کد خبر: ۴۳۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳
خودروکار گزارش می دهد

محرک های جدید مالی برای دو خودروساز/ یک گام تا تحقق جهش تولید با همکاری بانک مرکزی

در حالی به زودی تسهیلات پیش بینی شده از سوی بانک مرکزی به دو خودروساز پرداخت خواهد شد که به نظر می رسد با مذاکرات صورت گرفته و مبالغ پیش بینی شده جهت اختصاص به دو خودروساز، گام های محکم تری در راستای تحقق جهش برنامه تولید در حال برداشته شدن است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، پیش بینی تسهیلات 5 هزار میلیارد تومانی که 80 درصد این مبلغ در قالب پرداخت مطالبات به قطعه سازان پرداخت می شود در حالی به زودی وارد فاز اجرایی می شود که برخی معتقدند در شرایطی که این میزان تنها یک ششم بدهی خودروسازان به قطعه سازان بوده و در راستای برنامه جهش تولید این میزان بدهی در حال افزایش است، تسهیلات موقتی چندان کمکی به بهبود اوضاع نمی کند.

کارشناسان معتقدند که به جای تسهیلاتی از این دست که در پایان هرسال برای خودروسازان و یا به عبارت بهتر قطعه سازان در نظر گرفته می شود باید نسبت به پیش بینی راهکاری اساسی اقدام کرد تا خودروسازان از زیاندهی همیشگی خارج شوند و این راهکار جز آزادسازی قیمت ها چیز دیگری نیست.

اما در مقابل برخی از قطعه سازان نظر دیگری دارند و معتقدند که بانک مرکزی روی خوش خود را به صنعت خودرو نشان داده و این شرایط نابسامان به زودی بهبود می یابد و رشد تولید خودروسازان را باید گام اولیه در راستای برنامه جهش تولید دانست، بنابراین این تسهیلات هرچه اندک می تواند محرکی برای تولید خودرو و یا حتی قطعه باشد.

محمد شهپری، عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به اثرات مثبت پرداخت تسهیلات به صنعت خودرو و در ادامه صنعت قطعه اظهار می کند: ایران خودرو از ابتدای سال تاکنون بیش از 60 درصد افزایش تولید داشته که نشان داده حرکت خود را برای تحقق جهش تولید آغاز کرده است.

وی می افزاید: دو خودروساز در حال حاضر در تلاش برای تامین نقدینگی و پرداخت مطالبات قطعه سازان بوده و مصوبه هایی را به شورای پول و اعتبار آورده اند تا موفق به دریافت تسهیلات جدیدی از بانک مرکزی شوند.

این فعال صنعت قطعه با اشاره به بازدید رییس کل بانک مرکزی از شرکت های خودروسازی اظهار می کند: بازدید رییس کل بانک مرکزی از شرکت های خودروسازی او را با اتفاقات رخ داده در صنعت خودرو و توانمندی های این صنعت آشنا کرد بر این اساس پیش بینی می شود در آینده نزدیک شاهد بهبود شرایط باشیم.

شهپری در ادامه با بیان این که تسهیلات پیش بینی شده از سوی بانک مرکزی یک ششم مطالبات قطعه سازان را شامل می شود، تصریح می کند: در همین راستا و بر اساس برنامه ریزی ها در راستای تحقق جهش تولید مقرر شده تا مبلغ 8 هزار میلیارد تومان به ایران خودرو و همچنین 7 هزار میلیارد تومان به سایپا به تصویب برسد که می تواند محرک خوبی برای تحقق جهش تولید باشد.

وی ادامه می دهد: قطعه سازان در حال حاضر شرایط را هم از لحاظ سیاسی که تحریم ها و فشارها در حال کاهش است و هم از لحاظ تامین نقدینگی که دو مدیرعامل خودروساز به صورت جدی در حال فعالیت بر روی این موضوع هستند، مساعد می دانند ضمن آن که وزارت صمت نیز در حال انجام حمایت های لازم است تا تسهیلات از طریق منابع بانکی دریافت شود.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در ادامه تلاش برای خروج خودرو از قیمت گذاری دستوری را از دیگر اقدامات انجام شده با هدف بهبود شرایط می داند و اظهار می کند: در صورت واقعی سازی قیمت خودرو شرایط خودروساز به این شکل نخواهد بود اما در شرایط فعلی خودروساز در حاشیه زیان است که در صورت خروج از این وضعیت به طور قطع وضعیت پرداخت به قطعه سازان بهبود خواهد یافت.



انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار