خودروکار گزارش می دهد؛
سرمایه چینیها ضامن بقای آنها در بازار ایران/ امضای قرارداد با اروپاییها به سبک چینی
با اعمال تحریمهای آمریکا خودروسازان بینالمللی بار دیگر چمدان خود را بستند و زودتر از آنچه تصور میشد ایران را ترک کردند اما چینیها تا حدودی متفاوتتر از اروپاییها عمل کردند و برای بقا در ایران به دلیل سرمایهگذاری قابلتوجه تلاش بسیار میکنند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، در کنار اروپاییها که سالهای سال است به بازار خودرو ایران چشم دوختهاند و حتی آمار و اطلاعات منتشره از سوی برخی خودروسازان اروپایی به ویژه فرانسوی گواه آن را دارد که بازار ایران در رشد فروش آنها سهم قابلتوجهی دارد، خودروسازان چینی از حدود 20 سال پیش پا به بازار ایران گذاشتند، ایرانیها چینیها را با کپی محصولات کرهای همچون کپی ماتیز یا همان MVM110 شناختند.
چینیها رفته رفته در بازار ایران جا باز کردند و کار را به جایی رساندند که در ایران با شرکای تجاری خود خط تولید و خط مونتاژ راه اندازی کردند و کار به جایی رسید که محصولات آنها روی خط تولید محصولاتی همچون مگان و ماکسیما تولید و به دست مشتری ایرانی رسید.
اما در ماههای اخیر به واسطه تحریمها و شرایط سخت واردات خودرو و قطعات تولیدی، چینیها نیز دست و پاشکسته در بازار ایران فعالیت میکنند، در گزارشهای قبلی خودروکار شرایط شرکتهای خودروساز چینی و نگاه آنها به بازار ایران مورد بررسی قرار گرفت، در شرایط فعلی سؤال مهم آن است که چینیها برای بقا و گسترش بازار خود در ایران چه قدمهایی برداشتهاند و باید چه اقداماتی انجام دهند، در این زمینه بابک صدرایی- کارشناس بازار خودرو در گفتوگو با خودروکار، میگوید: «چینیها تابعی از جهان هستند و آنها نیز به دنبال منافع خود هستند.»
او ادامه میدهد: «شرکتهای خودروساز چینی در بازار ایران به دو دسته تقسیم میشوند، دسته اول شرکتهایی با رویکرد سرمایهگذاری و هدفگذاری بلندمدت هستند که با شریک تجاری ایرانی سرمایهگذاری در راستای تولید مشترک را پایهریزی کردهاند و برخی از آنها با خودروسازان دولتی نیز همکاری قابلتوجهی دارند.»
این کارشناس صنعت خودرو کشور خاطرنشان میکند: «دسته دوم خودروسازان چینی که در ایران وجود دارند، تنها به ایجاد خط مونتاژ در راستای مونتاژ خودرو بسنده کردهاند، دسته اول خودروسازان چینی که فعالیت آنها بررسی و مطرح شد، بهطور قطع نگاه بلندمدتی به بازار ایران دارند و سعی بر آن دارند تا در بازار ایران بمانند و تلاشهای قابلتوجهی در این زمینه انجام دادهاند.
صدرایی تاکید میکند: اما آن دسته از خودروسازان چینی که تنها در بازار ایران به مونتاژ و تولید محدود خودرو بوده و برنامه مشخصی در بازار ایران ندارند با مشکلات متعددی مواجه خواهند بود.
او بازار ایران را برای چینیها استراتژیک و مهم قلمداد کرد و تصریح میکند: چینیها به راحتی حاضر به از دست دادن بازار ایران نیستند و هر آنچه که باید برای حفظ و بقا در این بازار انجام دهند را پیگیری خواهند کرد.»
این کارشناس صنعت خودرو کشور بیان میکند: «خودروسازان چینی با توجه به آنکه خودروسازان اروپایی و بینالمللی از ایران رفتهاند و بازار شاهد ورود خودرو جدید نیست، میتوانند جایگاه خود را ارتقاء دهند و بهترین استفاده را از این شرایط ببرند و شرکتهای چینی نیز به این موضوع آگاه هستند.»
صدرایی تاکید میکند: «تحریمهای اعمالی از سوی آمریکا به کشور و شرکای تجاری ایران فشار زیادی وارد میکند که باید با اتخاذ سیاستهای مناسب مالی و تولیدی شرایطی ایجاد شود تا از این مرحله سخت گذر کرد و پیشبینی در رابطه با شرایط فعالیت چینیها در ایران زود است.»
او خاطرنشان میکند: «در شرایط تحریمی شرکتهای چینی که بیشترین سرمایهگذاری را در ایران داشتهاند توان بیشتری برای تحمل شرایط دارند و نباید از وجود منافع در تحمل شرایط تحریمی به راحتی گذشت، زیرا برخی از شرکتها در ایران سرمایهگذاری کرده و شبکه فروش، توزیع و خدمات پس از فروش گستردهای را ایجاد کردهاند.»
به گزارش خودروکار، بررسی شرایط خودروسازان چینی نشان از آن دارد که اگر شرکتی سرمایهگذاری قابلتوجهی در ایران داشته و منافع و سرمایه قابلتوجهی را در بازار ایران درگیر کرده باشد به راحتی بازار ایران را ترک نخواهد کرد که این موضوع گواه آن را دارد که اگر در قراردادهای پسابرجامی اروپاییها و خودروسازان بینالمللی سرمایهگذاری قابلتوجهی در ایران داشتند که منجر به درگیری سرمایه و منافع آنها میشد با اعمال تحریمهای آمریکا به راحتی بازار ایران را رها نمیکردند، این در حالی است که در قراردادهای پسابرجامی طرف خارجی سرمایه قابلتوجهی را در میان نگذاشت و تنها خودروهای قدیمی خود را برای مونتاژ به ایران آورد و از سوی دیگر شرکتهایی همچون پژو که با چند محصول به ایران آمد اما تنها یک محصول آن به دست مصرفکننده رسید در بازار آمریکا اصلاً سهمی ندارد و تنها در اندیشه آن است که به این بازار آن هم از طریق فروش خودرو وارد شود.
انتهای پیام/