خودروکار گزارش می دهد؛
از اثرات حذف قیمت آگهی های فضای مجازی تا تعلل اتحادیه نمایشگاهداران خودرو در اعلام قیمت ها
درج قیمت های غیر واقعی و دروغین در سایت ها سبب شد تا حذف قیمتهای بازار خودرو به مدیران سایتهای واسط ابلاغ شود. اگرچه پس از مدت کوتاهی قیمت ها با شرایط جدید به سایت ها بازگشت اما به نظر می رسد آن گونه که توقع می رفت اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با این سایت ها همکاری نکرده و مجددا دستور حذف قیمت ها صادر شده است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، چندی پیش رئیس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان یافته پلیس فتا ناجا از برخورد جدی با دلالانی که به قیمتسازی کاذب در بازار خودرو و املاک در فضای مجازی پرداخته اند خبر داد و اعلام کرد که حذف قیمتهای بازار خودرو و مسکن به مدیران سایتهای واسط ابلاغ شده است.
در این میان بسیاری از کارشناسان این حوزه معقد بودند حذف قیمت ها دست دلالان را از این بازار کوتاه کرده و دیگر هر کسی نمی تواند با یک آگهی صوری قیمت ها را بالا یا پایین کند. اما این سوال وجود داشت که حذف قیمت ها تا چه زمانی موثر خواهد بود و آیا می شود این آگهی ها را برای بلند مدت کنترل کرد و اصلا این روش به کار گرفته شده در دنیا مرسوم است؟
به دنبال این سوالات جلساتی بین مسؤولان مرتبط برای بررسی راهکارهای مقابله با دلالان در فضای مجازی برگزار و به دنبال آن هفته گذشته رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره و سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، از بازگشت قیمتها به سایتهای خرید و فروش اینترنتی با شرایط جدید ظرف دو روز خبر داد و قیمت ها نیز به سایت های خرید و فروش با شرایط جدید بازگشت.
با تصمیمی که در جلسهای با حضور نمایندگان دادستانی، اتحادیه خودرو و پلتفرمها تصمیم گرفته شد مقرر شد تا اعضای اتحادیه خودرو قیمتهای واقعی و کارشناسی بازار را تعیین کنند که به عنوان سقف قیمت قابل ثبت در سایتها در نظر گرفته شود و فروشندگان نهایتاً بتوانند قیمت کالای خود را تا دو درصد سقف قیمت تعیین شده، تغییر دهند.
اما در حالیکه قیمت ها دوباره از سایت های خرید و فروش حذف شدند رضا الفتنسب سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی با اشاره به عدم همکاری اتحادیه فروشندگان خودرو با سایتهای آگهی برای کنترل قیمتگذاری منصفانه در آگهیهای فروش خودرو عنوان کرد« پس از حذف قیمت از آگهیهای فروش خودرو، با هماهنگی انجام شده مقرر شده بود تا اتحادیه نمایشگاهداران خودرو، هر روز لیستی از قیمت خودروها را به ما بدهد و سایتهای آگهی دهنده بر اساس این لیست، اقدام به کنترل درج قیمت در آگهیهای فروش خودرو کنند تا دلالان نتوانند قیمتهای کاذب در بازار ایجاد کنند اما متاسفانه اتحادیه نمایشگاهداران خودرو به شدت در ارائه لیست قیمت روزانه تعلل کردند و نهایتاً لیستی شامل قیمتهای 40 خودرو را در اختیار ما قرار دادند؛ پس از آن هم در آخرین لیست قیمت که به ما داده شد، لیستی شامل قیمت 25 خودروی داخلی به ما اعلام شد؛ این درحالی است که در سایتهای آگهی، حداقل 250 برند خودرو به صورت دائم در حال خرید و فروش هستند."
با این حال حذف مجدد قیمت ها در سایت ها در حالی پیش آمده که به نظر می رسد دلالان راه دیگری برای اعلام قیمت ها پیدا کرده اند و به نوعی حذف قیمت ها صوری انجام شده است در برخی از آگهی ها به چشم می خورد که در توضیحات آگهی قیمت مورد نظر محصول نیز درج شده است و آن ها از راه میان بر استفاده کرده اند.
علی نجفی کارشناس اقتصادی در این مورد به خبرنگار خودروکار می گوید: «درج قیمت های غیر واقعی و دروغین در سایت ها در حالی که خودرویی نیز در کار نبوده، آشفتگی بازار را بیشتر کرد.»
او علت این مشکلات را این گونه عنوان می کند:«علت چنین مشکلاتی در وهله اول قیمت گذاری نادرست است . وقتی قیمت گذاری درست نباشد، برخی به دنبال سودهای بادآورده به دلالی روی می آورند و از هر فضایی برای رسیدن به اهداف خود بهره می گیرند. فضای مجازی نیز این روزها محلی برای رشد این دلالان شده است.»
نجفی همچنین خاطر نشان می کند:«زمانی که عرضه نیست ولی تقاضا وجود دارد قیمت ها بالا می رود. همچنین
زمانی که هیچ کدام این ها هم نباشد و بازار سرگردان باشد قیمت ها نیز حباب گونه بالا
می رود. تنها راه این است که سوال کننده و تعقیب کننده هایی که برای سرگرمی در این
بازار حضور دارند از گردونه خارج شوند تا قیمت ها به ثبات برسد»
به گزارش خودروکار، به نظر می رسد تا ساز و کار درستی برای قیمت گذاری خودرو ایجاد نشود، سودجویان از این فضا بهره خواهند برد. از سویی نقدینگی سرگردانی که به سوی بازار خودرو سرازیر می شود اگر به سمت سرمایه گذاری های کوتاه و بلند مدت سوق داده شود احتمالا از آشفتگی بازار خودرو نیز کاسته خواهد شد.
انتهای پیام/