«خودروکار» گزارش می دهد؛
«گری مارکت» کلید قفل انحصار/ نبود فضای رقابتی سرمنشا قیمت گذاری پر سود
در چند وقت اخیر قوانین حمایتی از حقوق مصرف کننده وزارت صنعت عاملی شده تا شرکت های گری مارکت رخت از بازار خودروهای وارداتی ببند، که این موضوع نگرانی ایجاد انحصار و قیمت گذاری غیرمنطقی از سوی برخی از نمایندگان رسمی شرکت مادر را دو چندان کرده است.
به گزارش خبرنگار خودروکار؛ از گذشته های دور در کنار شرکت های طرف قرارداد با شرکت های خودروسازی به نام جهان که عملا به عنوان نماینده شرکت های مادر در ایران شناخته می شوند برخی از واردکنندگان عام در قالب شرکت و افراد به واردات خودرو می پرداختند که در چند سال اخیر در راستای حمایت از حقوق مصرف کننده وزارت صنعتْ معدن و تجارت در کنار سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قوانینی را وضع کردند که مهمترین آن عدم واردات خودروهایی که در ایران نمایندگی ندارند است.
اما رفته رفته این قانون گریبان گری مارکت ها را گرفت زیرا قانون حمایت از حقوق مصرف کننده اعلام کرده، تنها نمایندگان رسمی اجازه واردات خودرو به کشور را دارند، که این موضوع در حالی رخ داده که حضور شرکت های گری مارکت تا حدودی به فضای رقابتی بازار خودروهای وارداتی کمک کرده و تا حدودی از انحصار برخی از نمایندگان رسمی در واردات و قیمت گذاری غیرمنطقی جلوگیری کرده بود.
برخی مسئولان جلوگیری از فعالیت گری مارکت ها را، عدم ارائه مناسب خدمات به مشتریان اعلام کرده اند که این موضع تا حدودی غیرمنطقی است، زیرا محصولات وارداتی گری مارکت ها در گمرک به تائید سازمان محیط زیست، سازمان حمایت و نماینده رسمی شرکت مادر می رسید و نمایده رسمی شرکت مادر برای ارائه خدمات به این دست خودروها مبلغی را از واردکننده، دریافت می کرد.
حال جای سوال دارد که آیا ادامه فعالیت گری مارکت ها مناسب است یا خیر و حضور گری مارکت ها چه آثار مناسب و مخربی برای بازار خودروهای وارداتی و مصرف کنندگان دارد؟
در این رابطه وهاب عقیقی در گفت و گو به خودروکار، گفت: در بحث واردات باید تاکید کرد که هر چه اصالت محصول بیشتر و ارائه خدمات پس از فروش با استانداردهای روز جهان مطابقت داشته باشد، بازار و مصرف کننده شرایط مناسب تری را تجربه خواهند کرد.
او افزود: جضور شرکت های گری مارکت عاملی خواهد شد تا نمایندگان رسمی سیاست های خود را متناسب با شرایط بازار و مصرف کنندگان تعیین کنند و از سوی دیگر زمانی که رقیب در بازار وجود داشته باشد، قیمت گذاری محصولات از سوی نمایندگان رسمی منطقی و مناسب تر انجام خواهد گرفت.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه واردات محصولات باید خدمات پس از فروش مناسبی را در کشور داشته باشد، خاطرنشان کرد: زمانی که تعداد رقبا در بازار هر محصولی کاهش یابد نمایندگان رسمی ناخودآگاه به آن سمت سوق پیدا می کنند که قیمت محصولات خود را افزایش دهند.
او تاکید کرد: افزایش قیمت یک محصول باید همراه با ارائه خدمات بهتر و بیشتر در کنار افزایش تنوع محصولات صورت گیرد.
عقیقی گفت: فعالیت گری مارکت ها در صورتی که محصولات آن ها به تائید سازمان های مربوطه برسد و خدمات پس از فروش مناسب به مشتریان این بازار ارائه شود، می تواند زمینه را برای ایجاد فضای رقابتی فراهم آورد.
با این تفاسیر به نظر می رسد حضور شرکت های گری مارکت در کنار نظارت مناسب سازمان های مربوط فضای رقابتی برای حوزه خودروهای وارداتی ایجاد خواهد کرد که در این فضا قیمت مناسبی برای خودروهای وارداتی صفر کیلومتر تعیین خواهد شد، این گفته از آن رو بیان می شود که برخی از شرکت های واردات کننده قصد دارند تا محصولات جدید خود که در اواسط تابستان معرفی می شوند را با قیمت بیشتر از قیمت حقیقی و نرخ روز دلار به فروش برسانند که عملا سود بیشتری به جیب شرکت واریز و حق مصرف کننده نهایی تضییع می شود.
انتهای پیام/