دیدگاه های مطروحه در این یادداشت برپایه نگاه سنتی به صنعت خودرو و به دور از رویکردهای نوین در صنعت خودروی جهانی است:
۱- ادغام پلتفرم های و کاهش آنها رویکردی است که در دو دهه اخیر در خودروسازان شکل گرفته است اما این ادغام در پی وجود پلتفرم های متعدد خودروسازان شکل گرفته است از سوی دیگر برای صنعت خودرویی که قرار است به تولید سه میلیون دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۴ برسد دارا بودن پلتفرم های بومی در کلاس های مختلف ابعادی امری متعارف است.
نگاهی به خودروسازان متعدد جهانی نشان میدهد که این خودروسازان در کلاس های ابعادی مختلف با تقویت زنجیره تامین درگیر در هر پلتفرم می توانند به مفهوم CMF یا خانواده ماژول های مشترک برسندکه در عمل چیدمان ماژول های مختلف خواهد توانست گونه های متنوعی از محصول را عرضه کند بنابراین مسیر توسعه صنعت خودروی کشور نیز با تکیه بر تجارب بین المللی از توسعه پلتفرم های بومی و سپس دستیابی به خانواده ماژول های مشترک برای رسیدن به گونه های متعدد در کلاس های ابعادی متنوع می گذرد که البته این مهم نیاز به اصلاحاتی در ساختار زنجیره تامین برای نیل به مفهوم سازندگان رده یکم یا tier1 می باشد .
۲- خودروهای اقتصادی نیز مبتنی بر مفهوم مدرن frugal innovation و برپایه نوآوریهای متعدد در بازارهای نوظهور صنعت خودرو یا emerging markets شکل گرفته است و براساس نوآوریهای متعدد در محصول؛ فرایند و ساختار محصولات متعددی در دنیا با قیمتها و کارکرد اقتصادی توسعه یافته اند .
براین اساس امید است تا با خودباوری و تکیه برپتانسیل های صنعت خودروی داخل از شرایط کنونی گذر کرد و با الگوبرداری از تجارب نوآورانه در صنعت خودروی دنیا گفتمان جدیدی را در صنعت خودروی کشور پدید آورد مسیری که وزارت صمت در برنامه های تحولی صنعت خودرو در سه گام آن را برنامه ریزی نموده و دنبال خواهد نمود.