کد خبر: ۹۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
نکته فنی 13 شهریور ماه «خودروکار»

هر آنچه که باید در رابطه با کیسه هوا خودرو بدانید (1)

تمامی خودروهای جدید از کیسه هوا بهره می‌برند که البته تعداد آن‌ها در هر اتومبیل باتوجه به رده قیمتی متفاوت است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، شرکت‌های تولیدکننده خودرو به ۳ دلیل در محصولات خود از کیسه هوا استفاده می‌کنند:

الف) مانع از برخورد سرنشینان به اشیا سخت مانند فرمان و داشبورد می‌شود.
ب) باعث گسترش ضربه به تمامی قسمت‌های بدن شده که نتیجه این امر عدم تمرکز یک نیروی بزرگ در ناحیه‌ای کوچک است.
ج) نیروهای وارد بر بدن را کاهش می‌دهد.


انواع کیسه هوا

1- کیسه هوا جلو
کیسه هوای جلو بر روی فرمان و داشبورد نصب شده‌اند و مانع از برخورد این دو ناحیه با سرنشینان جلو می‌شود. در هنگام تصادف از روبرو، این دو ناحیه بیشترین آسیب را به افراد می‌رساند. کیسه‌های هوای جلویی اولیه به‌گونه‌ای طراحی شده بودند که سرنشینان را افرادی بزرگ و بدون بستن کمربند ایمنی درنظر می‌گرفت. نتیجه این امر آسیب رسیدن یا کشته افراد کوچک مخصوصا کودکان و بانوان بود.

آن‌ها در سال ۱۹۹۸ دوباره طراحی شدند. در کیسه‌های هوای جدید مورد استفاده در خودروها، از سنسورهای مختلفی استفاده شده که وزن افراد، شدت تصادف و موقعیت صندلی را برای عملکرد خود درنظر می‌گیرد تا بهترین کارایی ممکن را داشته باشد.

2-کیسه هوا زانویی
کیسه هوای زانویی در قسمت پایینی فرمان نصب شده تا از آسیب رسیدن به پای راننده جلوگیری کند، علت این امر عدم پوشش این ناحیه از بدن توسط کمربند ایمنی و کیسه هوای جلویی است. مسلما این ایده برای راننده بسیار مفید خواهد بود، چراکه از ضربه وارده به زانو و یا ورود اشیا تیز به پای او جلوگیری می‌کند.

3- کیسه هوا جانبی
کیسه هوای جانبی برای محافظت از کتف و پهلوی سرنشینان در هنگام تصادف‌های از بغل است. این گونه ایربگ در کنار صندلی قرار دارد و در هنگام تصادف از طرفین، باز می‌شود. اکثر خودروها از کیسه هوای جانبی در صندلی‌های جلو بهره می‌برند که البته برخی از سازندگان آن را برای صندلی‌های عقب نیز درنظر می‌گیرند.

شما از ما بپرسید! 

*** گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز می‌توانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا «خودروکار» به آن‌ها پاسخ دهد. 

انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار