به گزارش خودروکار، اوایل دی ماه وزیر صنعت که برای دفاع از عملکرد خود به مجلس رفته بود از افزایش سه برابری تولید خودرو در سال جاری خبر داد. رضا رحمانی ادعا کرده بود تولید خودرو در کشور از هزار و ۳۰۰ خودرو در روز به چهار هزار خودرو افزایش یافته که این ماحصل برنامه ریزیهای وزارتخانه متبوع او بوده است. با این وجود یک بررسی اجمالی بازار خودروی کشور بیانگر رو به وخامت رفتن شرایط در دو هفته گذشته است. درواقع پس از اقدام ایالات متحده برای ترور شهید سلیمانی و یارانش بازار خودرو در کنار بازار ارز با تورمی ناگهانی مواجه شدند.
همانطور که در جدول این گزارش مشاهده میشود قیمت همه خودروهای تولید شده در ایران ظرف یک ماه گذشته رشد کردند ولی بیشترین رشد را پژو ۲۰۰۸ و ساندرو به ترتیب با ۸۱ میلیون و ۵۰ میلیون تومان تنها در عرض سی روز تجربه کردند.
فعالان بازار میگویند حتی افزایش قیمتها و ترس از رشد بیشتر قیمت هم نتوانسته است بازار خودرو را گرم کند و اتفاقا این وضعیت زمینه را برای تعمق بیشتر رکود فراهم کرده است.
سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در رابطه با دلایل افزایش قیمت خودرو در هفته گذشته تاکید کرد: هفته گذشته شرایطی خاص برای اقتصاد کشور به وجود آمد؛ این شرایط سبب بروز نوسانات ارزی در کشور شد و هر گاه بازار دچار تلاطم میشود بازارهای دیگر و از جمله بازار خودرو نسبت به آن واکنش نشان میدهند. به بیان سادهتر هر گاه نوسان در بازار خودرو آغاز میشود صاحبان خودروها دیگر حاضر نیستند به قیمت پیش از نوسان خودروهای خود را بفروشند.
او ادامه داد: در حال حاضر به همین دلیل بازار خودرو در رکود به سر میبرد. یعنی فروشندگان حاضر به فروش نیستند و خریداران نیز در این شرایط ترجیح میدهند ریسک سنگینی نکنند و صبر کنند تا شاید در روزهای آینده بتوانند با قیمت بهتری نیاز خود را تامین کنند. درنتیجه وضعیت بازار فعلا نامساعد است و افزایش قیمت موجب کاهش مبادلات شده است.
این فعال بازار خودرو در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی شتاب قیمت از میانه امسال به این سو تصریح کرد: واقعیت دیگر بازار خودروی کشور که از قضا بر افزایش قیمت هم بیتاثیر نبوده عرضه نامناسب است. از میانه امسال عرضه به اندازه نیاز بازار نبوده و همین سبب شده از مهرماه به این سو قیمت ها روندی افزایشی را تجربه کنند.
موتمنی با اشاره به فاصله میان قیمت مصوب کارخانه و قیمت بازار گفت: اگر به بررسی این فاصله در میان خودروهای ارزانتر از ۱۰۰ میلیون تومان بپردازیم میبینیم در شهریور ماه حداکثر فاصله میان نرخ مصوب کارخانه و بازار به ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان میرسد ولی اکنون این فاصله تا ۴۴ میلیون تومان هم رسیده است. یعنی قیمتی که در بازار ۲۰۷ دندهای دست به دست میشود ۴۴ میلیون گرانتر از قیمتی است که کارخانه مصوب کرده است.
او افزود: امروز در بازار پراید ۱۱۱ در حالی به قیمتی نزدیک به ۵۵ میلیون تومان مبادله شد که قیمت مصوب کارخانه آن ۱۶ میلیون تومان کمتر است. این اختلافات دقیقا همان جایی است که موید کم بودن عرضه نسبت به تقاضا است. این کاهش عرضه درنهایت با یک دوره نوسان بازار ارز در هفته گذشته همزمان شد. این همزمانی قیمتها را در بازار ناگهان سه تا چهار میلیون تومان افزایش داد.
رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در رابطه با پیشبینی شرایط آینده بازار خودروی کشور گفت: با توجه به ارقامی که جناب وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت اعلام کردهاند، تولید خودرو در یکسال گذشته رشد سه برابری داشته است. به همین دلیل باور من این است اگر در بازار ارز نوسان خاصی ایجاد نشود بازار خودرو در دو ماه آخر سال با افزایش عرضه خودرو روزهای آرامی را سپری خواهد کرد و بازار نیز به تدریج آرام تر و احتمالا ارزانتر خواهد شد.
او افزود: در حفظ ثبات ارز نقش بانک مرکزی بسیار پررنگ است و رییس این نهاد وعده آرامش در بازار را دادهاند. من هم امیدوارم این وعده محقق شود و بازار خودرو در آرامش سال جاری را به پایان رساند.
منبع: خبرآنلاین
انتهای پیام/