
به گزارش خودروکار، امروز بهنوعی جایگاه قطعهسازان متزلزل در همکاریهاست. برای دستیابی به
۴۰درصد داخلیسازی شرط وزارت صنعت، معدن و تجارت نیازمند شفافسازی مذاکرات
و قراردادها با قطعهسازان داخلی هستیم تا ضمن تعیین سهم قطعهسازان از
قطعات جدید، همزمان بستر لازم برای طراحی قالبها و تامین ماشینآلات و
تولید قطعات فراهم شود.
با وجود مذاکرات و تفاهمهای انجام شده در حوزه
داخلیسازی اقدام جدی نداشتهایم بهطوریکه این وضعیت باعث نگرانی بسیاری
از قطعهسازان شده است. نقدهایی به توانمندی قطعهسازان در تولید قطعات
جدید میشود درحالیکه بسیاری از قطعهسازان از توانایی و تجربه حرفهای
خوبی برای تولید قطعات جدید برخوردار بوده و آمادگی لازم برای دستیابی به
۴۰ درصد داخلیسازی را در محصولات جدید دارند. البته این امر مستلزم حمایت و
همراهی خودروسازان و سرمایهگذاری است تا شاهد توسعه توان تولید
قطعهسازان داخلی باشیم.
با عملی شدن شروط وزارت صنعت، معدن و تجارت در
همکاریهای جدید و قراردادهای قطعی و روشن با قطعهسازان داخلی و انتقال
دانش و فناوری در این جریان میتواند آینده خوبی را برای قطعهسازان داخلی
پیشبینی کرد در غیر این صورت با عرضه محصولات جدید و خروج محصولات قدیمی،
شرایط در این حوزه از صنعت نگرانکنندهتر از گذشته خواهد شد.
باید در
قراردادهای همکاری بین خودروسازان با شرکتهای خارجی، نمایندگانی از
قطعهسازان نیز حضور داشته باشند؛ شیوهای که در تمام دنیا در تنظیم چنین
قراردادهایی مرسوم است.آگاهی از روند فعالیتها کمک بزرگی به جریان تولید
است و صنعتگران میتوانند بر اساس آن برنامهریزیهای بلندمدت و کوتاهمدت
داشته باشند.
ابوالقاسم آروند - فعال صنعت قطعه
انتهای پیام/