خودروکار گزارش می دهد؛
سهمیه بندی بنزین یا تغییر الگوی مصرف؛ اقدام موثر در کنترل مصرف بنزین کدام است؟
سهمیه بندی سوخت و استفاده از کارت سوخت چندی است که دوباره بر سر زبان ها افتاده است. بنزین از جمله مواردی است که صحبت از آن در ایام تصمیم گیری برای بودجه سال آینده همیشه حاشیه ساز است و امسال نیز با دوباره مطرح شدن سهمیه بندی بنزین در صدر اخبار گرفته است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، سهمیه بندی بنزین که هنوز بر آن توافق نشده همچنان از جمله مسائلی است که در روزهای پایانی سال نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد آن اظهار نظر می کنند.
ماه گذشته احمد صفری عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از از فعال شدن دوباره کارت سوخت در کشور خبر داد و عنوان کرد در جلسه ای با حضور وزیر نفت در کمیسیون انرژی مجلس تصمیم گرفته شد تا در سال آینده بدون هیچ گونه اعمال تغییر قیمت و سهمیه بندی فقط از کارت سوخت استفاده شود.
او همچنین توزیع هدفمند سوخت در شرایط سخت تحریمی و اقتصادی در کشور را ضرورتی اجتناب ناپذیر شمرد. اما اسدالله قرهخانی آلوستانی نماینده مردم علیآباد کتول در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه پیشنهاد استفاده از کارت سوخت بدون سهمیهبندی و گرانی قیمت از مدتها قبل مطرح بوده و دلیل آن ایجاد مانع در نوعی از قاچاق سوخت است معتقد است میزان اثرگذاری این طرح مشخص نیست چراکه در پی آن فقط مقدار سوخت دریافتی یک خودرو طی یک هفته در سامانه ثبت میشود و در ادامه خودروهایی که مصرف غیرمتعارف دارند پیگیری خواهند شد که این سوخت را چه میکنند، در واقع میتواند نوعی سر نخ برای کشف قاچاقهای اصلی و کلان نیز باشد. در حقیقت این صحبت های نا مطمئن نمایندگان مجلس از آینده کارت سوخت و سهمیه بندی بنزین نشان از آن دارد که در مورد این موضوع هنوز نگرانی های خاصی وجود دارد که شرایط اقتصادی کشور در این تصمیم گیری قطع به یقین تاثیر گذار بوده است. چرا که دو نرخی شدن بنزین در این شرایط گرانی چندین و چندکالای دیگر و تورم را به دنبال خواهد داشت.
اگرچه صاحب نظران در این حوزه معتقدند اگر قرار بر جلوگیری از افزایش مصرف و قاچاق سوخت است تنها دو راهکار وجود دارد که آن هم "سهمیهبندی" و "افزایش قیمت سوخت" است اما برخی دیگر از کارشناسان نیز معتقدند باید به سوی مدیریت مصرف حرکت کنیم و تغییر الگوی عرضه در این زمینه کمک رسان نیست. آن ها معتقدند فرهنگسازی و تغییر الگوی مردم در مصرف بنزین کارساز تر از سهمیه بندی و دادن یارانه به مردم است. در حقیقت انجام کار بنیادی برای بهینه مصرف کردن سوحت به نسل های آینده نیز منتقل خواهد شد اما برنامه ریزی های دستوری و اجباری قطعا همانند سال های پیش ممکن است اجرایش متوقف شود و دیگر کارساز نباشد
در همین رابطه هدایتالله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس در مورد "احیای کارت سوخت بدون سهمیهبندی" و "احیای کارت سوخت با سهمیهبندی" بهعنوان راهکارهای ارائه شده ازسوی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی برای مدیریت مصرف و قاچاق سوخت، بیان می کند چندین راهکار برای کنترل مصرف و قاچاق سوخت وجود دارد که اصلیترین آن توسعه سیستم حمل و نقل و عمومی است تا جایی که مردم نیازی به خودروی شخصی برای انجام امور روزانه خود نداشته باشند.
او همچنین معتقد است تولید خودروهای گازی، برقی و استاندارد یکیدیگر از روشهای مهم برای مقابله با مصرف بیش از اندازه بنزین به شمار میآید می گوید قیمت بنزین نیز باید موثر باشد تا افراد خارج از نیاز واقعیای خود از خودرو استفاده نکند.
به گزارش خودروکار، به نظر می رسد فعلا دولت و نمایندگان مجلس هر دو متفق القول در شرایط فعلی سهمیهبندی بنزین در شرایط اقتصادی کنونی کشور را به نفع مردم نمی دانند ،دولت حتی درصورت تمایل اقدام به سهمیهبندی بنزین نمی کند چراکه در شرایط فعلی مطمئن است دو نرخی شدن بنزین گرانی و تورم را هم به دنبال خواهد داشت و در حالی که اکثر کالاهای اساسی مردم چندین و چند برابر قیمت چند ماه گذشته شان گران شده اند دیگر کشش این افزایش قیمت ها در جامعه وجود نخواهد داشت.
انتهای پیام/