به گزارش خودروکار، چاک هوسکین جونیور Chuck Hoskin Jr. رئیس ملت چروکی از جیپ می گوید، افتخاری نیست که نام قبیله آنها روی یک خودرو حک شود و جیپ هم در پاسخ گفته است از گفت و گوی محترمانه و باز با ملت چروکی و رئیس آن قبیله استقبال می کند.
اما حالا 45 سال است که دیگر نام گرند چروکی با نام و نشان جیپ گره خورده و حداقل دو محصول جدید بلندقامت این برند را با چروکی می شناسند و حتی اگر از حالا هم دیگر این نام روی محصولات جدید گذاشته نشود، با شنیدن نام چروکی مردم دنیا یاد جیپ می افتند و شاید خیلی ها هیچ ایده ای ندارند که این نام از قبیله ای سرخ پوستی الهام گرفته شده است. در حقیقت گرند چروکی پرفروش ترین محصول برند جیپ به حساب می آید که شاسی بلند تمام قامت است و در نامگذاری شاسی بلند اندازه متوسط آن واژه گرند به کار نرفته است.
چاک هوسکین جونیور در درخواست خود گفته است: «من فکر می کنم به روز یا عصری از تاریخ در این کشور رسیده ایم که هر دو بنگاه اقتصادی و تیم های ورزشی باید استفاده از نام های آمریکایی های بومی [سرخ پوستان] برای نامگذاری، تصاویر و مسکات ها [شخصیت های کارتونی یا نمادهای تبلیغاتی]، محصولات، پوشیدنی ها و به طور کلی لوازم ورزشی خودداری کنند. ما اطمینان داریم که نیت آنها خوب بوده است اما برای ما افتخار نمی آورد که نام ما در پهلوی یک خودرو حک شود.»
این اظهار نظر را ابتدا کار اند درایور Car and Driver منتشر کرد و در سی ان بی سی هم منتشر شد. هوسکین انتظار ندارد که یک شبه این نامگذاری کنار گذاشته شود اما می گوید ملت چروکی استفاده از نام خود را نمی پذیرد و نمی بخشد.
در مصاحبه با سی ان بی سی رئیس قبیله چروکی گفت: «در مورد کمپانی جیپ، نوع نگاه آنها این است که چند دهه از این نام استفاده کرده اند و نیت آنها خیر بوده و باورشان این بوده که برای مردم چروکی افتخار به وجود می آورند. اما من موافق نیستم، قبیله ما مدتی طولانی تر با این نام شناخته شده است، این نام برای قبیله ما پیش از تاریخ نگاشته شده بشر وجود داشته است.»
جیپ هم که از گفت و گو و حل اختلاف به روش احترام آمیز استقبال کرده می گوید که در انتخاب نام وسواس زیادی به خرج می دهد و این نام را به پاسداشت «نجابت، دلاوری و غرور» این ملت انتخاب کرده است.
بعد از انتشار این خبر، به این قبیله پیشنهاد شده است که استفاده کنندگان از نام این قبیله «حق استفاده از نام» را به شکل مالی جبران کنند که رئیس این قبیله آن را «دردسرساز» توصیف کرده و گفته است: «مشوق های مالی و هر آن چه که ماهیتی مشابه آن داشته باشد، چاره ای برای رفع مشکل اصلی نیست.»
مشکل اصلی استفاده از نام نژادها و کلیشه سازی و ایجاد کاراکتر های کارتونی و مضحک است و بسیاری از کمپانی ها و تیم های ورزشی نیز با این عقیده موافق هستند و به تدریج استفاده از این نامگذاری ها را متوقف خواهند کرد.
اما این اعتراض می تواند سرآغاز تغییرات در نام ها به ویژه در محصولات غذایی هم باشد. برندهایی مثل عمه جمایما Aunt Jemima و عمو بن Uncle Ben’s هم تصمیم گرفته اند استفاده از نام های سرخ پوستی [آمریکایی های بومی] را در بسته بندی های خود متوقف کنند.
تیم های ورزشی مثل بیسبالِ لیگ برتر از جمله کلیولند ایندینز Cleveland Indians (ایندینز به زبان انگلیسی به معنی سرخ پوست است و ریشه کلمه به زمانی برمی گردد که اروپایی ها به قصد خرید ادویه به سمت هندوستان سفر کردند اما از آمریکا سر در آوردند و با قبایل آمریکای بومی مواجه شدند و تصورشان این بود که آنها هندی هستند و برای همین این نام از آن زمان باقی مانده است) و تیم فوتبال ملی که قبلاً رداسکین Redskin [سرخ پوست] نام داشت که اکنون نام خود را به واشنگتن تغییر داده است.
جیپ از سال 1992 نسل جدید خودروی شاسی بلند تمام قامت خود را گرند چروکی گذاشته بود که سه ردیف صندلی دارد. استفاده از نام چروکی در جیپ هم از سال 1974 شروع شد. از سال 2002 استفاده از این نام متوقف شده بود اما دوباره از سال 2013 از سرگرفته شد.
آن چه بیشتر از همه این قبیله را آزار می دهد، شخصیت های مضحک، مسکات ها و شخصیت های کارتونی توهین آمیز است و این که حتی خود جیپ در هیچیک از سال های گذشته هنگام نامگذاری با این قبیله مشورت نکرده است.
منبع: سایپانیوز
انتهای پیام/