یادداشت/
نگاه درونگرایی صنعت باید تغییر یابد
در ۴ دهه گذشته(اگر مسائل تحریم و جنگ را کنار بگذاریم) شکل کلان صنعت کشور بیشتر در حالت درونگرا طراحی و حرکت میکرد و نگاه ویژهای به برونگرایی وجود نداشت به این معنی که حضور صنعتگران در بازارهای رقابتی و صادرات کمرنگ بوده است.
به گزارش خودروکار، این موضوع خود مسئلهای کلان برای سیاستگذاران کشور به شمار میرود. در نتیجه این مسئولیت سنگین برعهده مدیران و مسئولان اجرایی بالادست کشور است تا تحولی بزرگ در این رویه به وجود آورند.
صنعتگران در تاریخچه تولید خود نگاه به بازار داخل داشتهاند در حالی که لازم است از این پوسته خارج شویم و مانند کشورهای صنعتی و توسعهیافته این موضوع را مدنظر قرار دهیم که با نگاه به بازارهای فراملی تولید و فعالیت خود را ادامه دهیم.
البته اینکه چه صنایعی در کشور فعالیت داشته باشند به سیاستهای کلان کشوری در بخش اقتصاد و صنعت برمیگردد. همچنین اینکه در کدام بخش توانمندی کشور بیشتر بوده و به همان سمت برای تامین بازار داخل و نیز صادرات حرکت کنیم از مسائلی است که در اتخاذ تصمیمها باید لحاظ شود.
در ۴ دهه گذشته سیاستگذاران به این اصل مهم توجه نکردند یا اگر توجه داشتند بسیار محدود بود. این چالش بزرگی برای تولید صنعتی کشور به شمار میرود که به رسیدگی جدی نیاز دارد زیرا ساختار، فرهنگ، ماشینآلات، تجهیزات نرمافزاری و سختافزاری با دید درونگرایی جلو آمده است.
سهم داشتن در بازار جهانی کار راحتی نیست و لازم است رویکردهای سیاستگذاران به این سمت چرخش داشته باشد. توجه ویژه مسئولان کشور باید زمینه این تحول را به وجود آورد که صنعت برونگرا و صادراتمحور باشد. همچنین این موضوع باید مبنای توسعه برای صنایع جدید باشد.
در این بستر صنعت قطعه نیز یکی از این صنایع است که امروز نیازمند چنین نگاه و رویکردی است. برای تحقق این امر مهم، تحولات سختافزاری و نرمافزاری در ماشینآلات، فناوری، دانش فنی، مهارتهای مدیریتی، حمایت و پشتیبانیهای دولتی برای حضور جهانی نیاز است. نیاز داریم سیاستگذاران اهداف بلندمدت، میانمدت و کوتاهمدت با توجه به اهداف سیاسی خود طراحی و تدوین کنند، ضمن آنکه سیاستهای کلان را برای توسعه بخش خصوصی در نظر بگیرند و جدا از بخش خصوصی، بخش دولتی نمیتواند به تنهایی به این سمت حرکت کند.
اگر سالهای متمادی گذشته مورد بررسی قرار گیرد، میبینیم که سال به سال میزان صادرات کشور کاهش یافته به این دلیل که دنیا در فناوری و تولید سرعت داشته و صنعت داخل عقب مانده است. اهداف باید از کاغذ به عمل درآید و نباید برنامههای محققشده جدا از برنامههای تدوینشده باشد.
رضا رضایی / فعال و کارشناس صنعت قطعه
منبع: گسترش صنعت
انتهای پیام/