کد خبر: ۳۲۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸

پاسخ به نگرانی قطعه‌سازان بابت موازی کاری صنایع دفاع

مراسم افتتاح خط تولید و رونمایی از محصولات جدید ایران خودرو دیروز در حالی برگزار شد که در حاشیه آن، وزیر صنعت، معدن و تجارت به نگرانی قطعه‌سازان بابت ورود صنایع دفاع به حوزه تولید قطعات و احتمال موازی کاری پاسخ داد.
به گزارش خودروکار، پس از تحریم‌های آمریکا علیه صنعت خودرو، عنوان شد صنایع دفاع با توجه به توان فنی و تخصصی خود به کمک صنعت خودرو آمده و قرار است برخی قطعات را ساخت داخل کند. حالا برخی قطعه‌سازان بابت تداخل کار میان صنایع دفاع و صنعت قطعه اظهار نگرانی کرده و معتقدند نباید در این ماجرا موازی کاری صورت گیرد. در این مورد اما وزیر صنعت،معدن و تجارت تاکید کرد صنایع دفاع قرار نیست رقیب قطعه‌سازان باشد. رضا رحمانی گفت: وزارت دفاع در تولید و داخلی‌سازی رقیب بخش خصوصی نیست. وی با بیان اینکه داخلی‌سازی صورت گرفته در قطعه‌سازی بیش از میزان اعلام شده در میزهای ساخت داخل است، افزود:تاکنون به میزان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو در حوزه‌های مختلف و در چارچوب میزهای تخصصی، داخلی‌سازی انجام شده است. رحمانی در مورد تعهدات معوق خودروسازان نیز افزود:کاهش تعهدات دو خودروساز را در برنامه کاری ویژه قرار داده‌ایم و خودروسازان قول داده‌اند که معوقات را تا خرداد ماه ۹۹ صفر خواهند کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین تاکید کرد: مردم نباید احساس کنند که در فروش خودرو، رانت یا تبعیضی قائل هستیم و اگر سندی مبنی بر تخلف نمایندگی‌ها وجود داشته باشد، آنها را لغو امتیاز خواهیم کرد. در مراسم دیروز اما تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت دفاع در راستای ساخت داخل قطعات به امضا رسید. در این مورد، امیر سرتیپ حاتمی، وزیر دفاع گفت: برابر با سیاست‌های ابلاغی نظام، کمک بخش صنعت دفاعی با استفاده از ظرفیت‌های موجود به صنعت خودرو کشور در دستور کار قرار گرفته است. وی با اشاره به وجود ظرفیت‌های عظیم فناورانه در صنعت دفاعی کشور افزود: هدف آن است که از سر ریز فناوری‌های دفاعی برای رفع مشکلات صنعت خودرو نهایت بهره برداری صورت گیرد. امیر سرتیپ حاتمی با اشاره به حضور یکساله صنعت دفاعی در عرصه کمک‌رسانی به خودرو سازان داخلی گفت: ماحصل این حضور و همکاری‌های کوتاه‌مدت، تولید قطعات متنوع در خودروسازی با فناوری روزآمد از سرریز دانش صنعت دفاعی است. وی افزود: ساخت قطعات حساس خودرو مانند توربو شارژ، سامانه ضد قفل ترمز، رایانه خودرو، انواع حسگرها، کمربند ایمنی و مجموعه کیسه هوا از جمله قطعاتی است که توسط متخصصان صنعت دفاعی و شرکت‌های دانش‌بنیان و شبکه همکار، تولید و در اختیار خودرو سازان قرار می‌گیرد. سرتیپ حاتمی با تاکید بر ماموریتی بودن حضور وزارت دفاع در خودرو‌سازی بیان کرد: قطعات و سامانه‌هایی که توان تولید و امکان ساخت‌شان آن در بخش خصوصی وجود دارد، وزارت دفاع در تولید آنها به هیچ وجه وارد نمی‌شود. در مراسم دیروز اما خط تولید آزمایشی محصول دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک به بهره‌برداری رسید. ایران خودرو قصد دارد در سال آینده ۲۰۰ هزار دستگاه از این محصول را به تولید برساند. درحال حاضر برای تولید و عرضه محصول دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک،‌ ظرفیت خط موتور EF۷ به تولید روزانه ۸۰۰ دستگاه افزایش یافته و بناست ظرفیت تولید سالن بدنه سازی دناپلاس نیز از روزی ۱۰۰ دستگاه به ۳۰۰ دستگاه افزایش یابد. دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک با حجم موتور ۱۷۰۰ سی‌سی دارای حداکثر توان موتور ۱۵۰ اسب بخار بوده و استاندارد آلایندگی یورو ۵ را نیز پاس می‌کند.

ایران خودرو اما در مراسم دیروز دو محصول راناپلاس و سورن پلاس که مدل‌های بهبود یافته و مجهز رانا و سورن به حساب می‌آیند را نیز رونمایی کرد.



منبع: دنیای اقتصاد


انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار