کد خبر: ۶۲۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۴
خودروکار گزارش می دهد

تجهیز ناوگان حمل و نقل به خودروهای برقی زیرسایه ناترازی شبکه برق

در حالی توافق نامه های همکاری سازمان ها با خودروسازان با هدف تجهیز ناوگان به خودروهای برقی منعقد می شود که ضمن کمبود ایستگاه های شارژ این دسته از خودروها وضعیت ناپایدار شبکه برق نیز اجازه ساخت این ایستگاه ها را در شرایط کنونی نمی دهد.

تجهیز ناوگان حمل و نقل به خودروهای برقی زیرسایه ناترازی شبکه برقبه گزارش خبرنگار خودروکار -  طرح جدید الحاق خودروهای برقی به پلیس راهنمایی و رانندگی به صورت پایلوت در حالی وارد فاز اجرایی شده که در حال حاضر تعداد ایستگاه های شارژ خودروهای برقی با احتساب ایستگاه های غیرفعال به ۳۷ ایستگاه رسیده است.
همزمان با آزادسازی واردات خودرو به کشور یکی از اقداماتی که باید برای شارژ خودروهای برقی انجام می شد نصب ایستگاه های شارژ بود که براساس اقدامات صورت گرفته تاکنون ۳۷ ایستگاه شارژ خودروهای برقی در تهران و سایر شهرهای دیگر کشور نصب شده که از این تعداد ۲۳ ایستگاه فعال و ۱۴ ایستگاه غیر فعال و در حال تجهیز است.
سردار سید تیمور حسینی، رییس پلیس راهور در حالی از اجرای آزمایشی این طرح در آزادراه تهران - کرج اجرا خبر داده و اظهار کرده که پس از تاییدیه، این طرح در سراسر کشور اجرا می‌شود که هنوز ایستگاه های شارژ در سراسر کشور وجود ندارند.
بر اساس طرح جدیدی که با همکاری پلیس، روه مپنا و گروه بهمن کلید خورده در صورت موفقیت تست‌های انجام‌ شده، ۵۰۰۰ دستگاه خودروی برقی به ناوگان پلیس اضافه خواهد شد و در حال حاضر آزادراه تهران - کرج زیر بار استفاده از خودروهای برقی خواهد رفت.
در تابستان امسال بود که حسن کریمی سنجری، مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت در خصوص ایستگاه های شارژ این خودروها اظهار کرد که در حال حاضر در تهران ۲۰ ایستگاه شارژ خودرو‌های برقی نصب شده داریم که برنامه دراز مدت ما توسعه ایستگاه‌های شارژ به سه هزار و ۵۰۰ نقطه است اما متاسفانه ناترازی برق کشور فراتر از اعداد ذکر شده است.
او اظهار کرده بود که باتوجه به ناترازی در بحث برق،  بار شبکه ورود خودرو‌های برقی به کشور را مدیریت کرده ایم اما به دلیل توسعه زیر ساخت و موضوع برق فعلا این موضوع را مدیریت می‌کنیم.
این برنامه ریزی ها بدون توجه به شرایط فعلی کشور و کمبود برق درحالیست که خودروسازان در نیمه نخست امسال کاهش ۸ درصدی رشد را به واسطه قطعی مکرر برق تجربه کردند. 
در همین حال مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر، می‌گوید: ۸ نقطه در تهران و سایر مناطق کشور درنظر گرفته شده که در صورت جانمایی و تعبیه ایستگاه‌های موردنظر، وزارت نیرو همکاری لازم را برای تامین برق آنها خواهد داشت.
به گفته وی، تعرفه شارژ خودروهای برقی همانند تعرفه مشترکان تجاری و با نرخ کیلوواتی 547 تومان محاسبه می شود.
مدیرعامل توانیر برنامه ریزی توسعه خودروهای برقی  اعم از عمومی و سواری را در حدود ۸۰ هزار دستگاه برای میان مدت اعلام کرده که از این تعداد در کوتاه مدت درخواستهایی برای ایجاد ایستگاه شارژ ۱۰ هزار خودرو ارائه شده که نیاز به ۸ مگاوات برق دارد. در این میان لازم است وزارت صمت در میان مدت محل ایستگاه های شارژ را ارائه کند و در برآورد انجام شده با افزایش تعداد خودروها این میزان تا 40 مگاوات قابل افزایش است.
پیش از پلیس راهور سازمان تاکسیرانی در همکاری مشترک با کرمان موتور ۲۰۰ دستگاه خودروی برقی پلاک شده را تحویل رانندگان داد و بر اساس توافق صورت گرفته ۲ هزار خودروی برقی از سوی کرمان موتور تحویل سازمان تاکسیرانی خواهد شد.
به طور قطع افزایش این تعداد خودرو به ناوگان حمل و نقل نیازمند افزایش هرچه سریع تر تعداد ایستگاه های شارژ است از این رو علیرضا زاکانی، شهردار تهران اعلام کرده که تا سال آینده ۵ هزار ایستگاه شارژ خودروهای برقی در ۱۷۰۰ ایستگاه شهری تهران
 نصب می شود.
این اظهارات در حالیست که در حال حاضر نه تنها ساخت این تعداد دستگاه در یک سال با توجه به شرایط کنونی امکانپذیر نیست بلکه ناترازی در شبکه برق این روزها به چالشی جدی در تولید تبدیل شده و هرچند این مشکل در نیمه دوم سال کاهش می یابد اما با شروع فصل گرم و اوج مصرف برق دوباره شاهد وضعیت موجود خواهیم بود. براین اساس لازم است در ابتدا وزارت نیرو و  توانیر زیرساخت های لازم برای این امر را بیاندیشند و با توجه به امکانات موجود نسبت به انعقاد قراردادهای مشترک اقدام شود.

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار