به گزارش خبرنگار خودروکار، گروه خودرو و قطعهسازی پس از چند هفته عملکرد بهتری از بازار سهام به نمایش گذاشت و شاخص این صنعت توانست رکورد جدیدی بر جای بگذارد اما در همین حال قیمت سهام گروه خودرویی نشان داد که چندان از روند عمومی بازار پیروی نمیکند و بیشتر تحت تاثیر متغیرهای درون گروهی است به طوری که شاخص صنعت گروه خودرو و ساخت قطعات خودرویی از مسیر پرشتاب شاخص کل بورس تهران در هفتههای اخیر جامانده که دلیل آن مختصات سهام نمادهای بزرگ این گروه بوده که به عوامل غیربنیادی مربوط است.
در همینحال تجدید ارزیابی شرکت های خودروساز و برداشتن یک گام دیگر برای جلوگیری از زیان دهی بیشتر خودروسازان و خروج از ورشکستگی آن ها نیز از دیگر دلایل تاثیرگذار در سهام خودرویی ها بوده است.
براین اساس همانطور که مدیرعامل سایپا روز گذشته اعلام کرد این گروه خودروسازی شاهد افزایش ۴۵۰ درصدی سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها بوده که سایپا را از شمولیت ماده ۱۴۱ و ورشکستگی خارج کرده است . در همین زمینه ایران خودرو و سایپا نسبت به صدور دعوتنامه برای شرکت در مجمع عمومی اقدام کرده اند که قرار است شرکتهای مزبور تا پیش از شروع سال جدید و در تاریخهای ۲۵-۲۷ اسفند با برگزاری مجامع عمومی یاد شده در خصوص افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی داراییها تصمیم نهایی را عملیاتی کنند.
اما به طور قطع روند رشد سهام خودرویی ها با تصمیمات یک شبه همانند سایر سهام ها آسیب پذیر خواهد شد که طرح پیشنهادی جدید، هرچند چند ساعت بعد ملغی شد توانست در روز شنبه ریزش شاخص بورس را رقم بزند. در این راستا همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به پیشنهاد کاهش دامنه نوسان رورانه قیمت سهام از ۵ به دو درصد نیز اظهار می کند: انتشار اطلاعیه رسمی سازمان بورس مبنی بر کاهش دامنه نوسان روزانه قیمت سهام از ۵ درصد به ۲ درصد به طور قطع منجر به نگرانی بازار سرمایه و ریزش سهام شرکت ها از جمله خودرویی ها می شد کع به دلیل احتمال حبابی شدن قیمتها با تصمیم رییس شورای عالی بورس و رییس بانک مرکزی ملغی شد اما نگرانی از اجرای این قانون در آینده را دامن زد.
وی می افزاید: این روند میتواند به کاهش جذابیت سرمایهگذاری و ورود نقدینگی جدید منجر شود و در نهایت خروج سرمایهها از تالار شیشهای را به دنبال داشته باشد.
دارابی در خصوص تاثیر این قانون بر سهام خودرویی ها می گوید: هرچند این قانون در حال حاضر عملیاتی نشده اما برخی از سهامداران گروه خودرویی که قرار است سهام آنها در پایان سال جاری متوقف شود معتقدند که توقف چند روزه پس از افزایش سرمایه و بازگشایی در سال جدید میتواند ریسکهایی برای آنها به همراه داشته باشد.
به گزارش خودروکار، حال باید دید تا در روزهای باقی مانده از سال و شنیدن اخبار مثبت خودرویی سهام خودروسازان قادر خواهند بود تا چه رکوردهایی را به ثبت برسانند این در حالیست که به طور قطع با انجام برگزاری مجمع عمومی، تکلیف افزایش سرمایه خودروسازان نیز تا پیش از تعطیلات نوروزی مشخص خواهد شد.
انتهای پیام/