کد خبر: ۵۲۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳

آیین نامه واردات خودرو منتظر تصویب در هیئت دولت/ شرکت ماکارونی ساز هنوز مجوز تولید خودرو نگرفته است

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت با بیان این که آیین نامه واردات خودرو منتظر تصویب در هیئت دولت است افزود: شرکت خودروساز جدیدی مجوز تولید محصول نگرفته است.
به گزارش خودروکار، عبدالله توکلی لاریجانی مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت در برنامه «ایران شهر» شبکه افق سیما درباره چرایی پایین بودن کیفیت خودرو گفت: به صورت کلی، صنعت خودروسازی ما با مشکلاتی نظیر پایینی کیفیت، عدم وجود رقابت در این صنعت، قیمت نامناسب، خدمات پس از فروش ضعیف و ... مواجه است. اگر این موارد را برگ‌های یک درخت تصور کنیم و بخواهیم ریشه کلی این مشکلات را بدانیم، باید بگویم که «عدم دانش‌بنیان بودن صنعت خودرویی» ما آفت اصلی به شمار می‌رود که مشکلات دیگر را نیز رقم زده است.

وی اضافه کرد: البته من می‌خواهم درباره بیم و امید صنعت خودروسازی‌مان صحبت کنیم. مواردی که بیان شد، بیم‌های این صنعت است در حالی که تعداد فارغ التحصیل‌های جوان بسیار در حوزه‌های مهندسی، نیروی کار ارزان، انرژی ارزان و .... امیدهای این صنعت است و می‌توان با تکیه بر این موارد به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کرد. به نظرم با حرکت به سمت دانش‌بنیان شدن می‌توان انتظارات بهتری داشت. در حقیقت، اگر صنعت خودرویی ما به سمت دانش‌بنیان شدن حرکت کند، قابلیت جذب توان‌هایی که در کشور وجود دارد و بهره‌برداری از فرصت‌های موجود را بیشتر پیدا می‌کند.

توکلی لاریجانی با اشاره به عارضه اصلی که سبب عدم توفیق خودروسازی در ایران شده است،‌ گفت: عارضه‌ای که در صنعت خودروسازی وجود دارد این است که فکر می‌کنیم فقط باید پایگاه محلی یک خودروساز خارجی باشیم. هرگاه که این پایگاه بنابر دلایلی برهم می‌خورد ما اسیر مشکلات می‌شویم. به عبارت دیگر، گاهاً نگاه به خارج از کشور داریم و همین موضوع باعث می‌شود که در توسعه پلتفرم‌های بومی و حرکت به سمت دانش‌‌بنیان شدن متوقف شویم، چرا که یک شرکت خارجی به ما لبخند زده است. این فراز و فرودها باعث می‌شود که جریان پایدار تولید محصول در کشورمان رقم نخورد.

مدیرکل خودرویی وزارت صمت با بیان یک مثال صحبت‌های خود را ادامه داد و گفت: در کشور چین، شرکتی به نام «برلیانس» وجود دارد تولیدکننده محلی محصولات BMW‌ در چین به شمار می‌رود. نکته جالب اینجاست که این شرکت به این خوشبختی کوتاه مدت بسنده نکرده و مرکز تحقیقات 2هزار نفری ایجاد کرده و روی پلتفرم‌ها با نشانه‌های بومی خود سرمایه‌گذاری می‌کند. این موضوع در حالی است که خودروسازهای داخلی ما با گروه‌های تحقیقاتی نهایتاً 400 نفره کار می‌کنند که کارایی آنها را بسیار ضعیف‌تر می‌کند.

وی درباره برنامه وزارت صمت برای حل مشکلات خودرویی کشور گفت: طرحی را در کوتاه و بلندمدت برنامه‌ریزی کردیم؛ راه حل کوتاه مدت این است که میزان تولید و عرضه خودرو شفاف شود؛ از سال 1397 به بعد، شاهد کاهش تولید خودرو هستیم. در حقیقت، تحریم‌ها باعث شد که نتوانیم به کار CKD ادامه بدهیم و تیراژ تولید نصف شد. هم‌چنین همان خودروهای تولید شده نیز به دلیل کمبود قطعه به صورت ناقص انبار می‌شدند. بنابراین تلاش کردیم تا جریان پایداری را در تامین قطعات برنامه‌ریزی کنیم. هم‌اکنون شاهد عبور مستقیم خودرو در هر دو کارخانه ایران خودرو و سایپا هستیم؛ یعنی هیچ خودروی ناقصی تولید نمی‌شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: در 3 ماهه اول سال، 208 هزار خودرو کامل تولید کردیم در حالی که در مدت مشابه در سال گذشته، تنها 40 هزار خودرو تولید شده است. این ارقام نشان می‌دهد بیش از 280 درصد رشد تولید داشته‌ایم. هدف‌گذاری تولید خودرو یک میلیون و پانصدهزار خودرو تا پایان سال است.

توکلی لاریجانی خاطرنشان کرد: در مرحله دوم برنامه‌ای تدوین شده است که به سمت دانش‌بنیان شدن برویم. برهمین اساس، روی 4 پلتفرم کلیدی در صنعت خودرویی کشور سرمایه‌گذاری خواهد شد و می‌خواهیم سایت‌های تولیدی ما براساس این 4 پلتفرم کار را پیش ببرند.

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت درباره احتکار خودرو توسط خودروسازان گفت: تاکید می‌کنم که از خردادماه به بعد تولید خودرو به صورت مستقیم به 100 درصد رسید، یعنی از جریان تولید، هیچ خودرویی به صورت ناقص به انبار نمی‌رود. هم‌چنین پس از بازدید آقای رئیس‌جمهور از خودروسازان روند کاهش خودروهای ناقص انباشته شده در انبارها ادامه داشت و هر پارکینگی که از خودرو خالی می‌شود، پلمپ شده و دیگر خودرویی وارد آن نخواهد شد. دقت داشته باشید که بنابر دلایل مختلفی نظیر محبوس شدن نقدینگی خودروساز، کاهش کیفیت خودروی تولیدی و ... احتکار خودرو برای خودروساز به صرفه نخواهد بود.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند درصد خودروهای فعلی در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: با 2 دسته از خودروها مواجهیم. دسته اول آنهایی‌اند که روی پلتفرم‌های داخلی شکل گرفته است که از آن جمله می‌توان به پلتفرم سمند، تیبا، تارا و ... اشاره کرد. در این خودروها با میزان داخلی‌سازی بالای 70 درصد و گاهاً تا 90 درصد مواجهیم. در گروه دوم که CKD‌ هستند بنابر دلایل متعدد خودروسازها در 20 تا 40 درصد متوقف شده‌اند.

وی درباره آخرین وضعیت آیین‌نامه واردات خودرو گفت: بین تقاضای بازار و میزان تولید، خلأ وجود دارد و یکی از راه‌های جبران این موضوع، واردات است. برهمین اساس، وزارت صمت آیین‌نامه‌ای را تدوین کرد و به هیئت دولت فرستاد. کلیات این طرح تدوین شده و منتظریم تا در هیئت دولت مصوب شده و ابلاغ شود.

توکلی لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره ورود یک شرکت ماکارونی برای تولید خودرو گفت: صنعت خودروسازی کشور نیاز به جذب سرمایه‌گذاری دارد و از جذب این سرمایه‌ها استقبال می‌کند، اما هر شرکتی که بخواهد محصول تولید کند، باید مجوز محصول دریافت کند. تاکید می‌کنم که برای این شرکت هنوز مجوز محصول صادر نشده است.


منبع: تسنیم

انتهای پیام/


روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار