به گزارش خودروکار، از آنجا که خودروسازان با هزینههای بالا و مشکلات مالی زیادی روبهرو
هستند که بخشی از آن به بهرههای بالای بانکها برمیگردد پرداخت مطالبات
شتاب تولید را نداشته و همین امر موجب گلایه قطعهسازان شده است زیرا آنها
نیز با چنین مشکلی روبهرو هستند و مدیریت مالی میتواند هر دو طرف را در
بحث نقدینگی کمک کند.
سالهاست که درباره مشکلات قطعهسازان و راهکارهای رفع
آن صحبت میشود اما در عمل اتفاق چندانی در این زمینه رخ نداده و همچنان
نگرانیهای زیادی درباره این صنعت و مطالبات آنها وجود دارد.امروز مطالبات
قطعهسازان شامل دو بخش میشود بهطوری که بخشی از آن مربوط به مطالبات
قطعهسازان از مجموعهسازان است و بالای ۹۰ تا ۱۵۰ روز است و بخشی از این
مطالبات نیز از خودروسازان بوده که بهطور عموم بین ۹۰ تا ۱۲۰ روز است و
رقم بالایی است.در این جریان شرکتهای قطعهساز برای تامین نقدینگی ناگزیر
به دریافت تسهیلات بانکی با بهرههای سنگین هستند و این دور باطل همچنان
ادامه خواهد یافت، بهطورقطع در چنین شرایطی امکان خرید تجهیزات و
ماشینآلات جدید و نیز هماهنگی با فناوری روز دنیا برای قطعهسازان فراهم
خواهد شد.
باتوجه به پرداخت بهرههای ۲۲ تا ۲۷درصدی تولیدکنندگان به
بانکها، برای رفع مشکلات موجود در بخشهای تولیدی و صنعتی باید دولت فکری
اساسی برای کاهش بهره تسهیلات بانکی کند در غیراین صورت مطالبات و مشکل
نقدینگی واحدهای قطعهسازی و خودروسازی هرگز رفع نخواهد شد.
ابوالقاسم آروند/ فعال در صنعت قطعه
انتهای پیام/