وی با اشاره به عدم هماهنگی شرکتهای خصوصی با بندهای دستورالعمل واردات خودرو، تصریح کرد: به نظر میرسد دستورالعمل واردات خودرو به گونهای تنظیم شده است که امکان ورود به این بازار فقط برای خودروسازان دولتی فراهم شده است و 2 خودروساز دولتی سایپا و ایران خودرو میتوانند اقدام به واردات خودرو کند.
به گفته دادفر؛ خبرها حاکی از این مهم است که این خودروسازان رایزنیهای اولیه برای واردات رنو از هند را آغاز کردند؛ به خصوص ایران خودرو که روی پلتفرم رنو کوئید کار میکند.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو دستورالعمل واردات خودرو را به معما تشبیه کرد و افزود: مشروط کردن امور به کارگروههای خاص، محدود کردن واردات به اعداد مشخص، مشروط کردن واردات و فروش و عرضه آن در بورس که در عمل باعث از بین رفتن خدمات پس از فروش میشود جزو بندهایی است که عمل به آنها روند واردات خودرو را سخت کرده است.
وی قیمت تمام شده خودرو وارداتی را حداقل 600 میلیون تومان عنوان کرد و افزود: واردات این خودروها نمیتواند اهداف دولت را محقق کند و همچنان مشکل خودرو در بازار پابرجا خواهد ماند و سریال قیمتهای بالای خودرو در بازار داخلی با این دستورالعمل ادامه خواهد داشت.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به این پرسش که دولت سقف واردات خودرو را 10 تا 20 هزار دلار تعیین کرده است آیا با این قیمت میتوان خودروهایی را وارد کرد که استانداردهای 85گانه سازمان ملی استاندارد را داشته باشند؟ گفت: خودروهایی که استانداردهای 85گانه ایران را پاس میکند 10 هزار دلار نمیشود و با قطعیت میگویم که امکان واردات خودرو با این قیمت برای دولت وجود ندارد.
وی با بیان اینکه دولت باید به دخالتهایش در بازار خودرو خاتمه بدهد، افزود: فعالان حوزه واردات خودرو باید بتوانند آزادانه و بدون محدودین در سقف و قیمت اقدام به واردات خودرو در جهت تنظیم بازار کنند؛ دستاورد این محدودیتها در بازار این شده است که خودروهایی که نیم میلیارد تومان هم ارزش ندارند تبدیل به خودروهای 3 میلیاردی شدند و باید کاری کرد که حباب قیمت خودرو شکسته شود.
منبع: ایلنا