به گزارش خودروکار؛ محمد عسکری با اعلام این خبر گفت: قطعات کاتالیست های استفاده شده در محصولات گروه سایپا از طریق شرکت سازه گستر سایپا تایید می شود و دارای مقدار استاندارد استفاده از فلزات گرانبها بوده و از مرغوبیت کامل برخوردار است که از ابتدا فقط از این نوع قطعات در زنجیره تامین و تولید گروه سایپا استفاده شده است.
وی تصریح کرد: بی شک قطعات متفرقه و فاقد استاندارد نیز در بازار وجود دارد که باید سازمان های نظارتی و قانونی بر نحوه تولید و توزیع آن ها در بازار لوازم یدکی نظارت داشته باشند.
قائم مقام معاونت کیفیت سایپا در حوزه فرآیند محصول خاطرنشان کرد: در سال های اخیر شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران(ISQI) از سوی سازمان حفاظت محیط زیست جهت پالایش الزامات آلایندگی، به صورت مستمر بر روند تولید نظارت دارد و اقدام به نمونه برداری تصادفی از خودروهای تولید شده در صنعت خودرو می کند و بر اساس قانون در صورت عدم رعایت استانداردهای مربوط، موضوع به سازمان حفاظت محیط زیست گزارش می شود و همچنین در صورت اثبات هرگونه تخلف، شماره گذاری خودرو متوقف خواهد شد که خوشبختانه بر اساس نمونه برداری های انجام شده توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از سال 1390 تاکنون خودروهای خانواده ایکس100 گروه سایپا همواره مجوز شماره گذاری را دریافت کرده اند.
عسکری تاکید کرد: نکته قابل تامل آنکه خودروهای خانواده پراید از سال 1385 دارای قطعه کاتالیست بوده و بر اساس نظارت مستقیم سازمان حفاظت محیط زیست در اختیار مشتریان قرار گرفته است و همچنین از اسفند ماه سال 1395 سامانه پایش الزام آلایندگی یا همان EOBD در سیستم EMS خودروهای تولیدی گروه سایپا، با قابلیت های تشخیص عملکرد نامناسب کاتالیست، تشخیص بدسوزی منجر به خرابی کاتالیست، تشخیص خطا در ساماندهی سوخت رسانی و تشخیص عملکرد نامناسب سنسور اکسیژن فعال شده که در صورت بروز هر یک از موارد ذکر شده چراغ چک خودرو روشن می شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه کالیبراسیون ECU خودروهای گروه سایپا برای کنترل آلایندگی بر اساس وجود کاتالیست و سنسور اکسیژن است، عدم وجود کاتالیست در خودروهای یورو 4، موجب اختلال در عملکرد موتور خودرو می شود و امکان پذیرفته شدن در تست آلایندگی وجود ندارد و علاوه بر این شرکت سایپا در سال های 90 تا 92، تعداد 74 هزار دستگاه محصولات خانواده ایکس 100 و ایکس 200 را با هدف صادرات، تولید و به کشورهای مقصد ارسال کرده است و برای این نوع خودروهای صادراتی مطابق شرایط بنزین موجود در کشورهای مقصد( بنزین سرب دار) و عدم الزام به استاندارد آلایندگی در آن کشورها از کاتالیست بدون الزام آلایندگی استفاده کرده است.
عسکری یادآور شد: بنزین حاوی سرب باعث مسمومیت کاتالیست شده و این موضوع بر عملکرد و شتاب خودرو تاثیر می گذارد. بنابراین استفاده از کاتالیست فقط برای بنزین های فاقد سرب و از نوع استاندارد یورو 4 که قابلیت کنترل آلایندگی را دارند، مورد استفاده قرار می گیرد.