خودروکار گزارش میدهد؛
بررسی وضعیت کیفیت خودروهای تولید داخل بعد از اعمال تحریمها/خودروهای ایرانی چقدر کیفیت را رعایت میکنند؟
افزایش بحرانهای اقتصادی و فشار تحریمها بر صنعت خودرو و کاهش تولید در چند ماه اخیر این نگرانی را به وجود آورده است که تحریمهایی که توانسته بر تعداد و کمیت تولیدات داخلی اثر بگذارد نکند اثرات مخرب خود را در کیفیت هم نشان دهد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، کیفیت خودرو های داخلی همیشه یکی از موضوعاتی است که در کانون توجه مردم و حتی مسئولین و کارشناسان قرار دارد. اکثر قریب به اتفاق مشتریان خودرو های داخلی به پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی نسبت به نمونه خارجی و حتی چینی آن اتفاق نظر دارند و معتقدند برخلاف آنچه که قیمت خودرو های داخلی با نوسانات و تورم رو به افزایش است کیفیت خودرو های داخلی نه تنها بهبود نمی یابد که حتی رو به کاهش است.
برخی از کارشناسان یک از دلایل بی کیفیت بودن خودرو های داخلی را نامطلوب و بی کیفیت بودن قطعات وارداتی چینی می دانند و از سویی عنوان می کنند که فرآیند تولید در کارخانه های خودروسازی به گونه ای معیوب است.
از آنجایی که تیغ برنده تحریم های آمریکا علیه صنایع ایرانی اول از همه زیر گلوی صنعت خودرو قرار گرفته است و قطعه سازان و خودروسازان را با چالش مواجه کرده است این نگرانی وجود دارد که کیفیت و ساخت قطعات و خودرو ها در کارخانه ها از آنچه هست نامطلوب تر شود.اما به راستی وضعیت کیفیت خودرو های تولید داخل پس از اعمال تحریم ها چگونه است؟
در همین رابطه اشکان گلپایگانی مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به خبرنگار خودروکار می گوید:« طبق آخرین گزارشی که برای سازمان گسترش ونوسازی تهیه کرده ایم خوشبختانه هنوز تفاوت خاصی در کیفیت اتفاق نیافتاده است. اما برخی نظرشان این است که در آینده تبعاتی شکل بگیرد که هنوز بروز نکرده است. یعنی آینده ای نامطلوب مستتر در وضعیت موجود. اما بر خلاف انتظار و با وجود آشفتگی در وضعیت شرکت ها که به دلایل مختلف اقتصادی و نبود دسترسی به مواد اولیه و قطعات و مشکل در واردات قطعات با آن رو به رو شده اند، بر اساس جدیدترین گزارش برخی از محصولات دچار نوسان بوده اند اما اتفاق عجیب و غریبی در کیفیت خودرو ها اتفاق نیافتاده است.»
او در ارتباط با گزارش شهریورماه ارزشیابی کیفیت خودرو تصریح کرد:« همانطور که اشاره کردم تقریبا می شود گفت تغییر محسوسی در روند کیفیت نداشته و اندکی به سمت بهتر شدن هم حرکت کرده ایم اما تفاوت معنی داری در این زمینه به حساب نمی آید.به طور متوسط در صنعت در حدود 139.2 به صورت برآیند امتیاز منفی وجود دارد که این عدد در مردادماه 140.6 بوده است. یعنی کمتر از یک درصد تفاوت به شکل مثبت اتفاق افتاده اما تفاوت معنی داری نیست و می شود عنوان کرد تا شهریورماه هنوز اثرات نگران کننده ای که از بابت تحریم برای صنعت خودرو انتظار می رفت، در محصولات شرکت ها ملاحظه نشده است.»
گلپایگانی تصریح می کند:« آنچه عنوان شد مربوط به بحث بازرسی های اولیه است و ممکن است در بعضی موارد در دوام محصول خودش را نشان دهد. اگر قرار باشد از محصولات کم کیفیت تری استفاده شود ممکن است این موضوع در بازرسی های اولیه خودش را بروز ندهد ولی بعد از مدتی پس از استفاده از خودرو در دوام محصول خود را نشان دهد که افت کیفی ایجاد شده اما آنچه که امروز ما می توانیم در مورد آن قضاوت کنیم این است که در شهریور ماه افت کیفی را به لحاظ شاخص ارزیابی کیفی خودرو نداشته ایم و به تفکیک در شرکت های خودروساز نیز همین وضعیت است و تمامی شرکت های خودروساز وضعیت ماه گذشته خود را حفظ کرده اند و کم و بیش برخی از آن ها بهتر هم شده اند.»
او می افزاید:« در مورد شاخص IQS که آخرین گزارش آن در تیر ماه منتشر شده است نیز متوسط شاخص صنعت به عدد 3.38 ایراد در هر خودرو رسیده که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته، عیوب مشاهده شده در خودرو وضعیت بهتری پیدا کرده و حدود 10 در صد بهبود یافته است. این هم خوشبختانه نشان می دهد که هنوز و تا تیرماه 97 در بحث شاخص IQS هم اثر پذیری خاصی از اتفاقات جدید وجود ندارد.»
مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع صحیح است که عنوان می شود کیفیت پایین خودرو های داخلی مربوط به قطعات وارداتی چینی است می گوید:« بی کیفیت بودن قطعه چه ساخت داخل باشد چه چینی یا آمریکایی هنگامی که بر محصول بسته می شود طبیعتا باعث بی کیفیتی محصول نهایی می شود. بنده با این موضوع که اگر قطعه ای ساخت چین است پس لزوما بی کیفیت است موافق نیستم چون در حال حاضر با صنعت خودرو چین تعاملاتی داشته ایم و از نزدیک مشاهده کرده ایم که در بسیاری از زمینه ها پیشرفت داشته و از ما هم جلوتر افتاده اند و در برخی موارد چه در بحث تست چه دربحث های آزمایشگاهی و در بحث های تولید قطعه و تولید محصول، در تراز کشور های اروپایی و کشور های پیشرفته تولید کننده خودرو در حال فعالیت هستند.»
او ادامه داد:« شاید چهار پنج سال پیش که چینی ها تازه وارد این عرصه شده بودند می توانستیم بگوییم که عمده قطعاتی که از آن سمت تامین می شد قطعات با کیفیتی نبوده اند اما اکنون این برچسب را نمی شود به آن ها چسباند که قطعات و خودرو های چینی لزوما به صرف چینی بودن بی کیفیت هستند. این موضوع به کارخانه سازنده و نوع متریالی که در ساخت قطعات استفاده شده است باز می گردد و طبیعتا سفارش گذاری که ما انجام می دهیم برای محصولات مان منطبق است با آن چیزی که الزام مهندسی محصول مان است و اگر آن را رعایت کنیم قطعه چینی هم می تواند برای ما کار آمد باشد.»
گلپایگانی در پاسخ به این پرسش که آینده کیفیت خودرو های داخلی با شرایط موجود را چگونه پیش بینی می کند بیان می کند:« نمی خواهیم از زاویه منفی و تاریک به آن نگاه کنیم. اگر قرار باشد بدبینانه به موضوعات نگاه کنیم. خیلی اتفاقات می تواند رخ دهد که به صنعت خودرو آسیب بزند. اما آنچه که من می بینم این است که تمامی شرکت ها در تلاش هستند تا از این اتفاق پیشگیری کنند و استاندارد های جدید را در سطح معقول در محصولات خود پیاده سازی و از نواقصی که به سبب تحریم ها به وجود می آید پیشگیری کنند. هرچند بستگی به شدت تحریم ها و واقعیت هایی که در چندماه آینده پیش می آید دارد و باید صبر کنیم تا ببینیم چه اتفاقی می افتد. در یکی دوماه اخیر بحث کمیت تولید تحت شعاع قرار گرفته و محصول کمتری توسط شرکت ها در حال تولید است که اگر این روند ادامه پیدا کند طبیعتا آثارش روی بحث های کیفی هم مشاهده خواهد شد چرا که از صرفه اقتصادی خارج و نواقصی اتفاق می افتد که می تواند روی کیفیت و بحث استانداری هم اثر داشته باشد. امیدواریم که شرایط این گونه پیش نرود و به آن سمت حرکت نکنیم. »
به گزارش خودروکار، آنطور که مشخص است خودروسازان هنوز از مسیر کیفیت خارج نشده اند و همچنان در تلاشند تا با دست و پنجه نرم کردن با مشکلات از ریل کیفیت و شاخص های کیفی خارج نشوند. باید امیدوار باشیم تا ماه های آینده مشکلات و تحریم ها نتواند بر صنعت خودرو غالب شود و آن ها از پس استاندارد های 85 گانه سازمان استاندارد هم بربیایند.
انتهای پیام/