به گزارش خبرنگار خودروکار، سخنگوی وزارت صمت از ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی تا زمان جبران خسارت واردشده به صنعت خودرو خبر داده و تاکید کرده به دلیل زیان وارد شده به صنعت خودرو به دلیل ترک ناگهانی فرانسوی ها، در دور جدید آزادسازی واردات ورود این خودروها به کشور به شرط جبران خسارت از سوی فرانسوی ها خواهد بود. به نظر می رسد این ممنوعیت دلایل سیاسی داشته باشد چرا که پیش از این نه تنها محدودیتی برای واردات این خودروها وجود نداشت بلکه خبر احتمال همکاری دوباره با این شرکت ها نیز شنیده شده بود. حال کارشناسان صنعت خودرو معتقدند قطع یکباره و ناگهانی این همکاری به دلیل سابقه چندین ساله تولید این خودروها در کشور وجود ندارد چرا که به هرحال خودروهای تولید شده نیاز به قطعات دارند. در این شرایط این پرسش مطرح می شود که کدام خودروساز اروپایی شرایط حضور در بازار ایران را دارد.
سعید مدنی، مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به سگمنت های مشابه خودروهای فرانسوی همزمان با ممنوعیت ورود این خودروها می گوید: هم اکنون جایگزین کره ای ، چینی و ژاپنیخودروهای فرانسوی که پیش از این وارد کشور می شد وجود داشته و امکان واردات آن ها نیز هست اما در میان اروپایی ها به دلیل عدم سابقه پیشین نمی توان نظر قطعی در این باره داد.
وی می افزاید: به طور قطع خرید از اروپایی ها به دلیل تحریم ها باید از طریق واسطه هایی که در کشورهای منطقه نظیر ارمنستان و امارات وجود دارد نسبت به واردات اقدام کرد و به طور قطع جایگزین برای خودروهای فرانسوی وجود دارد اما شرایط همکاری متفاوت خواهد بود.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به عکس العمل های مسئولان دولتی به مشکلات سیاسی اظهار می کند: واکنش جدید مسئولان وزارت صمت مبنی بر قطع واردات خودروهای فرانسوی در حالی است که در ۳۰ سال گذشته خودروهای فرانسوی نظیر پژو و سیتروئن به کشور وارد و یا تولید شده است که بدون شک بسیاری از آن ها پس از مدتی نیاز به قطعات یدکی دارند چرا قطعات وارد شده تبدیل به چندینمیلیون دستگاه خودرو شده است.
مدنی ادامه می دهد: از ۵۰ هزار دستگاه خودروی وارداتی پیش بینی شده شاید ۱۰ هزار دستگاه متعلق به فرانسه باشد اما با اینحال نمی توان این ارتباط را قطع کرد زیرا به هرحال خودروهای پیشین تولید شده نیاز به قطعه و خدمات دارند.
وی با بیان این که فیات ایتالیا و گلف و پاسات آلمانی قابلیت جایگزین شدن با خودروهای فرانسوی را دارد، تصریح میکند: در اینمیان چینی ها نیز همیشه آمادگی خود را اعلام کرده اند اما به طور کلی ممنوعیت خودروهای CBU فرانسوی مشکلی را حل نخواهد کرد ابن در حالیست که صنعت خودروی ایران از گذشته تاکنون وابستگی به صنعت خودروی فرانسه داشته و این وابستگی همچنان ادامه دارد.
مدنی می گوید: تعداد خودروهای وارداتی پیش بینی شده محدود است و خودروسازان به عنوان یک بخش از واردکننده به دنبال واردات سی بی یو و سپس داخلی سازی آن خودروها هستند در مقابل تریدرها هستند که مشکلی برای واردات ندارند و حتی قادر به واردات محدود از مسیرهای دیگر و واسطه ها هستند این در حالیست که بسیاری از خودروهای کره ای و ژاپنی وارد شده به ایران نیز از طریق تریدرها وارد شده اند و به صورت مستقیم با شرکت های مادر همکاری نمی شود اما به طور قطع در صورت عدم حل مشکلات سیاسی،هیچ شرکت اروپایی حاضر به همکاری با ایران نخواهد بود و خودروها از طریق واسطه ها وارد کشور می شوند.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به شرط وزارت صمت مبنی بر داشتن نمایندگی از شرکت های مادر از سوی شرکت های واردکننده اظهار می کند: در این شرایط واردکننده ها باید سراغ خودروهایی بروند که پیش از این نیز در کشور وجود داشته و قادر به ارایه نمایندگی باشند زیرا زیرساخت های خدمات در کشور وجود دارد اما در صورت واردات خودروهای جدید شاهد مشکل احتمالی تامین قطعات خواهیم بود.