کد خبر: ۲۱۷۶۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶
وزیر صنعت:

برنامه ساماندهی خودرو آماده می شود

وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت گفت: در حال آماده سازی برنامه ساماندهی خودرو هستیم که توسعه کیفی و قطعه سازی و .. را به دنبال دارد.
به گزارش خودروکار؛ رضا رحمانی در سفر به استان آذربایجان شرقی ،در جلسه استانداری گفت: دراستان آذربایجان شرقی سال گذشته توانستیم در طرحهای با پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصد 6 هزار طرح را به بهره برداری برسانیم و امسال نیز 740 طرح از 1500 طرح ، بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که مجموعا 20 هزار شغل مستقیم ایجاد می‌کنند.

وزیر صنعت با تاکید بر اختصاص هر چه سریعتر منابع مورد نیاز به طرحهای صنعتی با پیشرفت فیزیکی 60درصدی افزود: این استان در سال گذشته در جواز تاسیس ایجادی 10 درصد و در جواز تاسیس توسعه ای 27درصد افزایش داشته و این در حالی است که در 8 ماهه اول سال جاری نیز 69 درصد افزایشی بوده و در زمینه صادرات نیز شاهد افزایش 400میلیون دلاری صادرات نسبت به سال قبل بودیم و علیرغم همه مشکلات ، جریان فعال و انگیزه خوبی برای ایجاد وتوسعه واحدها داریم .

وی در ادامه به سیاست های حمایتی دولت در دوران تحریم ها اشاره کرد و ادامه داد : از جمله فرصتهای تحریم این است که افزایش نرخ ارز تا حدود زیادی قاچاق را توجیه ناپذیر کرده و صادرات را توجیه پذیر کرده است. از طرفی در این شرایط تشکلها و انجمنها و بخش خصوصی نیز برای افزایش و توسعه صادرات برنامه می دهند.


صنعت مس ،آلومینا و خودرو یکی از موتورهای توسعه استان

رحمانی با اشاره به ظرفیتهای جدید صنعتی و تولیدی در این استان گفت: یکی از موتورهای توسعه استان صنعت مس وآلومینا و خودروست که از ظرفیتهای جدید به شمار می رود و در زمینه مس باید به صنایع پایین دستی بپردازیم و شهرک تخصصی و اختصاصی مس را در این استان ایجاد کنیم که البته در مراحل پایانی است و مس تبدیل به مواد اولیه سایر کارخانجات شود .

وی ادامه داد : تولید آلومینیوم در کشور بیش از مصرف است اما ماده آلومینا در بخشهایی وارداتی است و یکی از بخش هایی که جای کار دارد تولید ماده اولیه نفلین برای آلومینوم است و باید شهرک تخصصی آلومینیوم نیز ایجاد شود .


تولید87 درصد قطعات خودرو در شهرک فناوری خودرو تبریز

رحمانی شهرک فناوری خودرو تبریز را تنها شهرک فعال فناوری در این زمینه اعلام کرد و افزود: این استان یکی از قطب های خودرو نیز هست و سالهای قبل 87 درصد قطعات خودرو در این استان تولید می شد و با وجود خطوط مونتاژ در این استان و ایجاد خوشه خودرو و قطعه سازی توسعه یافته یکی از قطب های خودرو در کشور به شمارمی رود البته در دوره قبل اقداماتی شروع شده و پیگیری خواهیم کرد تا کشور از این ظرفیت بیشتر استفاده کند .

وزیر صنعت ، معدن و تجارت اظهار کرد : در حال آماده سازی برنامه ساماندهی خودرو هستیم که توسعه کیفی و قطعه سازی و .. را به دنبال دارد ، صنعت خودرو صنعت مادر است اما مشکلاتی اساسی دارد و باید برنامه بدهیم .

وی با اشاره به اینکه ارز حاصل از صادرات درچرخه تولید کشور صرف می شود، یادآور شد : از بین 8 هزار نفر صادر کننده در کشور 6 هزار نفر در 8 ماهه اول سال کمتر از یک میلیون دلار صادرات داشتند و خواسته خودشان این بود که ارزشان رادر نیما ارایه نکنند .

رحمانی ادامه داد : دولت برای صادر کنندگان بیش از یک میلیون دلار هم تسهیلاتی قایل شده اما باید یادآور شوم که بخشی از تامین نیازهای صنعت کشور از همین محل است و با اینکه دولت در کالاهای اساسی از محل منابع خودش منابعی را اختصاص می دهد اما ارز نیمایی باید در چرخه تولید صرف شود و سیاست کلی دولت است و اگر در بخش هایی نیاز به اصلاح دارد آن بخشها باید پیگیری و اصلاح شود .

منبع: شاتا

انتهای پیام/
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رحمان محمدی اصل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
0
0
خودرو سازان با احتکار ، قیمت خودرو را بیش از 2 برابر افزایش دادند و علیرغم اینکه انبارهای احتکار کشف و تصاویر آن از طریق رسانۀ ملی پخش شد ولی هیچ گونه برخوردی نشد و آقای رضا رحمانی در مقام وزیر صمت اعلام کرد 20 درصد قطعات خودرو وارداتی است پس چرا با گرانی ارز، قیمت خودرو بیش از 2 بربر افزایش یافت و حال که نرخ دلار از 20 هزار تومان به کمتر از 10 هزار تومان کاهش یافته چرا قیمت خودرو کاهش نیافته و مهمتر اینکه خودرو سازان برای اینکه بتوانند قیمت خودرو را بالا نگه دارند با ترفندی شورای رقابت را دور زدند و سازمان حمایت نیز که زیر مجموعۀ آقای رحمانی است قیمت گذاری خودرو را با وعده وعید و امروز و فردا کردن به تعویق انداخت و علرغم اینکه عقلاً و قانوناً می بایست قیمت خودرو نیز مثل هر کالای دیگر مشخص می شد تا در صورت گرانفروشی برخورد شود ولی آقای وزیر بر خلاف مسلّمات عقلی و برخلاف قانون از قیمت گذاری خودداری و اعلام نمود با افزایش تولید ، قیمت کاهش خواهد یافت !!! هر چند با قیمت گذاری می شد جلوی فساد و گرانفروشی را گرفته و دلال بازی را متوقف و حقوق مصرف کننده را حفظ نمود و آن وقت شرکت های خودروساز مثل همۀ بنگاههای اقتصادی دیگر مجبور می شدند با افزایش کیفیت، تولیدات خود را افزایش داده و سود بیشتری کسب کنند ولی گویا حفظ منافع عده ای خاص ایجاب نمود تمام فرمول های عقلی ، شرعی و قانونی را کنار گذاشته و دست تولید کننده ، وارد کننده و دلالان را در تعیین قیمت آزاد گذاشته و اکنون خودرو تنها کالایی در کشور است که بدون نرخ فروخته می شود
مدیر پایگاه
با سلام و احترام

ممنون از کامنت شما، ضمن تایید صحبتهای شما در مورد اختلالی که تاخیر در قیمت گذاری های جدید خودرو در بازار ایجاد کرد باید این نکته عنوان شود که تصاویر پخش شده از صداوسیما مربوط به خودروهی ناقص بود که قطعاتی را برای تکمیل و تحویل به مشتریان نیاز داشتند که به علت تحریم ها فراهم نبود، با ورود تعذیرات هم این قضیه به اثبات رسید، و قطعا هیچ محتکری اجناس انبار کرده خود را در یک انبار بی سقف و قابل رویت مخفی نمی کنه،اما انتقادهای دیگر شما کاملا وارد و مورد تایید این رسانه است.

با سپاس مجدد
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار