کد خبر: ۱۷۶۶۶
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰
خودروکار موسسات ایمنی خودرو را معرفی می کند(2) :

آشنایی با موسسه C NCAP و نحوه ستاره دهی به خودروها

یکی از موسسات مشهور ایمنی خودرو، Euro Ncap است که در نوشتار پیشین به معرفی آن پرداختیم اما علاوه بر این موسسه، برخی کشورهای دیگر نیز موسسه ایمنی مخصوص به خود را دارند. در این نوشتار موسسه ایمنی کشور چین که C NCAP خوانده می شود را معرفی می کنیم.
به گزارش خبرنگار خودروکار، چین کشوری است که روز به روز در حال پیشرفته تر شدن در زمینه صنعت خودروسازی است و از این جهت موسسه ای برای تست ایمنی خودروهای چینی در سال 2006 در این کشور تاسیس شد. در حال حاضر اکثر خودروسازان این کشور در تبلیغات خود، ستاره های ایمنی دریافتی توسط موسسه C NCAP که در حقیقت مخفف China NCAP است را ارائه می دهند. به طور کلی موسسات ایمنی را می توان مشوق برندهای خودروسازی دانست چرا که دریافت ستاره های ایمنی کم برای یک خودرو می تواند پیامد های بسیار بدی برای آن خودروساز داشته باشد و برند مورد نظر در فروش شکست می خورد. 

امروزه خریداران توجه زیادی به ایمنی خودروها دارند بنابراین موسسات ایمنی با دادن ستاره ایمنی به خودروها و ایجاد رقابت بین خودروسازان می توانند تاثیر بسیار خوبی نیز در ایجاد اشتیاق برای ساخت خودروهای ایمن داشته باشند. چنین موسسه ای برای کشور چین نیز می تواند بسیار تاثیر گذار باشد چرا که تعداد خودروسازان این کشور زیاد است و رقابتی گسترده بین آن ها از لحاظ ساخت خودروهای ایمن ایجاد می شود. 

در ادامه انواع آزمایش هایی که توسط موسسه C NCAP انجام می شود را بررسی و معرفی می کنیم. به طور کلی می توان گفت موسسه Euro Ncap پروسه سخت گیرانه تری در آزمایش خودروها نسبت به این موسسه دارد اما در بسیاری از موارد نیز آزمایش های این دو موسسه مشابه هم است.

برخورد کامل از جلو
در این تست، خودرو با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت به مانعی صلب و سخت برخورد می کند که در سطح آن تخته چوب چند لایه به کار رفته است. خودرو مورد نظر در این تست، چهار سرنشین دارد که سرنشینان جلو، آدمک های بالغ مرد هستند و در سمت راست ردیف عقب آدمک کودک با مشخصات کودک سه ساله و در سمت راست ردیف عقب آدمک زن بالغ قرار دارد. در برخورد از جلو مواردی نظیر میزان صدمه به سر و قسمت های مختلف بدن سرنشینان و عملکرد کیسه های هوا مورد بررسی قرار می گیرد.


برخورد از جلو با مانع نرم
در این آزمایش 40 درصد از سطح جلو خودرو به مانعی شکل پذر برخورد می کند و همانند تست برخورد از جلو با مانع صلب، در این آزمایش نیز سرنشینان جلو، دو آدمک مرد بالغ و یک سرنشین آدمک زن بالغ در ردیف عقب داریم اما در این آزمایش، آدمک کودک نداریم. در این تست میزان ضربه و برخورد به پدال ها، ستون فرمان و جابه جایی ستون A مورد بررسی قرار می گیرد. علاوه بر این در ردیف عقب، تنها عملکرد کمربندهای ایمنی در موسسه C NCAP حائز اهمیت است.


برخورد از پهلو
در این آزمایش مانعی به شکل بلوک و ارتجاعی بر روی ارابه قرار می گیرد و به سمت خودرو حرکت می کند و در نهایت به بخش کناری خودرو برخورد می کند. در این حالت نیز دو آدمک در خودرو قرار دارد که مرد و زن بالغ هستند و همانند بخش های قبل تنها عملکرد کمربند ها و بدنه خودرو در برخورد با مانع مورد بررسی قرار می گیرد.


نحوه محاسبه امتیاز
هر یک از آزمایش های مورد نظر از چهار مورد ذکر شده دارای حداکثر امتیازی هستند که در مورد موسسه C NCAP برای تمامی آزمایش ها حداکثر امتیاز 16 است و در نهایت حداکثر امتیاز کل می تواند 48 باشد. لازم به ذکر است که علاوه بر موارد چهارگانه آزمایش، سه مورد تکمیلی در موسسه C NCAP وجود دارد که برای خودروها بررسی می شود.

هشدار نبستن کمربند ایمنی
امروزه اکثر خودروها مجهز به هشدار نبستن کمربند ایمنی است اما در صورت کامل تر بودن این سیستم، امتیاز بالاتری نیز خودرو مورد نظر از این بخش به دست می آورد. هشدار نبستن کمربند ایمنی می تواند علاوه برای راننده، برای سایر سرنشینان نیز وجود داشته باشد که باعث می شود سرنشینان ملزم به به بستن کمربند شوند و در این صورت ریسک آسیب ها در تصادفات به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد. یک امتیاز برای هشدار نبستن کمربند برای راننده و نیم امتیاز برای هشدار نبستن کمربند ایمنی سرنشینان توسط این موسسه داده می شود که یک خودرو در بهترین حالت 1.5 امتیاز دریافت می کند.

کیسه هوا جانبی و پرده ای
در صورتی که خودرو مورد نظر به کیسه هوا جانبی و پرده ای نیز مجهز باشد، امتیاز اضافی به آن خودرو تعلق می گیرد. در صورتی که خودرو به این دو نوع کیسه هوا مجهز شده باشد یک امتیاز دریافت می کند.


تجهیز به زیر آرنجی
نکته ای جالب و کمی عجیب در مورد موسسه C NCAP  این است که در صورت تجهیز شدن خودرو به زیر آرنجی برای ردیف جلو و عقب، نیم امتیاز به خودرو اضافه می شود البته نصب زیرآرنجی در صورتی تاثیرگذار است که در حین تصادف از جلو باعث ایجاد آسیب به سرنشینان نشود.

ستاره دهی و جمع امتیازات
با توجه به این که امتیازات یک خودرو ممکن است عددی اعشاری باشد، در موسسه  C NCAP عدد به دست آمده به سمت بالا گرد می شود و در بهترین حالت یک خودرو می تواند 51 امتیاز را به دست بیاورد. در صورتی که خودرو بین 45 الی 51 امتیاز به دست بیاود پنج ستاره، بین 40 الی 45 امتیاز چهار ستاره، بین 30 الی 40 امتیاز سه ستاره، بین 15 الی 30 امتیاز دو ستاره و کمتر از 15 امتیاز یک ستاره دریافت می کند. 


خبرنگار خودروکار: شروین اُشیدَری
انتهای پیام/

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار