کد خبر: ۹۷۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
نکته فنی 16 شهریور ماه «خودروکار»

هر آنچه که باید در رابطه با کیسه هوا خودرو بدانید (2)

تمامی خودروهای جدید از کیسه هوا بهره می‌برند که البته تعداد آن‌ها در هر اتومبیل باتوجه به رده قیمتی متفاوت است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، شرکت‌های تولیدکننده خودرو به ۳ دلیل در محصولات خود از کیسه هوا استفاده می‌کنند:

الف) مانع از برخورد سرنشینان به اشیا سخت مانند فرمان و داشبورد می‌شود.
ب) باعث گسترش ضربه به تمامی قسمت‌های بدن شده که نتیجه این امر عدم تمرکز یک نیروی بزرگ در ناحیه‌ای کوچک است.
ج) نیروهای وارد بر بدن را کاهش می‌دهد.

کیسه هوا پرده‌ای
کیسه هوای پرده‌ای معمولا درون سقف خودرو و بالای شیشه‌ها تعبیه می‌شود. در هنگام تصادف از بغل و یا واژگون شدن خودرو، این ایربگ‌ها مانند پرده، شیشه‌های خودرو را می‌پوشانند. علت استفاده از این ایربگ‌ها، جلوگیری از آسیب رسیدن به سرنشینان توسط ستون‌های خودرو و همچنین محاقظت از سر و کتف آن‌ها در هنگام واژگونی اتومبیل است.

برخلاف اغلب ایربگ‌ها که سریعا بعد از باز شدن خاصیت خود را از دست می‌دهند، کیسه هوای پرده‌ای تا چندین ثانیه بعد از باز شدن، حالت خود را از دست نمی‌دهد تا محافظت بیشتری از سرنشینان صورت گیرد. اکثر ایربگ‌های پرده‌ای از سرنشینان جلو و پشت محافظت می‌کنند که البته در خودروهای دارای ۳ ردیف صندلی، این ردیف اضافه نیز تحت پوشش این کیسه هوا قرار می‌گیرد.

کیسه هوا درون کمربند ایمنی
این گونه کیسه هوا در اصل ایربگی کوچک بوده که درون کمربند ایمنی تعبیه شده است تا در هنگام تصادف از ضربه به قفسه سینه جلوگیری کند. این کیسه هوا تنها در شمار اندکی از خودروهای تولیدی تا امروز موجود بوده و هنوز در میان تولیدکنندگان رواج پیدا نکرده است.

کیسه هوا چگونه کار می‌کند؟
ایربگ‌ها با استفاده از سنسورهای مربوط به برخورد و همچنین شتاب‌سنج، جهت و شدت تصادف را تشخیص داده و برای باز شدن کیسه هوا و همچنین تعداد موردنیاز آن‌ها تصمیم‌گیری می‌کند. اگر این سنسورها تشخیص دهند که باید کیسه هوا فعال شود، دستگاهی که تولیدکننده گاز نامیده می‌شود شروع به فعالیت شیمیایی کرده و مقادیر زیادی گاز (معمولا نیتروژن) برای پر کردن کیسه هوا تولید می‌کند.

کیسه‌های هوا با آن‌چه در فیلم‌های تبلیغاتی می‌بینید، متفاوت هستند چراکه در این ویدیو روند باز شدن ایربگ به‌صورت صحنه آهسته نشان داده می‌شود. فرآیند مربوط به کیسه هوا، از زمان تشخیص تصادف تا باز شدن کامل آن، در کسری از ثانیه (۱/۲۵) صورت می‌گیرد که در اصل پلک زدن ما نیاز به دو برابر زمان بیشتر دارد.

در زمان تصادف کیسه‌های هوا به سرعت پر از گاز می‌شوند که البته بعد از برخورد سرنشینان به آن، خاصیت خود را از دست می‌دهند و فضای خودرو پر از گاز و یا پودر می‌شود.


شما از ما بپرسید! 

*** گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز می‌توانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا «خودروکار» به آن‌ها پاسخ دهد. 

انتهای پیام/

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار