کد خبر: ۴۳۲۷۹
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
خودروکار گزارش می دهد

2030؛ سال سرنوشت ساز خودروهای برقی در کشورهای آسیایی

کاهش ذخایر نفتی در جهان و افزایش بهای انرژی، دولت‌ها و خودروسازان را بر آن داشته تا با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی خودروها، به سمت تولید خودروهای برقی پیش روند.براین اساس کم مصرف بودن، هزینه کم در نگهداری و استفاده از خودروهای برقی، کاهش میزان آلودگی و حفظ محیط زیست باعث شد شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان برای تولید این نوع خودروها با یکدیگر به رقابتی تنگاتنگ بپردازند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، جدیدترین گزارش‌های مربوط به فروش خودروهای الکتریکی و همچنین برنامه تولید این دسته از خودروها نشان می‌دهد که کشورهایی آسیایی در مقایسه با کشورهای آمریکایی و اروپایی جایگاه نخست را در زمینه خرید خودروهای برقی به خود اختصاص داده‌اند به طوری که بر اساس آمار، میزان رشد سالانه خودروهای برقی در آسیا حدود 55 درصد بوده، این درحالیست که این رقم در آمریکا و اروپا به ترتیب 32 درصد و 26 درصد برآورد شده است.

در میان کشورهای آسیایی، فروش خودروهای برقی در بازار چین سهم چشمگیری را به خود اختصاص داده به طوری که در سال 2020 دست کم یک میلیون و 300 هزار دستگاه خودروی برقی در چین به فروش رفت که این رقم در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته با افزایش 8 درصدی روبرو بوده و در این راستا پیش بینی می شود که میزان فروش خودروهای برقی در سال 2021 در چین با 40 درصد افزایش به یک میلیون و 800 هزار دستگاه برسد.

چینی ها پیش‌بینی کرده اند که فروش وسایل‌نقلیه برقی، پلاگین هیبریدی و هیدروژنی در بزرگ‌ترین بازار خودرویی جهان به 20 درصد از کل فروش وسایل‌نقلیه در این کشور تا سال 2025 برسد بر این اساس دولت چین با هدف ترغیب به استفاده از این خودروها، تخفیف مالیاتی 10 درصدی را برای فروش خودروهای برقی در نظر گرفته و زیرساخت‌های لازم را برای تولید وسایل‌نقلیه بر پایه انرژی نوین فراهم کرده و تعداد ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی را افزایش داده است.

در حالی دولت تایلند اعلام کرده که به منظور مقابله با آلودگی هوا در نظر دارد تا پایان دهه جاری میلادی 30 درصد از تولیدات خودروی خود را به وسایل نقلیه الکتریکی اختصاص دهد که وزیر صنعت این کشور تاکید کرده که با استفاده از استراتژی های ملی درباره محیط زیست و راه حل های آلودگی هوا ، تولید و استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی را تسریع خواهد کرد.

تایلند از قبل قطب تولید خودرو بوده و دولت این کشور در نظر دارد تا با این مزیت بر روی خودروهای الکتریکی تمرکز کن این در حالیست که نظر سنجی ها نشان می دهد که 91 درصد از تایلندی ها به دلیل تأثیرات زیست محیطی، تمایل به خرید خودروی برقی دارند. این بررسی همچنین نشان داده که 43 درصد از مالکان غیر تایلندی در این کشور برای خرید اتومبیل بعدی خود طی سه سال آینده یک خودروی الکتریکی را در نظر دارند.

دولت تایلند برای ترویج استفاده از خودروهای الکتریکی اقداماتی را با هدف تحریک بازار داخلی و دستیابی به هدف 2030 تعریف کرده که این مشوق ها شامل تشویق استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی توسط دستگاه های دولتی، مزایای مالیاتی و تخفیف پارکینگ برای خریداران است تا انگیزه های سرمایه گذاری بیشتر برای شرکت ها و توسعه زیرساخت های شارژ در سراسر کشور فراهم شود.

در حال حاضر مقامات کره جنوبی نیز تصمیم گرفته‌اند با هدف افزایش فروش خودروهای برقی در این کشور، تا سال 2025 یارانه‌هایی را به خریداران خودروهای حامی محیط زیست اختصاص دهند، بر اساس این طرح، یارانه وسایل حمل و نقل به 4.5 تریلیون وون افزایش یافته است. یعنی اینکه خریداران یارانه خرید خودروهایی برقی که قرار بود تا سال 2022 منقضی شود، به مدت 3 سال دیگر تمدید شد بنابراین قرار است تا سال 2025 دست کم یک میلیون و 33 هزار دستگاه از خودروهای برقی در کره جنوبی به فروش برسد.

 ژاپن نیز از دیگر کشورهای آسیایی است که پس از آمریکا بیشترین شمار خودروی برقی را در جهان به خود اختصاص داده است. این کشور برنامه تشویقی خود در زمینه حمایت از خودروی های برقی را در سال 1996برای نخستین آغاز کرد و این طرح در سال 1998 با برنامه مقدماتی خودروهای با انرژی پاک در هم تنیده شد.

این کشور سپس با هدف فرهنگ‌سازی و تشویق مردم به خرید این خودروهای پاک، برنامه ارایه یارانه و تخفیف مالیاتی جهت خرید برق، گاز طبیعی، متانول و وسائل نقلیه برقی در نظر گرفت و این برنامه تا سال 2003 ادامه پیدا کرد، سیاست های تشویقی ژاپن در نهایت نتیجه داد به نحوی که از سال 2009 تا سپتامبر 2014 بیش از 95 هزار خودروی برقی در این کشور به فروش رسید.

به دنبال موفقیت ژاپن در اجرای طرح استفاده از خودروهای برقی، توکیو در روزهای نخست سال جاری میلادی از طرحی خبر داد که بر اساس آن این کشور در 15 سال آینده با هدف رسیدن به انتشار صفر گازهای کربنی، خودروهای بنزینی را حذف کند.ژاپن می‌کوشد در قالب این طرح تا سال 2050 سالانه به رشد اقتصادی سبز نزدیک به 2 تریلیون دلاری برسد.

اکنون که خودروسازان جهان مدت‌ها است به این نتیجه رسیده‌اند آینده بازار به مدل‌ خودروهای برقی و هوشمند تعلق دارد، لازم است  ایران همپای این خودروسازان پیش رود تا قادر به دریافت سهمی از بازار باشد. بر اساس پیش‌بینی موسسات معتبر جهان، فروش خودروهای برقی تا 5 سال آینده با 4 برابر رشد مواجه شده و تا سال 2030 از مرز 25 میلیون دستگاه فراتر خواهد رفت که این امر ضرورت حرکت به سمت تولید این خودروها را نشان می دهد.



انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار