به گزارش خبرنگار خودروکار، خودروهای هیبرید سیر پُر فراز و نشیبی در بازار آشفته خودرو ایران در این مدت طی کرده است. از بسته شدن سایت ثبت سفارش و افزایش نجومی قیمتهای خودروهای وارداتی گرفته تا افزایش تعرفه واردات این خودروها از پنج درصد به 45 درصد.
همین امر باعث میشد تا بر خلاف روند جهانی، یعنی استقبال دولتها و افزایش سهم بازار هیبریدها در کشورهای مختلف، ایران خلاف آن عمل کرد و کار را برای سبزها سختتر کرد. اما پس این افزایش تعرفه ناگهانی و گلایه واردکنندگان، وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم گرفت تا در این تعرقهها بازنگری کند که نتیجه آن کاهش تعرفه این خودروها شد.
بر اساس آخرین ابلاغیه وزارت صنعت، خودروهای هیبرید با حجم موتور کمتر از 1500 سی سی شامل تعرفه 5 درصدی و آنهایی که بین 1500 تا 2500 سی سی هستند شامل تعرفه 25 درصدی میشوند. همین امر واردکنندگان را امیدوار کرد تا شاید بتوانند سهم بازار این خودروها را افزایش دهند اما مدتی نگذشت تا مشکلات جدید در سال جدید پدیدار شدند. افزایش قیمت دلار و نوسانات ارزی یکی از عمده مشکلات این خودروها بود که مجددا بازار را آشفته کرد.
اما به تازگی بر اساس آخرین ابلاغیه گمرکات کشور، ارزش گمرکی برای واردکنندگان خودرو 10 درصد افزایش یافت که شامل خودروهای هیبرید میشود. این به معنی افزایش 10 درصدی تعرفه واردات هیبریدها، از 25 به 35 درصد است.
حال سوال اصلی اینجا است که با این شرایط، آیا امیدی برای افزایش سهم بازار هیبریدها وجود دارد؟
حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو، در همین رابطه به خبرنگار خودروکار میگوید: "مهم ترین مساله دولت در بحث واردات، افزایش تقاضا برای ارز است که موجب افزایش نرخ ارز میشود. واردات به معنای خروج ارز از کشور است و این دقیقا همان چیزی است که دولت قصد دارد آن را مهار کند."
او ادامه میدهد: "یکی از موارد واردات مرتبط با خودروهای وارداتی بنزینی و هیبرید است که هرچه حجم آن بیشتر شود، میزان ارز بیشتری از کشور خارج میشود و دولت در سدد کنترل آن است. اما باید به ابعاد دیگر این مساله نیز پرداخت."
به عقیده این کارشناس در بحث واردات خودروهای هیبرید یک نکته وجود دارد و آن هم هزینههایی است که دولت برای گاهش آلودگی هوا و بهبود شرایط زیست محیطی انجام میدهد.
کریمی سنجری در همین رابطه خاطر نشان میکند: "خودروهای هیبرید تاثیر بسزایی در کاهش آلودگیهای زیست محیطی دارد و دولت باید به فکر سرمایه گذاری بر روی تولید این خودروها باشد. اما در حال حاضر که تکنولوژی و زیرساختهای تولید این خودروها وجود ندارد، دست کم باید از واردات این خودروها استقبال کرد.
او تاکید میکند: "هنگامی که قانون گذار تعرفه را مجددا کاهش میدهد به فکر اصلاح شرایط زیست محیطی و کاهش این هزینهها است. عقلانی این است که حتی تعرفه واردات این خودروها صفر شود. هزینههای دولت برای کاهش آلودگی زیست محیطی بسیار زیاد است و واردات این خودروها به نفع صنعت کشور و محیط زیست است."
این کارشناس صنعت خودرو معتقد است که افزایش 10 درصدی ارزش گمرکی که شامل خودروهای وارداتی میشود یک سیاست اشتباه است و باعث میشود این کاهش تعرفه خنثی و بی اثر شود.
به گزارش خبرنگار خودروکار، با تمامی این تفاسیر، نباید از نوسان و افزایش سرسام آور نرخ ارز و به خصوص دلار چشم پوشی کرد. این امر موجب میشود تا اولا قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند و همچنین واردات برای واردکنندگان دشوارتر شود.
به نظر میرسد که دولت اسما حامی خودروهای سبز است اما اقداماتی انجام میدهد که نه تنها شرایط را تسهیل نمیکند، بلکه عرصه را بر واردکنندگان تنگتر میکند. حال باید منتظر ماند و دید که آیا در آینده شرایط برای افزایش سهم بازار این خودروها و فعالیت راحت تر شرکتهای وارد کننده آسان تر میشود یا خیر.
گزارشگر خودروکار: مازیار جعفریه
انتهای پیام/