اما در ماه مارس سال 1902 هنری فورد در پی اختلاف با حامیان مالی خود و
سرمایهگذاران شرکت همچون «ویلیام مورفی»، به همراه تنی چند از شرکای اصلی
خود، شرکت هنری فورد را ترک کرد. در سوی دیگر «هنری مارتین لیلاند» یک
مخترع، مهندس و کارآفرین حوزهٔ خودرو در آمریکا بود که بهعنوان مهندس در
شرکت اولدزمبیل فعالیت میکرد.
پسازاینکه هنری فورد و شریکانش شرکت را ترک کردند، ویلیام مورفی و همکارانش قبل از انحلال شرکت، از هنری لیلاند درخواست ارزیابی کارخانهٔ شرکت و تجهیزات و قالبهای آنرا نمودند تا پس از بررسی اوضاع و داراییها، شرکت را برای انحلال آماده نماید.
لیلاند پس از تکمیل ارزیابیهای خود، به مورفی و همکارانش اعلام نمود که
انحلال این شرکت یک اشتباه است و بجای آن میتوان با ساماندهی مجدد آن،
دوباره به تولید خودرو پرداخت. درنهایت لیلاند توانست سرمایهگذاران شرکت
هنری فورد را جهت ادامهٔ فعالیت شرکت و تولید خودرو متقاعد کند.
بدین ترتیب نام شرکت نیز بهافتخار «آنتونی لامت کادیلاک»، بنیانگذار شهر دیترویت، قطب خودروسازی ایالاتمتحده، کادیلاک گذاشته شد؛ بنابراین رسماً شرکت کادیلاک در 22 آگوست سال 1902 یعنی 9 سال قبل از شرکت شورلت تأسیس شد.
پسازاین مدیران شرکت هیچ زمانی را جهت تولید خودروی جدید از دست
ندادند. لیلاند پیشنهاد داد که در خودروی جدید شرکت از موتور تک سیلندری در
اصل برای اولدزمبیل طراحی کرده بود استفاده کنند؛ بنابراین مقدمات تولید
خودروی جدید فراهم شد.
این خودرو بر اساس طراحی هنری فورد مربوط به زمانی که در شرکت حضور داشت شکل گرفت و بهجز موتور، تغییر چندانی نسبت به قبل نداشت. به همین دلیل اولین خودروی کادیلاک عملاً با اولین خودروی فورد بنام مدل A یکسان بود زیرا هنری فورد پس از ترک دومین شرکت خود، شرکت جدیدی را با نام فورد تأسیس کرده و با استفاده از طرحهای قبلی خود، اولین خودروی شرکت فورد را با نام فورد مدل A در سال 1903 تولید نمود.
هنری لیلاند در کادیلاک بسیاری از اصول مدرن تولید خودرو در صنعت خودروسازی نوپای آن دوران را به کار بست و سرانجام در 17 اکتبر سال 1902 اولین خودرو ساخت کادیلاک با نام کادیلاک مدل A تولید شد. این خودرو بیشتر شبیه یک درشکهٔ بدون اسب بود و همانطور که اشاره شد مجهز به یک موتور تک سیلندر طراحیشده توسط هنری لیلاند بود که 10 اسب بخار قدرت تولید میکرد و در وسط خودرو نصب شده بود.
سپس در سال 1904 نمونهٔ بهسازی شدهٔ مدل A با نام مدل B ساخته شد. هردوی این خودرو در دو نمونهٔ دونفره و چهارنفره ساخته میشدند که نسخههای دونفره Runabout و نمونههای چهارنفره Tonneau نامیده میشدند؛ بنابراین اولین خودروهای کادیلاک با نامهای Runabout و Tonneau هم شناخته میشوند؛ اما پس از نامگذاری اولین خودروهای کادیلاک بنام مدل A و مدل B، این سبک نامگذاری، یعنی نامگذاری بر اساس حروف الفبای انگلیسی توسط کادیلاک ادامه یافت بهگونهای که تا سال 1908 از مدل C تا مدل T ساخته شدند.
اما در تاریخ 29 جولای 1909، هنری لیلاند شرکت کادیلاک را درازای مبلغ 4.5 میلیون دلار به جنرال موتورز فروخت هرچند که خودش تا سال 1917 بهعنوان مدیر اجرایی در کادیلاک باقی ماند. بدین ترتیب روند رو به رشد کادیلاک آغاز شده و کمکم به برند لوکس جنرال موتورز تبدیل شد بهگونهای که در سالهای پس از جنگ جهانی دوم کادیلاک لوکسترین خودروهای دنیا را تولید میکرد که کمتر خودرویی در دنیا توان رقابت با آنها را داشت. همچنین این شرکت اختراعات و افتخارات فراوانی را هم در کارنامهٔ خود دارد.
کادیلاک اولین خودروسازی بود که در سال 1910 خودرویی را با اتاق کاملاً
بسته تولید نمود. در سال 1912 اولین تولیدکنندهای بود که سیستمهای
الکتریکی شامل روشنایی و استارت را در خودروها بکار گرفت. اختراع استارت
الکتریکی یکی از بزرگترین افتخارات کادیلاک است که روشن کردن خودرو را
بهراحتی و بدون نیاز به هندل فراهم نمود.
این ویژگی بهصورت استاندارد در تمامی خودروهای ساخت کادیلاک ارائه میشد. همچنین کادیلاک با توسعه و استفاده از موتورهای V8، این موتورها را بهعنوان استانداردی برای صنعت خودروسازی آمریکا تعیین نمود.
تحول عظیم دیگری که توسط کادیلاک در صنعت خودروسازی اتفاق افتاد ساخت
اولین سیستم تعویض دنده با استفاده از چرخدنده بود. همچنین کادیلاک در
دهههای 30 و 40 میلادی نخستین موتورهای 16 سیلندر و 12 سیلندر دنیا را نیز
تولید کرد.
از دیگر ابداعات کادیلاک نیز میتوان به عرضهٔ نخستین خودروی لوکس دنیا با گیربکس اتوماتیک در سال 1941، ساخت سیستم تهویهٔ مطبوع خودکار در سال 1964، تولید نخستین خودروی مجهز به ایربگ دنیا در سال 1974 و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.
هرچند کادیلاک در دورانی (خصوصاً دههٔ 80 میلادی) افول کرده و با تولید
خودروهای غیرقابلتحملی چون سیمارون از دوران شکوه خود فاصله گرفت اما این
برند لوکس آمریکایی در سالهای اخیر رویکرد خود را تغییر داده و در حال
بازگشتن به روزهای اوج خود یعنی دورانی که در صدر لوکسسازان دنیا قرار
داشت است.
همچنین این شرکت در سالهای اخیر بیشترین رشد فروش را تجربه کرده است بهگونهای که در سال 2010 با فروش 164 هزار دستگاه خودرو شاهد رشد 35 درصدی نسبت به سال قبل بود. همچنین فروش جهانی کادیلاک در سال 2014 به 263 هزار دستگاه و در سال 2015 به حدود 280 هزار دستگاه افزایش یافت.
منبع: پدال