کاهش تقاضا و افت تولید
حجتالله صفایی، مدیرعامل شرکت
پاسارگادسیکلت فارس درباره وضعیت تولید خود در ۳ ماه نخست سال۹۶ گفت: یکی
از معدود کارخانههای موتورسیکلتسازی که درحال فعالیت است این نشان بوده
که مشغول تولید موتورسیکلتهای انژکتوری است. سایر سازندگان هنوز
نتوانستهاند محصولات خود را در بحث انژکتوری وارد بازار کنند و تنها در حد
تولید نمونه باقی ماندهاند. وی افزود: این شرکت برای ۳ ماه نخست سال
نزدیک به ۵ هزار دستگاه موتورسیکلت وارد بازار کرده است. این تعداد به
نمایندگیها فروخته شده و حدود ۳هزار دستگاه از آنها نیز تحویل مصرفکننده
شده است. این صنعتگر درباره پیشبینی تیراژ تولید سال ۹۶ نیز اظهار کرد:
این شرکت برای ۳ ماه نخست سال پیشبینی تولید ۱۲هزار دستگاه را داشت اما در
نهایت بهدلیل وضعیت بازار و وجود موتورسیکلتهای کاربراتوری تولید به
کمتر از نصف رسید.
جدید بودن محصول، تفاوت نرخ موتورسیکلتهای انژکتوری نسبتبه کاربراتوری و نهایت وضعیت کلی اقتصاد کشور و کاهش قدرت خرید مردم باعث افت فروش شده است. وی درباره نرخ محصولات این نشان نیز گفت: نرخ موتورسیکلتهای انژکتوری حدود ۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان است که نزدیکبه ۵۰۰هزار تومان گرانتر از کاربراتوری بوده و با توجه به قدرت خرید پایین مردم بهطورکلی تمایلی به خرید وجود ندارد.این سازنده درباره میزان تولید این شرکت تا پایان سال اظهار کرد: پیشبینی این است که بتوانیم حدود ۱۰هزار دستگاه تا آخر سال تولید داشته باشیم زیرا با توجه به فصل کاری این صنعت فعالیت تولید تا نیمه نخست سال خواهد بود.صفایی در ادامه درباره افت تولید و مشکلات نقدینگی کارخانجات موتورسیکلت نیز عنوان کرد: تیراژ پایین با وجود خرید کالاهای موردنیاز تولید، باعث شده سرمایه در انبارها بخوابد ضمن آنکه موتورسیکلتهای ساخته شده هنوز بهطورکامل فروش نرفتهاند.
بازار همچنان با کاربراتوریها
رجبعلی غائبی، مدیرعامل شرکت
«توفانرو گنبد» یکی دیگر از تولیدکنندگان موتورسیکلت کشور است که به بازار
نامساعد اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط بهوجود آمده باید
موتورسیکلتهای کاربراتوری بهطورکامل از بازار حذف شوند تا انژکتوریها
تقاضا داشته باشند. ازاینرو با وجود موتورسیکلتهای کاربراتوری سال ۹۵ در
بازار، موتورسیکلت انژکتوری مورداستقبال مصرفکننده قرار نگرفته ضمن آنکه
نرخ نیز بیتاثیر نبوده است. وی افزود: برای ۳ ماه نخست سال این نشان تولید
نداشت و در انتهای نیمه نخست سال، تولید خود را آغاز خواهد کرد. غایبی
درنهایت گفت: بازار فروش نیمه نخست سال ۹۶ مربوط به موتورسیکلتهای
کاربراتوری ساخته شده در انتهای سال ۹۵ بوده و امیدواریم نیمه دوم سال، فصل
فروش انژکتوریها آغاز شود چراکه این تغییر رویکرد نیاز به کمی زمان دارد.
بازار تولید برقیها قفل است
گسترش صنعت برای سنجش بازار
موتورسیکلتهای برقی، بهسراغ یکی از طراحان موتورسیکلت برقی رفت که بهروز
پورنامداریان درباره وضعیت تولید و فروش این نوع موتورسیکلتها عنوان کرد:
مشکلاتی که گاهی به شکل عمدی رخ میدهد یکی از موانع اجرایی شدن طرحهاست و
امروز با برخی سنگاندازیها روند کار پروژه موتورسیکلتهای برقی طراحی
شده با توجه به بوم کشور قفل شده است. وی ادامه داد: وجود قوانین بسیار
سختگیرانه و باید گفت عجیب و غریبی که وضع میشود مایوسکننده است و
درحالحاضر به نوعی در مقابل حضور محصولات جدید مقاومت میشود. البته این
مشکل قابل پیشبینی بود اما تصورها این نبود که تا این اندازه برای تولید
مانع ایجاد کنند بهطوریکه تولیدکننده ناامید از ادامه راه شود.
این طراح
موتورسیکلتهای برقی درباره موانع قانونی به استانداردها اشاره کرد و گفت:
بزرگترین مشکلی که امروز سر راه موتورسیکلتهای برقی است استانداردسازی
بوده که اروپا و امریکا ملزم به رعایت آنها نیستند. درواقع باید گفت موارد و
مولفههایی که در سازمان استاندارد به آنها اشاره میشود در هیچیک از این
کشورها وجود ندارد. پورنامداریان ادامه داد: شمارهگذاری موتورسیکلت برقی
منوط به تاییدیه سازمان ملی استاندارد است و این سازمان نیز مواردی از
صنعتگر درخواست دارد که بهطور تقریبی نشدنی است. تامین مشخصههایی که
استاندارد میخواهد غیرممکن بوده و استانداردهایی برای این وسیله نقلیه
خواسته شده که برای خودرو هم وجود ندارد.
این تولیدکننده از وجود برخی کارشکنیها گلایهمند است و گفت: در طرحهای نو همیشه نوعی مافیا که احساس میکنند سود و فعالیتشان با نوعی چالش مواجه است وجود دارد که برای محقق نشدن کار شروع به فعالیت گسترده کرده و از تمام ظرفیتها و لابیهای خود برای این امر استفاده میکنند. امروز دستهایی وجود دارد که اصرار به فروش موتورسیکلتهای بنزینی دارند از اینرو برای حضور موتورسیکلتهای برقی بومی مقاومت وجود دارد. وی تاکید کرد: با این موانع زمان را از دست میدهیم و اجرای کار به عقب میافتد. تلاشها ادامه دارد اما بحث طلب «New EC» که سازمان استاندارد از ما خواسته حتی در اروپا و امریکا نیز وجود ندارد و تنها آنچه در بحث استاندارد رعایت میشود در حد ایمارک است.
این فعال صنعت
موتورسیکلت در توضیح این اصطلاح گفت: استاندارد کشورهای صنعتی سازنده خود
را ملزم میکند که در سلسله مراحل خاص و در مدت زمانی بهطورنمونه ۱۰ ساله
به یک سطح از استاندارد برسد. این امر اتفاق مطلوبی است اما باید مدت زمانی
تعیین شود و به تولیدکننده فرصت داده شود. امروز کارشناس ما هنوز این
اصطلاح را نمیشناسد و حقیقت آن را نمیداند تنها چون شنیده، درخواست
میکند. وی یادآور شد: کشورهای صنعتی روی بحث استانداردها بسیار حساسیت
دارند اما امروز کانادا حتی موتورسیکلت برقی را بدون ایمارک وارد میکند
چراکه حداکثر سرعت موتورسیکلت برقی ۹۰ کیلومتر در ساعت است در حالی که برای
سایر وسایل نقلیه بالای یکصد و ۱۰ کیلومتر برآورد میشود.
موضوع دیگر
پرداخت یارانه از سوی دولت چین به سازندگان است و حتی در این کشور نیاز
نیست موتورسیکلتهای برقی شمارهگذاری شوند. این صنعتگر ادامه داد: کره نیز
از جمله کشورهایی است که موتورسیکلت برقی شمارهگذاری نمیشود این در حالی
است که در کشور قوانین عجیبی وضع کردهایم که مجموعه فعالان صنعتی را از
فعالیت خود ناامید کرده و عطای آن را به لقایش میبخشد. پورنامداریان از
کارهای انجام شده خود گفت و عنوان کرد: امروز تمام بسترها آماده است و
کارها انجام شده و منتظر مجوز استاندارد هستیم. بحثهای علمی این پروژه با
جدیت در مدت زمان بیش از ۳ سال برای بومیسازی موتورسیکلت برقی انجام شد
اما آنچه باید در عمل اتفاق افتد با وجود برخی مانعتراشیها هنوز عملیاتی
نشده است. زمانی بحث افزایش ایمنی موتورسیکلت و راحتی راکب مطرح است که
پذیرفتنی است اما سختگیریهای استاندارد، قوانین دستوپاگیری است که
تولیدکننده را از دور رقابت و تولید خارج میکند.
منبع: گسترش صنعت
انتهای پیام/