به گزارش خودروکار، حوزه حمل و نقل،یکی از مولفه های اساسی
در حصول توسعه پایدار به شمار می رود و به واقع،کشوری در زمره جوامع توسعه
یافته قرار می گیرد که از حیث حمل و نقل به استانداردها و پیشرفت کافی
رسیده باشد.
در
این میان،حمل ونقل جاده ای و کاهش تلفات و خسارات مالی و جانی از موارد
حائز اهمیتی است که در طول سالیان اخیر با تلاش مجدانه پلیس راهور و
راهنمایی و رانندگی با کاهش ملموس و قابل توجهی همراه بوده است.
کاهش تلفات ناشی از سوانح رانندگی از 25 هزار نفر در سال به 16 هزار تَن،به خوبی عمق و ضریب توفیق حاصل شده را هویدا می کند.
لذا
همچنان این آمار،زیبنده کشوری با فرهنگ و تمدن ایران زمین نمی باشد و به
تعبیر یونس فرجیان، کارشناس حمل ونقل،همچنان آمار موجود نگران کننده است و
باید با صراحت عنوان کرد،از وضعیت وخیم و بغرنج بدتر به شرایط بد رسیده ایم
و می طلبد با همگرایی و هم افزایی عمومی نسبت به کاهش هر چه بیشتر میزان
خسارات و تلفات معطوف به سوانح جاده ای و رانندگی تلاش مجدانه افزون تری
عملیاتی شود.
چندی
پیش با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی، از 527 دوربین
کنترلی-نظارتی و سامانه های هوشمند مرتبط با آن در 21 استان کشور رونمایی
شد،امری شایسته که البته ضرورت افزایش هر چه بیشتر آن احساس می شود.
فرجیان،کارشناس حمل و نقل با
اشاره به لزوم ارتقای ایمنی جاده ها در کشور به عنوان یکی از اصلی ترین
وظایف حاکمیت در جامعه اظهار داشت: بدون تردید،حصول این امر،مستلزم تامین
اعتبارات ویژه و خاص به خود می باشد،اما انصاف حکم می کند تا تحقق اهداف
مورد نظر در این عرصه،صرفا و مطلقا متوجه دستگاه های ذیربط و متولی
نشود،زیرا نقش مردم و ارتقای فرهنگ رانندگی و توجه به قواعد و ضوابط مرتبط
با این امر از سوی عموم جامعه ضرورتی است که نمی توان به سادگی و سهولت از
آن گذشت.
او افزود:همه ساله در ایام نوروز با افزایش مسافرت های برون شهری،دغدغه افزایش ضریب سوانح جاده ای پر رنگ تر می شود.
فرجیان
عنوان کرد:کاهش هر چه بیشتر تلفات جاده ای مستلزم اجرای مجموعه ای از طرح
های سخت افزاری و نرم افزاری است و نادیده انگاشتن هرکدام از این
موارد،حصول توفیقات موثر را به چالش خواهد کشید.
کارشناس
حمل و نقل با اشاره به نقش کارآمد تجهیزات نظارتی و کنترلی همچون دوربین
های ثبت تخلفات در جاده های کشور گفت:تجهیز،استقرار و تعبیه چنین
ادواتی،بازدارنده و موثر خواهد بود زیرا همواره نظارتی هدفمند و هوشمندانه
در سطح معابر و جاده ها،جاری و ساری می شود که همین امر،رانندگان متخلف را
مجاب به رعایت قوانین خواهد کرد.
او افزود: متاسفانه از حیث رعایت اصول و قواعد رانندگی در شرایط مطلوبی به سر
نمی بریم و تاسف آور است که برای حفظ جان رانندگان و سرنشینان خودروها و
وسایل نقلیه سبک و سنگین باید با لحاظ کردن تدابیر ویژه،آنها را مجاب به
رعایت ضوابط نمود.
فرجیان
گفت: به عنوان نمونه،احداث و نصب سرعت گیر،در جوامع توسعه یافته مرسوم و
شایع نیست اما در کشور ایران،تکثر و تعدد سرعت گیرها به میزانی است که بعضا
حرکت عادی و متعارف وسایل نقلیه را در محورها و معابر سواره رو مختل می
کند.
این
کارشناس حوزه حمل و نقل عنوان کرد: به واقع،برای کاهش سرعت غیر مجاز وسایل
نقلیه و برخی رانندگان متخلف و بی توجهی به اصول رانندگی،چاره ای جز نصب و
تعبیه سرعت گیر وجود ندارد و به تبع،اتکای صرف و مطلق به فرهنگ سازی (به
دلیل زمان بر بودن حصول نتایج و دستاوردهای مربوطه) در کوتاه مدت مطلوب اثر
نخواهد بود.
*تسهیل کنترل ترافیک،با ارتقای تجهیزاتی جاده ها و محورهای مواصلاتی
حسین شفیعی،کارشناس حوزه حمل و نقل با
اشاره به فاصله گرفتن از مدیریت سنتی حمل و نقل و گام برداشتن در مسیر
ایده ها و روش های نوین گفت: استفاده و بهره گیری از ظرفیت های مرتبط با
حوزه فناوری و اطلاعات و مخابرات کشور در حصول توفیقات مرتبط با این
بخش،بسیار نافذ،تعیین کننده و اثرگذار خواهد بود.
او افزود: برخی گمان می کنند،نصب و تعبیه دوربین های نظارتی،صرفا با هدف اعمال
جریمه یا کنترل و کاهش تلفات و سوانج جاده ای عملیاتی می شود اما به واقع
با اتکای به چنین تجهیزات و ادواتی،مدیریت ترافیک نیز با سهولت هر چه
بیشتری محقق خواهد شد.
شفیعی
عنوان کرد: بر اساس اظهارات مسئولان ارشد وزارت راه،مقرر است1880 دوربین
نظارتی در طی ماه های آینده به بهره برداری برسد که در صورت تحقق این
وعده،به مراتب ضریب کنترل و نظارت در معابر و محور های مواصلاتی،ارتقای هر
چه بیشتری خواهد یافت.
*لزوم تعبیه 6 هزار دوربین نظارتی در سطح جاده های برون شهری
مصطفی کاظمیان،کارشناس حوزه راهداری عنوان
کرد: بر اساس اظهارات مسئولان ذیربط در پلیس راهور کشور،3 هزار و 200 نقطه
حادثه خیز در کشور شناسایی شده اند که به تبع با تجهیز آن به دوربین های
نظارتی،امکان اعمال مدیریت و کنترل هر چه بیشتر میسر و فراهم خواهد شد.
او افزود:بررسی ها و تحقیقات انجام شده موید این واقعیت است که در حال
حاضر،عرصه راه ها و جاده های کشور نیازمند حداقل 6 هزار دوربین نظارتی و
کنترلی می باشند که امید آن می رود در برنامه ششم توسعه نسبت به تامین و
حصول آن،پیش بینی های لازم و مقتضی لحاظ شود.
کاظمیان
در خاتمه یادآور شد: البته کاهش تلفات جاده ای و سوانح راهنمایی و رانندگی
صرفا به نصب و تعبیه دوربین های نظارتی،کنترلی و ثبت تخلفات معطوف نمی
شود،بلکه اصلاح جاده های پر خطر و حادثه خیز و ارتقای ایمنی خودروها از
دیگر ضروریاتی است که باید به نحو جدی تری مد نظر قرار گیرد.
منبع: باشگاه خبرنگاران
انتهای پیام/