از لحاظ عملکرد بنگاهی، جنرال موتورز از فورد کوچک تر است. کل گردش مالی جنرال موتورز در سال 2020 رقم 122 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال 2019 کاهش 10.75 درصدی داشته است. گردش مالی کل فورد 127 میلیارد دلار است که نسبت به سال 2019 کاهش 18.45 درصدی داشته است. هر دو کمپانی از زمان بحران اقتصادی سال 2008 و 2009 تا به حال رشد چشمگیری در زمینه گردش مالی نشان داده اند. اما همان دوران سخت باعث شد که در دهه بعدی آثار آن لطمه ها را تجربه کنند. در دهه 2000 خط تولید فورد از رقبا عقب افتاد و به تدریج سهم بازار را به رقبا از دست داد. در سال های بین 2006 تا 2009 فورد لطمه فراوانی دید. فورد تحت راهبری آلن مولالی مدیر عامل وقت تلاش کرد مدل های جدیدی را نوآوری کند و به عملیات تثبت ببخشد و همین عامل باعث شد که در دوران بحران اقتصاد مالی در سال 2008 مانند جنرال موتورز مجبور به دریافت کمک های دولت نشود. جنرال موتورز اعلام ورشکستگی کرد و دولت آمریکا به دادش رسید اما فورد این دوران را بدون اعلام ورشکستگی پشت سر گذاشت. البته جنرال موتورز تمامی بدهی های خود را تا به حال صاف کرده و سود سهامداران را هم پرداخت کرده است. شاید همان دوران سخت باعث شده که اکنون سرمایه گذاری بیشتری روی نوآوری، بهره وری و فناوری در نظر گرفته و به بازار چین هم چشم دوخته است.
در زمینه جذب سرمایه و اجاره به شکل لیزینگ راهبردهای دو کمپانی شباهت زیادی به هم دارد و از این رو گردش مالی و سودآفرینی آنها هم در این زمینه شبیه به هم است. فورد یک شرکت فورد کریدیت Ford Credit تأسیس کرده و جنرال موتورز شرکت مالی جنرال موتورز.
یکی از تفاوت های مهم این دو خودروساز در زمینه راهبرد برند است. تعداد برندها در این دو گروه خودروسازی تفاوت مهمی با هم دارند. برنامه فورد تحت عنوان «یک فورد» "One Ford” از سال های پیش از بحران 2008 شروع شد و تلاش این کمپانی آن بود که تعداد برندهای کل خود را در بازار جهانی کاهش دهد. در حال حاضر هم مثل خیلی از خودروسازان که یک برند اصلی و یک برند پرتجمل دارند [تویوتا و لکسوس] فورد هم یک برند اصلی فورد و یک برند لاکچری لینکلن دارد. همین راهبرد باعث شد که برندهای این شرکت به تدریج کاهش پیدا کند.
فورد اعتقاد پیدا کرد که به جای برندهای متنوع، محصولات متنوع روی پلتفرم های مشترک داشته باشد و اعتقاد داشت این راهبرد موجب بهره وری و نوآوری بیشتر می شود. در سال 2007 فورد 27 پلتفرم مختلف در سراسر دنیا داشت، در سال 2015 به 12 کاهش داد و اکنون در سال 2021 فقط دو پلتفرم از دو برند فورد و لینکلن باقی مانده اند.
جنرال موتورز هنوز به داشتن تنوع برندها در سرتاسر زمین اعتقاد دارد. در حال حاضر جنرال موتورز هنوز صاحب برندهای شورولت، بیوک، جی ام سی، کادیلاک و هامر است. با این حال برخی از برندها را که سوددهی نداشته اند ادامه نداده یا فروخته است. از جمله
هرچند جنرال موتورز قبلا اعتقاد داشت که حفظ برندهای مختلف برای سگمنت های مختلف بازار حیاتی است اما عدم سرمایه گذاری روی برخی از برندها، مخصوصاً در بازارهای جهانی نشان میدهد که جنرال موتورز به حرف فورد رسیده است. خیلی از برندهای متنوع جنرال موتورز به خاطر عملکرد ضعیف متوقف شده اند تا به دلیل راهبرد یا برنامه ریزی. در اواسط 2017 بعد از 16 سال ضرر متوالی در بازار اروپا،جنرال موتورز بخش اروپایی خود را به گروه فرانسوی PSA فروخت.
در زمینه مصرف سوخت و فناوری های جدید هم تفاوت هایی بین این دو خودروساز وجود دارد. هر دو از اهمیت آن واقف هستند چون به هر حال باید قوانین سخت گیرانه محیط زیست و آلایندگی را رعایت کنند. اما راهبرد آنها با هم متفاوت است برای مثال فورد موستانگ مک ایی و اف 150 لایتنینگ را به بازار معرفی کرده و 6 خودروی هیبریدی به بازار معرفی کرده است. در حالی که فورد ورود به خودروهای هیبریدی و برقی را با شورولت ولت Volt و خیلی زودتر از فورد شروع کرده بود. تا سال 2035 قرار است 30 مدل جدید برقی و هیبریدی به سبد محصولات جنرال موتورز اضافه شوند که همگی روی پلتفرمی به نام Ultium ساخته می شوند.
منبع: سایپا نیوز
انتهای پیام/