رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی
استان مازندران بیانداشت: امروز شاهدیم شرکت های ایرانی توانسته اند نسبت
به انعقاد قراردادها و پیشقراردادهایی با طرف های روسی اقدام کنند و
امیدواریم بهزودی نتایج درخشان حاصل از همکاری های متقابل را شاهد باشیم.
این عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان همگن کشور خاطرنشان کرد: تاکنون کمتر
قطعهساز ایرانی امکان حضور در بازار روسیه را یافته یا حتی فکر حضور در
آن را داشته است که به دلیل نوع خاص بازار آنها بوده و قطعهسازان کشورمان
بیشتر متمایل به بازار اروپا بودهاند، با این حال شرایطی که امروز به
روسیه تحمیل شده و فضای تحریمی غرب علیه این کشور، امکان مناسبی را برای
همکاریهای دوجانبه با فعالان صنعتی کشورمان فراهم کرده است.
احیای پروژه ال ۹۰
وی یادآورشد: اطلاعات
صنعتگران ایرانی از خودروسازی روسیه بیشتر در حد شرکت لادا است که تولید
سطح بالایی ندارد، اما خودرویی نظیر ال ۹۰ که همزمان در ایران و روسیه
تولید میشده، میتواند محور همکاریهای خودرویی دو کشور تلقی شود.
وی
تاکید کرد: با همکاری روسها بهطور حتم میتوان پروژه ال ۹۰ را در ایران
احیا کرد و تجارب دوطرف را به اشتراک گذاشت تا خلاهای یکدیگر را در این
پروژه برطرف کنیم. همچنین سرمایهگذاریهایی که از گذشته توسط دو کشور در
پروژه ال ۹۰ انجام شده، نیاز به سرمایه گذاری برای احیای این پروژه را کاهش
خواهد داد.
وی معتقد است که با وجود حضور قوی ترکیه و چین در بازار
روسیه، اما احتمال موفقیت شرکتهای ایرانی در این بازار بالا است، زیرا
بسیاری فناوری ها در ایران بومی سازی شده و دانش فنی خوبی نیز از سوی شرکت
ها کسب شده است.
این مقام صنفی خاطرنشان کرد: بهجز نمایشگاه حاضر،
قطعهسازان ایرانی از کانال های دیگری با قطعهسازان و تیمهای تجاری روسی
مراوده دارند و اینجا به همراه بلاروس میتواند بازار مناسبی برای
قطعهسازان و تامین کنندگان لوازم یدکی ایرانی باشد.
ذکریایی به بازدید
روزگذشته سفیر ایران، همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت و هیات همراه از
نمایشگاه اشاره کرد و گفت: این حضورها برای بخش خصوصی دلگرم کننده است و
نشان از درک بالای مسوولان کشور نسبت به اهمیت مساله دارد که میتواند
تسریع کننده مراودات و تعاملات شرکت ها باشد.
وی تاکید کرد: روابط خوب
سیاسی با روسیه و حسن همجواری، دو مزیت اصلی فعالان صنعتی کشورمان نسبت به
چینیها و ترکها است و اگر سازماندهی مناسب و برنامهریزی خوبی انجام شود،
بازار روسیه میتواند فضای صنعتی ایران را رونقی دوباره ببخشد.
خسارت ترک قرارداد
این مقام صنفی همچنین با
اشاره به خسارت های وارده به صنعت خودروسازی کشورمان در پی قرارداد با
شرکتهای فرانسوی در گذشته، خواستار آن شد تا مواردی همچون "خسارت ترک
قرارداد" در مفاد همکاری های فیمابین تعریف شود، دولت و قطعهسازان با
پرهیز از عجله از لحاظ حقوقی تمهیدات لازم را در این زمینه انجام دهند تا
تجربیات تلخ پژو و رنو مجدداً در کشور تکرار نشود.
به گزارش ایرنا،
نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۲ مسکو که از ۳۱ مرداد با حضور معاون نخست وزیر
روسیه، سفیر ایران در روسیه و وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان افتتاح شد
تا سوم شهریورماه ۱۴۰۱ (برابر با ۲۲ تا ۲۵ اوت ۲۰۲۲) در محل نمایشگاههای
بین المللی مسکو (Expo Center) با حضور حدود ۶۰۰ شرکت از ۱۸ کشور از جمله
چین و ترکیه و در ۳۰ هزار متر مربع فضای نمایشگاهی برگزار میشود.
این
بزرگترین حضور نمایشگاهی ایران در سطح بینالمللی است، بهطوری که جمهوری
اسلامی ایران در پاویونی با یکهزار و ۷۰۰ متر مربع سالن اختصاصی و ۹۰۰ متر
غرفه، بزرگترین کشور حاضر در این نمایشگاه است که در طول تاریخ نمایشگاه
های برونمرزی بینظیر است و شرکتهای خودروساز و قطعهساز ایرانی آخرین
دستاوردهای خود را در معرض دید قرار دادند.