به گزارش خبرنگار خودروکار، ایران و کره جنوبی هر دو تقریبا از اواخر دهه 30 شمسی وارد صنعت خودروسازی شده اند اما مسیر رشد متفاوتی را طی کرده اند، بی شک اگر بخواهیم برای آغاز حضور کرهای ها در بازار خودرو کشور، مبدائی در نظر بگیریم، باید دست روی پراید و دهه هفتاد شمسی بگذاریم. خودرویی که میراث صنعت خودروسازی کره جنوبی برای کشورمان به شمار می رود و شعار کیا موتورز را به خوبی در کشور ما تداعی می کند، شعاری که از « قدرتی برای خلق شگفتی» سخن می گوید و حال پس از گذشت دو دهه از حضور این خودروی مردمی، شاهد شگفتی حاصل از تداوم تولید و عرضه آن در بازار کشور هستیم؛ پرایدی که شاید در اوایل حضورش در ایران کسی فکرش را نمی کرد که تولید آن دو دهه ادامه پیدا کند و حتی کار به بهروز رسانی پلتفرم و ارتقاء سطح ایمنی آن توسط خودروسازان خودمان شود تا در بدنه های مختلف تحت مدل های متنوع به جاده های کشور بیاید.
اگر بخواهیم دفترچه ای از تارخچه حضور محصولات کره ای و مشارکت آنان با خودروسازان داخلی را به قلم تحریر بگیریم، بی شک پر رویدادترین فصل آن حضور مهمانان کره ای در کشورمان پس از توافق هسته ای با غرب و کشورهای اروپایی است، که باعث شد خودروسازان زیادی به ایران به چشم یک بازار نو نگاه کنند. گرچه خودروسازی کره جنوبی با مدل های پراید، ریو ، ورنا و آوانته در ایران به برجای گذاشتن رد پا از خود ادامه می داد اما با باز شدن درب های ایران برای تجارت جهانی، دو سال اخیر یکی از پر کارترین همکاری های ایران و کره جنوبی در زمینه واردات خودرو و راه اندازی خط مونتاژ محصولات جدید در خاک ایران بوده است.
البته حضور کره ای ها به ویژه هیوندای در ایران شاید در پی برجام صورت گرفته باشد اما قرارداد میان کرمان موتور و شرکت هیوندای نشان از عطش حضور کره ای در بازار کشورمان دارد چرا که بنا بر اعلام شرکت کرمان موتور، چشم بادامی ها ماندن در ایران را مقید به پایداری برجام اعلام نکرده اند و در قراردادشان ذکر شده است که در صورت خروج آمریکا از برجام، در ایران خواهد ماند.
همکاری سایپا و کیا موتورز
یکی از نخستین همکاری ها میان صنعت خودروسازی ایران و کره جنوبی به ورود پراید به خط تولید سایپا در دهه هفتاد شمسی بر می گردد. پراید در واقع خودرویی ژاپنی- امریکایی- کره ای است که به مرور زمان شناسنامهای ایرانی برای خود گرفت. پراید ابتدا در ژاپن تولید شد، سپس طی چند ماه با نام فورد فستیوا در آمریکای شمالی به تولید رسید و سرانجام به کیا موتورز کره محول شد تا پایش به ایران نیز باز شود.
از سال 2000 میلادی بود که مقدمات جایگزینی پراید با مدل ریو از سوی کیا موتورز صورت گرفت و پراید ظرف مدت 20 سال در کشورمان کاملا داخلی شد و لیسانس آن به سایپا رسید. اکنون سایپا در حالی هنوز به تولید پراید ادامه می دهد که حتی جایگزین پراید که ریو بود را نیز مقطعی به خط تولید خود آورد. با کنار رفتن تحریم ها، سایپا بار دیگر با رایزنی با کیا موتورز موفق به ثبت قرارداد مونتاژ نسل دوم از سراتو در خاک ایران شد، قرارداد مونتاژی که پس از مونتاژ جسته گریخته ریو بزرگترین دستاورد همکاری کیا و سایپا است.
همکاری کرمان موتور و هیوندای
می توان گفت بزرگترین همکاری ایران و کره جنوبی در زمینه خودرو، به همکاری کرمان موتور و هیوندای برمی گردد. کرمان موتور سالهای قبل از برجام دو مدل هیوندای آوانته و ورنا را در ایران مونتاژ می کرد که به دلیل شدت تحریم ها، تولید این محصولات متوقف شد. کرمان موتور پس از برجام، جدای از واردات محصولات متنوع هیوندای شامل i10،i20، آزرا، النترا، سوناتا، اکسنت، سانتافه و توسان، موفق به راه اندازی خط مونتاژ مدل های i10 ،i20 و اکسنت در کارخانه خود شد. تا قبل از خروج امریکا از برجام که خروج خودروسازان فرانسوی از کشورمان را در پی داشت، کرمان موتور مژده ورود محصولات النترا و توسان را به خط مونتاژ با داخلی سازی 40 درصد داده بود و حال باید منتظر ماند و دید با توجه به پایبندی کره ای ها به قرار داد خود با کرمان موتور این خودروها چه زمانی از درب خروجی کارخانه کرمان موتور بیرون خواهند آمد.
همکاری ایران خودرو و هیوندای
همکاری این دو شرکت بیشتر در خودروهای تجاری و دیزل خلاصه می شود و می توان به تفاهمنامه همکاری جهت تولید خودروهای تجاری سنگین میان آنان اشاره کرد. البته ایران خودرو موفق به ثبت قرارداد با شرکت هیوندای در راستای تولید و نصب جعبهدندهی اتوماتیک شش سرعته روی محصولات ایرانخودرو نیز شده است.
کسب نمایندگی کیا موتور توسط شرکت اطلس خودرو
شرکت اطلس خودرو به عنوان نخستین نماینده رسمی کیاموتورز در ایران همکاری خود با کره ها را از سال 1386 آغاز کرد و توانست سبد متنوعی از محصولات کیا موتورز همچون اسپرتیج، سورنتو، اپتیما، سراتو، کارنز را به خیابان های ایران بیاورد.
احیای سانگ یانگ در ایران توسط رامک خودرو
پس از مونتاژ اندک مدلهای سانگ یانگ موسو و رکستون توسط شرکت مرتب در سال 1380، این بار این شرکت رامک خودرو بود که با کسب عنوان نمایندگی انحصاری شرکت سانگ یانگ در سال 1388، زمینه ساز ورود مجدد محصولات سانگ یانگ شامل تیوولی، کورنادو، اکتیون، XLV و رکستون G4 به بازار کشور شد و تمامی بسترهای مربوط به فروش و خدمات پس از فروش را فراهم آورد. آخرین اخبار از این شرکت، از راه اندازی خط تولید مدل تیوولی در آینده بسیار نزدیک در کارخانه احداثی رامک خودرو حکایت دارد تا دوباره محصولات سانگ یانگ در ایران به مونتاژ برسند.
گزارشگر خودروکار: فاضل سوری
انتهای پیام/