به گزارش خودروکار - فرشاد فاطمی، کارشناس مسائل اقتصادی، در یک برنامه رادیویی با اشاره به ایجاد و توسعه پلتفرمهای تاکسی اینترنتی در ایران بدون حضور گسترده دولت گفت: ورود عجولانه سیاستگذار میتواند ارزش افزوده این پلتفرمها در زندگی مردم را کاهش دهد.
فاطمی تعیین ماهیت رابطه میان راننده و پلتفرم را یکی از چالشهای اساسی دانست. به گفته او، اگر رانندگان کارمند تلقی شوند، ساختار هزینهای و نظام بیمه در کشور با بار مالی سنگینی مواجه خواهد شد.
این کارشناس پیشنهاد کرد: مدل بیمهای خویشفرما بر اساس ساعات کار مبنا قرار گیرد تا انعطافپذیری سکوها حفظ شود.
فاطمی همچنین از نبود شفافیت درآمدی انتقاد کرد و گفت که برخی رانندگان معتقدند کمیسیون واقعی پلتفرمها در ایران بالاتر از اعلام رسمی و نزدیک به ۳۵ درصد است؛ رقمی که بسیار بالاتر از استاندارد جهانی ۱۵ تا ۲۵ درصدی است.
او پیشنهاد داد: نهادهای دانشگاهی مستقل با دسترسی دادهای، ساختار واقعی کمیسیون را تحلیل کنند.
بیمه رانندگان؛ مطالبهای که کسی پاسخ نمیدهد
امید محبی، رئیس انجمن صنفی رانندگان تاکسیهای اینترنتی استان قم، نیز در ادامه برنامه تاکید کرد: بیمه تأمین اجتماعی اساسیترین دغدغه رانندگان است؛ کسانی که شبانهروز فعالیت میکنند اما امنیت شغلی ندارند.
به گفته او، نبود شفافیت هویتی برخی مسافران نیز رانندگان را دچار ناامنی و بیاعتمادی میکند.
محبی تصریح کرد: قیمتگذاری و سازوکار فعالیت راننده کاملاً توسط پلتفرم تعیین میشود؛ بنابراین این رابطه کارگر و کارفرماست و باید رسمیت یابد.
او با اشاره به قرار گرفتن مطالبه بیمه رانندگان روی میز مجلس گفت: سرنوشت چند میلیون راننده اینترنتی در انتظار تصمیم نمایندگان است.
شفافیت مالی؛ کابوس پلتفرمها یا شرط بقا؟
رضا الفت نسب، رئیس اتحادیه کسبوکارهای اینترنتی، نیز با هشدار نسبت به فشارهای ساختاری بر اقتصاد دیجیتال گفت: وقتی حتی سازمان مالیاتی از میزان فروش این پلتفرمها بیاطلاع است، نمیتوان انتظار نظارت صحیح داشت.
او بر ضرورت تعیین تکلیف مدل بیمه رانندگان تأکید کرد و هشدار داد: مداخلههای سنگین ممکن است فرصت ایجادشده توسط اقتصاد دیجیتال را از بین ببرد.
اقتصاد دیجیتال نیازمند تعادلسازی است
سپهر دادجوی توکلی، سخنگوی شورای ملی رقابت، با اشاره به اختلافات موجود در این حوزه گفت: صلاحیت شورای رقابت تنها زمانی است که رفتار ضد رقابتی رخ دهد و برخی مطالبات خارج از حوزه وظایف این نهاد است.
او تأکید کرد: شفافیت به ضرر شرکتها نیست و باید برای آن فضای امن ایجاد شود تا حقوق مردم و رانندگان نیز حفظ گردد.
مجلس در برابر آزمون یک مطالبه ملی
برآیند این گفتوگوها نشان میدهد رانندگان تاکسیهای اینترنتی از یکسو بیمه و امنیت شغلی میخواهند و از سوی دیگر کارشناسان نسبت به مداخلات سنگین دولت هشدار میدهند. اکوسیستم سکوهای دیجیتال اکنون در نقطه حساسی قرار دارد؛ تصمیمگیری شتابزده میتواند آن را تضعیف کند و تعلل نیز نارضایتی اجتماعی را تشدید خواهد کرد. ایسنا