کد خبر: ۵۴۰۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۲

کاهش زیان خودروسازان با استفاده از ظرفیت‌های مشترک

مدیرعامل سایپا گفت: هم افزایی دو خودروساز بزرگ و استفاده از ظرفیت‌های مشترک، زیان صنعت خودروسازی را کاهش می‌دهد.
به گزارش خودروکار، آقای محمدعلی تیموری افزود: این اتحاد راهبردی در دو جهت تأثیر بسیار خوبی خواهد داشت، یکی هزینه‌های مشتری در خدمات پس از فروش که خیلی کم می‌شود و دوم اینکه هزینه‌های خودروساز در زنجیره تأمین کاهش پیدا می‌کند و به قیمت تمام شده مناسب می‌رسد.
 
وی اضافه کرد: اقدامات کیفی خودروسازان در چند ماه اخیر از جمله در زنجیره تأمین قطعه سازی موجب شد مراجعه مردم به تعمیرگاه‌ها تا ۲۰۰ درصد کاهش یابد.
تیموری گفت: دو خودروساز برای رسیدن به رضایت مشتری به صورت مشترک از ظرفیت‌ها استفاده می‌کنند که از جمله آن ارائه خدمات به صورت مشترک در تعمیرگاه مرکزی سایپا و تعمیرگاه ایران خودرو در باقرشهر است.
 
وی ادامه داد: وقتی افزایش کیفیت اتفاق بیفتد، پذیرش کاهش پیدا می‌کند، برای این که بتوانیم هزینه‌های تعمیرگاه هایمان را کاهش دهیم، بهترین حالت این است که دو خودروساز خدمات مشترک ارائه دهند.
 
مدیرعامل سایپا گفت: اولین مزیت این است که هزینه‌های سربار نصف می‌شود و دوم بحث دستمزد‌ها است که در این تعمیرگاه سالن‌های مجزای ایران خودرو و سایپا مستقر شده و آنچه برای ما مهم است این که رضایت مشتری جلب شود.
 
وی افزود: وقتی تعمیرگاه‌ها را تجمیع می‌کنیم مشتری‌ها دسترسی بیشتری دارند، با این اقدام راهبردی که اتفاق افتاد، ایران خودرو و سایپا خدمات مشتری‌ها را ناخودآگاه در همین شهر تهران دو برابر کردند یعنی مشتری‌ها دو برابر امکانات برای پذیرش دارند که مراجعه کنند و تعمیرات اتفاق بیفتد.
 
تیموری در بحث موتور شاهین گفت: قوای محرکه‌ای که اکنون روی تارا نصب است از ایران خودرو تحویل گرفتیم و بر روی شاهین نصب کردیم البته مراحل کالیبره شدن آن طی شده، اما آزمایش تصادف باید خارج از کشور انجام شود که این هم یکی از نقاط ضعف خودروسازی ایران است و ما مجبوریم خودروهایمان را برای آزمایش تصادف به خارج از کشور بفرستیم.
وی افزود: خودروی شاهین پلاس با قوای محرکه تارا که ایران خودرو تأمین می‌کند، عرضه می‌شود.
 
تیموری ادامه داد: ما با ایران خودرو یک خودروی اقتصادی را شروع کردیم که قوای محرکه شان را مشترک با هم تولید می‌کنیم تا بتوانیم آن را با هم عرضه کنیم.
 
وی همچنین در بحث انحصار گفت: این مسیری که می‌رویم مسیری است که دنیا رفته، اگر در ۱۵ سال اخیرخودروساز‌های دنیا را نگاه کنید حداقل چهار خودروساز دنیا برای این که از منابع هم استفاده کنند با هم یکی شده اند.
 
مدیرعامل سایپا افزود: اگر به شخصه بخواهیم از مرحله طراحی تا ساخت قوای محرکه را برای یک خودرو انجام دهیم حداقل ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری دارد، زمانی سرمایه گذاری اقتصادی است که حداقل روزی ۵ هزار تا از این موتور تولید شود.
 
تیموری گفت: مسیری که در گذشته در صنعت خودروسازی طی شد درست نبود و حاصلش این بود که وقتی من و آقای خطیبی در دو خودروساز مسئولیت گرفتیم بیش از ۱۶۰ هزار خودرو ناقص در کف پارکینگ بود که امروز به صفر رسیده است.
 
وی افزود: تولید در کمترین حالت در شش ماهه دوم سال گذشته سیر نزولی داشت، امروز تولید شرایط عادی را طی می‌کند.
 
تیموری گفت: آنچه که مهم است این که ادغام‌ها حتماً رضایت مشتری را به بار می‌آورد، چون هدف اصلی ما رضایت مشتری است.
 
وی افزود: همین موتوری که ایران خودرو برای شاهین عرضه کرده، فرض کنید شما سالی ۲۰ هزار از این موتور مصرف کنید اگر روی سه یا چهار خودرو نصب شود و به صورت مشترک سالی ۲۰۰ هزار از این موتور را استفاده کنند، نتیجه اش این است که آن کسی که قطعات موتور را می‌سازد از ظرفیت‌های خود به طور کامل استفاده می‌کند و موجب می‌شود در تولید انبوه بهینه سازی در هزینه‌های کل فرآیند زنجیره تأمین ایجاد کنیم.
 
تیموری ادامه داد: خودرو وقتی طراحی می‌شود، ضخامت ورق تعریف می‌شود براین اساس قالب‌های بدنه و زیرقالب‌ها طراحی و ساخته می‌شود که براساس آن فرآیند‌های پرسکاری تعریف می‌شود و همه تنظیمات دستگاه با آن قالب تنظیمی انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه اگر در حین تولید کسی بخواهد ضخامت ورق را شما کاهش دهد امکان پذیر نیست، افزود: اگر ضخامت ورق را کاهش دهید حتما پارگی ورق زیر پرس اتفاق می‌افتد، بنابراین این ادعا که ضخامت ورق دستکاری می‌شود اطلاعات کذبی است که حتماً باید توسط دو خودروساز پیگیری شود.
 
مدیرعامل سایپا گفت: به عنوان دو خودروساز با این ظرفیتی که امسال ایجاد شده و رشد تولید داشتیم، در زمینه ورق اکنون کمبود داریم طوری که از ذخایر راهبردی ورق استفاده می‌کنیم، بنابر این باید حتماً فولادساز‌ها یک اقدام اساسی در تأمین ورق بر روی میزان تولید که مدنظر وزارت صمت است، انجام دهند.


منبع: صدا و سیما

انتهای پیام/


روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار