به گزارش خودروکار، کم کردن کارکردن خودرو به شغلی برای بعضی از تعمیرکاران غیرمعتبر
تبدیل شده است، یک ضایعه اجتماعی است و از نظر قانونی جرم به شمار می آید.
زیرا باعث افزایش کلاه برداری در خرید و فروش خودروها می شود و متاسفانه
قانون گذار برخورد قاطعی با این مشاغل کاذب نمی کند. هرچند که دستکاری شدن
یا نشدن کیلومتر خودرو از ظواهر آن کاملاً قابل تشخیص می باشد.
البته
این فعالیت غیرمجاز تنها در ایران رایج نیست، بلکه در کشور آلمان و در شهر
مونیخ، در حدود 30 درصد خودرو ها و در بلژیک این عدد در حدود 8.6 درصد از
خودروهای دست دوم است!
روش هایی که در کارشناسی کیلومتر خودرو به کار می رود
بهترین
روش برای خودروهایی که تعمیرات خود را در نمایندگی ها انجام می دهند،
بررسی دفترچه نمایندگی و آگاهی از کیلومترهای ثبت شده در آن نسبت به تاریخ
است.
در بعضی از خودروها کیلومتر اصلی خودرو در
کامپیوتر مرکزی آن ثبت می شود. می توانید با استفاده از دستگاه دیاگ،
کیلومتر خودرو را بررسی کنید و بدانید در کیلومتر واقعی چه عددی ثبت شده
است. به عنوان مثال در پژو پرشیا های ساخت پیش از سال 91 می توان با
استفاده از دیاگ کیلومتر واقعی را تشخیص داد.
ظواهر
کلی خودرو از وضعیت کارکرد آن خبر می دهد. می توانید با بررسی اینکه پدال
گاز و غربیلک چقد سائیدگی دارند و یا اینکه رادیاتور خودرو و رودری در چه
وضعیتی هستند، آن را بررسی کنید که این موضوع تا حد زیادی به تجربه شما در
خرید و فروش خودرو بستگی دارد.
با وجود ارائه
راهکارهای فوق پیشنهاد می شود، اگر مایل به خرید خودرو از فروشنده های سطح
شهر هستید، ابتدا آزمون کنید که آیا فروشنده دلال خرید و فروش خودرو است یا
اینکه واقعاً مصرف کننده بوده است. همچنین استفاده از کارشناسی خودرو
کاملاً منطقی و عقلانی به نظر می رسد.
منبع: میزان
انتهای پیام/