به گزارش خبرنگار خودروکار، یورو انکپ در حقیقت مخفف European New Car Assessment Programme است که برنامهی ارزیابی خودروهای جدید اروپایی معنی می شود و یکی از معروف ترین موسسات ایمنی در دنیا به شمار می رود. این موسسه وظیفه دارد ایمنی خودروهایی که در اروپا تردد می کند را بررسی کند، موردی که امروزه تاثیر بسزایی در فروش و انتخاب محصولات چه توسط دولت ها و مشتریان دارد. به طور کلی موسسه یوروانکپ شرایط سخت تری برای تست خودروها نسبت به سایر موسسات ایمنی چین، استرالیا و سایر موارد در نظر می گیرد. با حضور چنین موسساتی، خودروسازان نیز تلاش می کنند ایمنی خودروهایشان را به حد مطلوبی برساند چرا که خریداران به سمت خودروهایی با ستاره ایمنی پایین نمی روند و در نتیجه اینگونه موسسات تاثیر گسترده ای در میزان فروش محصولات یک برند نیز دارند.
یورو انکپ از سال ۱۹۹۷ کار خود را در بروکسل بلژیک و با پشتیبانی آزمایشگاه تحقیقات ترابری که زیر نظر وزارت ترابری بریتانیا انجام فعالیت میکرد، آغاز کرد. این موسسه را اغلب کشورهای اتحادیه اروپا پشتیبانی میکنند و نتایج بررسیهای آن مورد تأیید بوده است.
مبنای امتیازدهی
مبنای ستاره دهی به خودروها در سال 1997 پایه گذاری شد اما از سال 2009 چهار بخش مهم جهت ستاره دهی به خودروها توسط موسسه یوروانکپ پایه گذاری شد. حفاظت از سرنشینان بزرگسال، حفاظت از سرنشینان خردسال، حفاظت از عابرین پیاده و سیستم های کمکی راننده چهار بخش مورد نظر است که برای هر خودرو به صورت خاص خود بررسی می شود.
حفاظت از سرنشینان بزرگسال
تست حفاظت از سرنشینان بزرگسال (Adult Occupant Protection) در چندین بخش انجام می شود و تست هایی از جمله ضربه از کنار، ضربه از جلو و تست شلاقی (whiplash) را شامل می شود. با توجه به تست هایی که انجام می شود، میزان ضربه به سرنشینان و راننده اندازه گیری می شود و در نهایت خودرو مورد نظر از این بخش امتیاز خود را دریافت می کند.
یکی از مهم ترین عواملی که باعث آسیب رسیدن جدی و حتی مرگ سرنشینان می شود، برخورد از جلو یا به عبارتی برخورد شاخ به شاخ دو خودرو با یکدیگر است. در تست برخورد از جلو، خودرو مورد نظر با سرعت 64 کیلومتر بر ساعت و به صورتی که 40 درصد از خودرو در مقابل مانع باشد به آن برخورد می کند. در این تست دو آدمک در ردیف جلو و دو آدمک در ردیف عقب قرار دارد و میزان ضربه و صدمات وارده به آن ها و خودرو بررسی می شود. این تست با استفاده از مانع نرم صورت می پذیرد اما تست دیگری نیز با مانع صلب انجام می شود که در آن سرعت خودرو 50 کیلومتر بر ساعت است.
برخورد از کنار دومین عاملی است که باعث ایجاد جراحات و مرگ و میر های گسترده در بین خودروها می شود؛ به همین منظور تست برخورد از کنار توسط موسسات ایمنی انجام می شود. در این نوع تست ها مانعی نرم که بر روی غلتک قرار دارد با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت به سمت راست خودرو برخورد می کند. این تست میزان جذب انرژی توسط درب خودرو، ستون خودرو و عملکرد کیسه هوا جانبی را بررسی می کند و در نهایت با توجه به تمامی این موارد امتیاز به خودرو داده می شود.
در برخی موارد خودرو با سرعت به یک مانع صلب مانند درخت، تیر چراغ برق و یا مواردی از این دست برخورد می کند و این حالت در موسسه یورو انکپ نیز شبیه سازی می شود. خودرو مورد نظر با سرعت 32 کیلومتر بر ساعت از سمت راست خود به یک ستون باریک صلب برخورد می کند و در نتیجه عملکرد کیسه هوا جلو و کناری همچنین مقاومت درهای خودرو مورد بررسی قرار می گیرد.
یکی دیگر از مواردی که باعث ایجاد آسب های جبران ناپذیر می شود و در سرعت های پایین رخ می دهد، برخورد یک خودرو از عقب است. در این حالت سرنشینان با سرعت به سمت جلو حرکت می کنند و آسب به سر و گردن وارد می شود. این تست برای ارزیابی نحوه عملکرد صندلی ها و پشت سری ها است و با حرکت دادن صندلی ها که بر روی آن ها آدمک قرار دارد شرایط تست ایجاد می شود.
حفاظت از سرنشینان خردسال
کودکان که قاعدتا باید بر روی صندلی عقب نشسته باشند نیز از جمله مواردی هستند که باید به ایمنی آن ها در خودرو اهمیت خاصی داده شود. در تست های ایمنی حفاظت از خردسال مواردی مانند محافظت از کودک بر صندلی مخصوص، تست ضربه از جلو و کنار و توانایی تطبیق خودرو با صندلی های مختلف کودک در طرح ها و اندازه های مختلف بررسی می شود.
در تست اولیه، آدمکی که نقش سن کودک 1.5 الی 3 ساله را بازی می کند بر روی صندلی محافظ پیشنهاد شده توسط برند سازنده خودرو در ردیف عقب قرار می گیرد و تست ضربه از کنار و جلو انجام می شود. با توجه به میزان ضربه وارد شده به سر و جابه جایی آن، بارگذاری روی گردن و شتابگیری قفسه سینه به خودرو امتیاز داده می شود. یکی از موارد مهم خارج نشدن کودک از صندلی خودرو و در نهایت عدم برخورد شدید کودک به قسمت های مختلف خودرو است.
کلمه ای که شاید بسیاری از مواقع در حین خرید صندلی های کودک به گوش خریداران خورده باشید کلمه ISOFIX است، سیستمی که باعث اتصال صندلی خودرو به شاسی می شود. هر چند که استفاده از این سیستم اجباری نیست اما موسسه یوروانکپ سازندگان را به استفاده از این سیستم تشویق می کند. خودروهایی که اتصالات لازم برای سیستم ISOFIX را دارد بیشترین امتیاز را در این بخش دریافت می کنند.
تست عابرپیاده
علاوه بر حفظ جان سرنشینانی که داخل خودرو قرار دارند، جان عابران پیاده نیز مهم است و باید به آن اهمیت داده شود. با توجه به سرعت خودرو و شرایط تصادف، امکان ایجاد آسیب به سر و صورت، کمر، دست و پای عابر پیاده وجود دارد به همین دلیل یورو انکپ تستی جداگانه برای ارزیابی ایمنی خودرو هنگام برخورد با عابرپیاده ترتیب داده است. ولوو یکی از برندهایی است که در زمینه تکنولوژی های مرتبط با ایمنی خودرو پیشتاز است و سیستم کیسه هوا برای عابر پیاده را اختراع کرده است. در هنگام برخورد عابرپیاده با خودرو کیسه هوا بر روی کاپوت خودرو باز می شود و از برخورد سر عابرپیاده و آسیب رسیدن به آن جلوگیری می شود.
تجهیزات ایمنی خودروها
این مرحله به عنوان آخرین بخش، سامانه های ایمنی خودروها شامل کنترل پایداری الکترونیکی، هشدار کمربند، دستیار کمکی سرعت، ترمز اضطراری خودکار و دستیار رانندگی بین خطوط را بررسی می کند. یکی از مواردی که مورد بررسی قرار می گیرد مربوط به سیستم ترمز خودکار AEB است که مانعی در مقابل خودرو قرار می گیرد و بدون دخالت راننده در ترمز گیری این سیستم ارزیابی می شود. این بخش در سال 2014 معرفی شد و جزء تست های یوروانکپ قرار گرفت.
معنی ستاره های ایمنی
حداکثر ستاره های ایمنی برای یک خودرو 5 ستاره است و خودروهایی که 5 ستاره ایمنی زرد رنگ و کامل را دریافت می کند به عنوان خودروهای با بیشترین ایمنی و مجهز به انواع فناوری ها و سامانه های ایمنی محسوب می شود. خودروهای با چهار ستاره ایمنی فاقد برخی از سامانه های جلوگیری از تصادف و خودروهای با سه ستاره ایمنی فاقد هر نوع سیستم جلوگیری از تصادف است. دو ستاره ایمنی نشان دهنده ایمنی کم است و امروزه به ندت خودرو با یک ستاره ایمنی مشاهده می شود.
خبرنگار خودروکار: شروین اُشیدَری
انتهای پیام/