به گزارش خبرنگار خودروکار، سیتروئن C3 از جمله اولین محصولات قرارداد جوینت ونچر ایران و فرانسه که توانسته است به عنوان اولین خودرو دارای استانداردهای 85 گانه به تولید انبوه برسد، این روزها در سایت سایپا سیتروئن یا همان سایپا کاشان سابق به صورت تولید روزانه سه دستگاه برسد.
این خودرو که اکنون تحت نظارت کامل فرانسویها تولید میشود، قطعاتی 100 در صد فرانسوی دارد و قرار است در مرحله دوم تولید این خودرو که حدود دوسالی به طول می انجامد، با کمک قطعه سازان داخلی به تولید با سهم 70 درصدی داخلی سازی منتهی شود.
در ادامه اولین تست رانندگی هاچ بک تیز رو فرانسوی محصول مشترک ایران و فرانسه، متولد سایت سایپا سیتروئن ( سایپا کاشان) را که به مدت دو روز زیر پای خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو قرار گرفت و توانست از مسیرهای کوهستانی، بارانی، مسطح و پر پیچ و خم جاده ای سربلند بیرون آید را مرور خواهیم کرد.
طراحی نو و منحصر بفردC3 با ابعاد 3996×1749×1490 میلی متر برای طول×عرض×ارتفاع و فاصله محورهای 2539 میلی متری در نگاه اول و کلی از ظاهری مثبت برخوردار است. به گونه ای که در طراحی بیرونی این خودرو، ترکیب دو رنگ قرمز و سفید آن گونه چشم نواز است که حتی هاچ بک یا کوچک بودن این خودرو چندان به چشم نمی آید. از دیگر ویژگی های طراحی نوگرای C3 می توان به دقت در طراحی چراغ های جلو که جلوه ای خاص به این خودرو می دهد، نام برد؛ چراغ هایی که با احاطه رنگ قرمز به خوبی جای خود را تا زیر سپری که تا طاق چرخ پیش رفته اند، جای خوش کرده اند. با نگاهی روبرو از این خودرو فرانسوی، طراحی چراغ های روی کاپوت به راحتی نسل نوین طراحی این خودرو را که از سال 2016 آغاز شده است را در خاطر خودرو دوست ها زنده می کند.
یکی دیگر از جذابیت های C3 وجود ضربه گیرهای جانبی است که به پنل «ایر بامپ Air Bump» معروف است که بدنه C3 را در مقابل خراش و ساییدگی محافظت می کند که البته این نوآوری منحصر بفرد سیتروئن برای اولین بار برای مدل C4 CACTUS به نمایش درآمد، شامل پنل هایی با هفت کپسول پر شده از هوا و ساخته شده از پلی اورتان سخت است.
اما با تمرکز بیشتر بر ظاهر خاص و خودرو کوچک فرانسوی، سه بعدی بودن گرافیک چراغ عقب به دلیل جذابیت خیره کننده عقب جلوه ای خاص به این خودرو می دهد تا جایی که آن را نسبت به سایر هاچ بک های موجود در بازار متمایز می کند، لازم به ذکر است که گروه PSA در زمره اولین شرکت هایی است که گرافیک سه بعدی چراغ عقب را در خودروهای خود باب کرد و اکنون نیز این طراحی چراغ در محصولات لوکس برند DS نمود بارزتری پیدا می کند.
مشخصات فنی پیشرانه سیتروئن C3 تولید داخل یک نمونه 1.6 لیتری دو میل سوپاپ (16 سوپاپ) توربوشارژر با کد شناسایی THP163 به قدرت 163 اسب بخار در دور 5500 و گشتاور 240 نیوتون.متر در دور 5000 است که نیرو تولیدی خود را از طریق گیربکس 6 سرعت اتوماتیک الکترونیکی دارای قابلیت تیپ ترونیک به محور جلو منقل می کند. همچنین پیشرانه THP163 سیتروئن C3 دارای مصرف سوخت شهری، بین شهری و ترکیبی به ترتیب 9.8 ، 4.9 و 6.7 لیتر در هر 100 کیلومتر است. البته میزان انتشار آلاینده دی اکسید کربن (CO2) این خودرو نیز برابر با 150 گرم بر هر صد کیلومتراست، همچنین مقامات فرانسوی تاکید دارند که این پیشرانه تاکنون سه بار در لیست موتورهای برتر اروپایی جای گرفته است.
قابل ذکر است که سیتروئن C3 بر پلتفورم PF1 گروه خودروسازی PSA بناشده است و از این نظر با محصولات دیگر این گروه خودروساز نظیر پژو 206، 208، 2008 و محصول لوکس PSA یعنی DS 3 مشترک است. با این اوصاف ژنتیک ابتدایی C3 با سه برادر ناتنی دیگر یعنی 206، 2008 و DS 3 که در بازار ایران حضور دارند، یکسان است.
موتور و دلیل انتخاب موتورپیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ C3 در هیچ یک از بازارهای فروش جهانی گروه PSA برای این خودرو در نظر گرفته نشده است و این مهم برای علاقه مندان و متخصصان حوزه خودرو باعث سوال است. از این رو دلیل این مهم آن است که بر اساس توافق برجام که به جوینت ونچر PSA با خودروسازان ایرانی انجامید، یکی از قدرتمندترین پیشرانه های این گروه خودروسازی با قراداد تولید پژو 2008 و واردات سایر محصولات PSA نظیر پژو 508، DS 5، DS 5LS و DS 6 به ایران راه یافت. در نتیجه تکنولوژی تولید و خدمات پس از فروش و سرویس دهی به این پیشرانه به ایران منتقل شد. از این رو برای PSA منطقی نبود که سیتروئن را با پیشرانه استاندارد بازارهای جهانی (نمونه 4 سیلندر 1.2 لیتری 16 سوپاپ) وارد بازار ایران کند. در عوض تصمیم گرفت تا پیشرانه جدید اما آشناتر و البته قدرتمندتر 1.6 لیتری توربو 163 اسب بخاری را برای این خودرو برگزیند تا هزینه های تولید کاهش یابد. خوشبختانه این تصمیم گیری استراتژیک به حضور سیتروئن C3 در بازار ایران با قدرتمندترین پیشرانه ممکن ویژه بازار کشورمان منجر شده است. این پیشرانه در ایران بر محصولات دیگری چون پژو 850، 2008، DS 5، DS 5LS، DS 6، به کار رفته است.
تجهیزات رفاهی و ایمنیاز جمله تجهیزات این خودرو می توان به فرمان برقی تلسکوپی با فرمان چرمی و مجهز به سیستم صوتی از روی فرمان، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، سیستم کمکی در سربالایی(HAS)، سیستم ورود، استارت و خاموش بدون کلید، شیشه های برقی جلو و عقب، سنسور نور و باران، چراغ های خوشامدگویی و بدرقه، تهویه مطبوع اتوماتیک، شش کیسه هوا، نمایشگر لمسی هفت اینچی، دوربین دید عقب به همراه سنسور پارک عقب اشاره کرد که البته همه این تجهیزات تنها بخشی از آنچه در این خودروی کوچک فرانسوی تعبیه شده است، هستند.
اما آنگونه که مسئولان سیتروئن از ابتدای تولید این خودرو تاکید داشته اند، دوستدار محیط زیست بودن این خودرو آن هم به دلیل مصرف سوخت آن است؛ چرا که این خودرو از آزمایش های سختی همچون آزمون دما، میزان تراکم هوا، و غیره سربلند بیرون آمده است.
فضای داخلی بزرگ در مقابل ظاهر کوچکسیتروئن C3 یک هاچ بک سوپرمینی 5 نفره است که در عین نمای ظاهری کوچکش، فضای داخلی آن با طراحی جادار اجرایی شده است که در این میان می توان به فضای بار 300 لیتری این خودرو اشاره کرد.
از این رو در طراحی داخلی این خودرو دستگیره های بالای سر یا سقفی سرنشین ها چه در جلو و چه در عقب حذف شده است تا سرنشینان هنگام حرکت خودرو با کمترین آسیب از ناحیه سر مواجه شوند. این درحالی است که با وجود فضای کوچک این خودرو، داخل C3 همچون فاصله سرنشینان جلو تا سقف برای قدهای متوسط تا 170 سانتی متر به راحتی امکان پذیر باشد و فضای باز جلوی پا به راحتی احساس شود. همچنین فضای باز داشبورد و نوع طراحی خاص این خودرو، هاچ بک یا کوچک بودن خودرو را القا نمی کند.
طراحی داخلی و استفاده از نوع روکش صندلی های پارچه ای شاید در نگاه اول زیبا باشد، اما به نظر می رسد با توجه به تقاضای بازار که اغلب روکش چرمی است، کمی انتخاب را سخت کند چرا که روکش چرمی برای سگمنت مشابه این خودرو کمی دهن پر کن تر از روکش پارچه ای است.
همچنین از دیگر اپشن هایی که جای خالی آن در این خودرو احساس می شود، نبود سانروف و صندلی برقی در این خودرو است که شاید در سگمنت های مشابه موجود است و به نظر می رسد مشتری ایرانی نیز با پرداخت هزینه ای حدود 130 میلیون تومان، توقع وجود سانروف و تنظیم برقی صندلی را داشته باشد. از دیگر امکانات داخلی C3، دسترسی آسان به صفحه نمایش این خودرو است که به راحتی می توان از امکانات تهویه هوا، سیستم صوتی و غیره استفاده کرد.
یکی دیگر از آپشن هایی که جای خالی آن در این مدل به راحتی احساس می شود،
نبود زیر آرنجی است که البته در مدل اروپایی این خودرو، کنسول به عنوان
آپشن در نظر گرفته شده اما به گفته طراحان C3، وجود کنسول در ابتدا در
قرارداد سایپا و سیتروئن نبوده است و شاید پس از تولید انبوه، کنسول نیز به
عنوان آپشن عرضه شود.
تجربه رانندگی در مسرهای پر پیچ و خم کاشان- ابیانه مسیر کارخانه سایپا سیتروئن تا ورودی جاده ابیانه مسیری تقریبا خاکی بود که برای تست جاده ای هاچ بک فرانسوی مناسب ارزیابی شد، خودرویی کوچک که حتی تصور نمی شد بتواند در مسیری سر بالایی حرکت کند، اما نه تنها در سربالایی های جاده ابیانه، بلکه درخاکی ها نیز به راحتی و بدون اینکه حتی لحظه ای کم بیاورد؛ پا به پای جاده پیش رفت، حرکت در این مسیر که با روشن بودن سیستم تهویه مطبوع خودرو همراه بود، لحظه ای از قدرت موتور کاسته نشد و هاچ بک فرانسوی در پیچ و خم جاده ابیانه به راحتی و پای به پای سایر خودروهای شاسی بلند و کراس اوور تاخت.
یکی از مواردی که در کنار پیشرانه قدرتمند C3 باعث عملکرد خوب این هاچ بک در تست جاده ای شد بهره گیری از گیربکس 6 سرعت آیسین بود، گیربکسی که واکنش بسیار خوبی نسبت به پدال گاز نشان می داد و تعویض دنده ها نیز بدون کوچکترین ضربه و تاخیر در آن انجام می شد. در این گیربکس امکان تعویض دنده به صورت دستی نیز وجود دارد اما با توجه به عملکرد مناسب آن به ندرت پیش می آید که بخواهید از این حالت استفاده کنید مگر در جاده های پر پیچ و خم کوهستانی مانند جاده ابیانه که برای جلوگیری از سبک شدن زودتر از موعد دنده ها در سرازیری ها از این حالت استفاده شد.
برای گیربکس این خودرو دو حالت برقی و اسپرت نیز در نظر گرفته شده است که در حالت اسپرت تعویض دنده ها در دور موتور بالاتری انجام می شود و واکنش گیربکس به پدال گاز نیز حساس تر می شود. یکی از نکات جالب در C3 نمایش شماره دنده ها بر روی نمایشگر پشت آمپر است، موردی که عموما در خودروها تنها در حالتی که گیربکس در حالت دستی قرار می گیرد نمایش داده می شود اما در این خودرو در تمام حالات شماره دنده ها برای راننده نمایش داده می شودکه از لحاظ اطلاع رسانی می تواند مفید باشد و حس کنجکاوی راننده را برطرف کند.
با توجه به این که پس از رسیدن به ابیانه با یک مسیر سنگ فرش رو به رو می شوید انتظار می رفت کوبش های خودرو باعث آزار سرنشینان شود اما C3 از این بخش نیز سربلند بیرون آمد و ضربه ها به خوبی جذب می شد.
ابیانه- اصفهان اما مسیر بازگشت از ابیانه تا اصفهان در اتوبان که مسیری مسطح را به همراه داشت، پیشتازی خودرو بر جاده خیره کننده بود، به گونه ای که در اوج گیری هاچ بک تیز فرانسوی، حتی لحظه ای تعویض دنده احساس نشد و این خودرو کم نیاورد. اگر بخواهیم به یکی دیگر از موارد مهم در این خودرو اشاره کنیم می توان به عایق بندی بسیار خوب اشاره کرد به گونه ای که تا دور موتور 3000 دور بر دقیقه هیچ گونه صدایی به داخل کابین نفوذ نمی کرد و با افزایش دور موتور نیز همچنان صداها آزار دهنده نبود.
در مسیر ابیانه تا اصفهان اگر بخواهید با حداکثر سرعت مجاز یعنی 120 کیلومتر بر ساعت به رانندگی خود ادامه دهید در دنده 6 دور موتور حدودا بر روی 2500 دور بر دقیقه قرار می گیرد و از این حیث نیز هیچ گونه صدای اضافی نخواهید داشت و در کمال آرامش می توانید سفر کنید.
در ترافیک شهری اصفهان و ایست های متعدد چراغ های قرمز خیابان های عریض و طویل اصفهان نیز شتاب، سرعت و هم مسیری خودرو چیزی از حرکت آن کاسته نشد و دقت رانندگی به همراه سنسورهای دوربین عقب به راحتی امکان پذیر شد.
مسیرهای کوهستانی اصفهان تا میمه در مسیر کوهستانی اصفهان تا میمه که به سان جاده چالوس پر از پیچ و خم های خاکی بود، قدرت موتور خودروی فرانسوی به راحتی و بدون کم آوردن در مسیر تازید و حتی در تلاطم کاهش و افزایش سرعت تعویض دهنده ها به ترتیب و با دقت هرچه تمام تر اجرایی شد و جاده را برای رسیدن به مقصد مسطح اتوبان کاشان، هموار کرد.
قیمت و شرایط فروشبرای اولین بار رونمایی از مدل C3 طی مراسمی در آذر ماه ۱۳۹۶ در نمایشگاه بینالمللی خودروی تهران به انجام رسید و در حال حاضر جهت بازدید عموم علاقمندان در مرکز تجاری ملل واقع در خیابان فیاضی (فرشته ) تهران به نمایش گذاشته شده است.همچنین پیش فروش سیتروئن C3 از تاریخ 26 اردیبهشت 1397 راس ساعت 11 صبح و از طریق وبسایت ایرانیکار و با پیش پرداخت 600 میلیون ریال آغاز شده است و علاقمندان می توانند از طریق نمایندگیهای منتخب خود خودروهای ثبت نامی را از تیرماه سال 1397 بر اساس اولویت ثبت نام تحویل بگیرند.
خبرنگار خودروکار؛ نگار میرکریمی
انتهای پیام/