در نشست خبری انجمن قطعه سازان مطرح شد
کاهش هزار میلیارد تومانی هزینه تولید خودروسازان با ارتقای کیفیت/ ضرورت تعدیل سه ماهه قراردادهای قطعه سازان
رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو خواستار تسریع در تعدیل و اصلاح قراردادهای سازندگان در هر فصل شد و گفت:قطعه سازان توانستند در سال جاری تولید خودروسازان را به لحاظ تیراژ ارتقا ببخشند، از این رو انتظار می رود در این شرایط و با توجه به مشکلات قطعه سازان، پرداخت های قطعه سازان به بهترین نحو و تعهدات خودروسازان در پرداخت مطالبات به موقع انجام شود.
به گزارش خبرنگار خودروکار،گلوردی گلستانی در نشست خبری این انجمن با محوریت بررسی آخرین وضعیت صنعت قطعه سازی و خودروسازی کشور و موانع و مشکلات پیش رو از بدعهدی خودروسازان در پرداخت مطالبات قطعه سازان گلایه و اظهار کرد: با توجه به تورم سنگین و تحریم های شدید، انتظار می رود تعدیل قیمت های سازندگان نیز با سرعت بیشتری انجام شود.
در ادامه این نشست، منصور منصوری، دبیر انجمن قطعه سازان ایران، افزایش تیراژ تولید را از موضوعات مهم صنعت خودرو در سال آینده عنوان کرد و گفت: هم اکنون سایپا روزانه دوهزار دستگاه و ایران خودرو نیز دوهزار و ۴۰۰ دستگاه محصول به صورت عبور مستقیم تولید می کنند به طوری که در عمل خودروی ناقصی تولید نمیشود، اقدامی که وظیفه قطعه سازان را در سال جاری سنگین کرد و حال برای دستیابی به برنامه وزارت صمت و افزایش تولید این شرکت ها به روزانه دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار دستگاه و تحقق تولید یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه در سال آینده، به طور قطع وظیفه قطعه سازان سنگین تر خواهد بود.
وی با اشاره به ارتقای کیفیت تولیدات خودروسازان این حرکت را در راستای برنامه ریزی قطعهسازان و خودروسازان و جلب رضایت مشتریان اعلام و اظهار کرد: در سال جاری بر اساس آمار، کیفیت خودروها 15 درصد رشد داشته به طوری که به گفته خودروسازان این امر منجر به کاهش هزار میلیارد تومانی هزینه آن ها شده است.
منصوری در ادامه، توسعه محصولات جدید را از موضوعات مهم خودروسازان در سال آینده اعلام کرد
و با توجه به سرمایه گذاری 1400 میلیارد تومانی یکی از خودروسازان برای پروژه های جدید گفت: در سال آینده و در راستای توسعه محصولات جدید شاهد تولید خودروهای جدید از جمله اطلس خواهیم بود حرکتی که به طور قطع قطعه سازان نیز سهم مهمی در آن و توسعه محصولات جدید خواهند داشت.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو کشور در خصوص برنامه وزارت صمت برای تولید خودرو در سال آینده نیز گفت: افزایش تولید روزانه در سایپا و ایرانخودر پو به طور قطع نیازمند اقدامات مهمی از جمله تعدیل قیمت و اصلاح قرارداد قطعه سازان و همچنین پرداخت به موقع مطالبات ۱۲۰ روزه قطعه سازان براساس قرارداد است. اما در حال حاضر قطعهسازان از این حیث دچار مشکلات فراوان هستند و مطالبات به موقع به حساب سازندگان نمینشیند.
منصوری روند پرداخت طولانی مطالبات سازندگان را در شرایطی که خرید مواد اولیه و ارز باید به نرخ روز انجام شود را از مشکلات و چالش های جدی قطعه سازان دانست و تصریح کرد: بر اساس آخرین آمارها، میزان مطالبات ۱۲۰ روزه قطعهسازان از خودروسازان به حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده که امیدواریم در این روزهای باقیمانده از سال پرداخت شود چراکه پرداخت های به موقع و منظم یکی از آیتم های مهم در تامین قطعات است.
وی در ادامه به ارزبری دلاری تولید هر خودرو اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد خودروها با درصد بالایی از داخلی سازی تولید می شود اما همین تولیدات نیز مستلزم تامین مواد اولیه و قطعات خارجی هستند که باید ارز آنها تامین شود.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو کشور در پایان دشواری تأمین مواد اولیه داخلی از جمله فولاد، مس، آلومینیوم و غیره و متوقف شدن فروش اعتباری کارخانجات به قطعهسازان را از دیگر مشکلات و موانع موجود بر سر راه تولید قطعهسازان دانست و با توجه به هدف گذاری وزارت صمت مبنی بر تولید یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو توسط دو خودروسازی بزرگ، تحقق این مهم را نیازمند رفع چالش های پیش روی قطعه سازان عنوان کرد.
فرهاد بهنیا، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو نیز در ادامه با اشاره به نقش ۷۵ درصدی قطعهسازان در تولید خودرو، بر ضرورت رسیدگی به مشکلات مالی میان قطعهسازان و خودروسازان تاکید کرد و گفت: در شرایطی که هنوز بسیاری از بنگاههای قطعهساز مطالبات خود از خودروسازان را دریافت نکردهاند، چگونه تولید یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو محقق خواهد شد.
وی افزود: برخوردها با قطعهسازان مناسب نیست و با وجود وعده های هر دو خودروساز و تاکید وزارت صمت مبنی بر پرداخت به موقع مطالبات، هنوز بنگاههای قطعهساز گرفتار مطالبات خود هستند. ضمن آن که قراردادهای میان قطعهسازان و خودروسازان نیز منطقی نبوده و بیشتر به نفع خودروسازان است؛ بنابراین نیاز به اصلاح و یکسانسازی قراردادها وجود دارد.
بهنیا تصریح کرد: قطعه سازان قطعات را به نرخ سال ۱۴۰۱ و با دلار ۲۶ هزار تومان فروختهاند و در شرایطی که ارز نیمایی تخصیص داده نمیشود ناگزیر به خرید، با نرخ ۴۵ هزار تومان هستند.
سخنگوی انجمن قطعهسازان اظهار کرد: چشمانداز خوبی برای صنعت قطعهسازی متصور نیستیم و چنانچه این وضعیت ادامهدار باشد، سال آینده با چالشهای جدی در صنعت قطعهسازی مواجه خواهیم شد.
انتهای پیام/