کد خبر: ۵۱۳۹۶
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
در مجمع فعالان صنعت سی ان جی مطرح شد؛

طرح‌ملی دوگانه سوز کردن خودروها درگیرودار مجلس و دولت/ صرفه‌جویی ۳۵۰ میلیون لیتر بنزین با گازسوز کردن ۲۰۰ هزار خودرو

عضو مجمع فعالان صنعت سی. ان. جی کشور از صرفه جویی ۳۵۰ میلیون لیتری مصرف بنزین در ۲ سال گذشته با سی. ان.و جی سوز کردن حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو خبر داد و گفت: انتظار می‌رود با اجرای کامل مصوبه شورای اقتصاد در این زمینه، صرفه‌جویی بالاتری حاصل شود.
به گزارش خبرنگار خودروکار، نوید خاصه‌باف، در نشست خبری با اشاره به مصوبه شورای اقتصاد در سال ۹۸ مبنی بر ابلاغ طرح ملی دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی و شخصی را افزود: طی این مصوبه مقرر شد یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودروی عمومی (شامل وانت‌بار و تاکسی) به صورت رایگان دوگانه‌سوز شود اما این مصوبه در میانه راه اجرا، با اصلاحیه‌ای مواجه شد که اجازه می‌داد خودروهای مسافربرهای شخصی و تاکسی‌های اینترنتی نیز دوگانه‌سوز شود.

وی افزود: از آن زمان تاکنون فقط ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو دوگانه‌سوز شده زیرا مواجهه با پاندومی کرونا و همچنین کمبود ارز در کشور، اجرای آن را با کندی همراه کرده است.

عضو مجمع فعالان صنعت سی. ان. جی کشور با تاکید بر این که آمار صرفه‌جویی روزانه ۲۳ میلیون لیتری در کشور ناشی از دوگانه‌سوز کردن خودروها در حالی است که کشور چین با هفت میلیون دستگاه خودروی دوگانه‌سوز، روزانه در مصرف ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین صرفه‌جویی می‌کند، تصریح کرد: دلیل این موضوع تمرکز بر دوگانه‌سوز کردن خودروهای سنگین و تجاری است؛ نکته‌ای که در کشورمان از آن غفلت شده است و در حالی که قرار بود از ابتدای این طرح  ۱۰۰ هزار دستگاه مینی‌بوس و ۴۰ هزار دستگاه اتوبوس سی. ان. جی سوز شوند، اما این امر هیچ زمانی وارد فاز اجرایی نشد.

وی گفت: پیش از استقرار دولت سیزدهم هیچ نقطه روشنی از آینده این قراردادها و همچنین طراحی برنامه جامعی در این خصوص وجود نداشت، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهموامیدواریم اقدامات لازم برای اجرای این طرح انجام شود.

خاصه‌باف یادآور شد: در حالی که صنعت سی.ان. جی زمینه اشتغال به‌کار مستقیم بیش از ۳۰ هزار نفر را فراهم کرده، اما برخی نمایندگان خانه ملت بدون مطالعه و با اتکا به سخنان چند نفر دلال، قراردادهای یاد شده را غیراستاندارد توصیف می‌کنند که با شرکت‌هایی غیراستاندارد منعقد شده در حالی که  امروز کیت و کپسول‌سازان ایرانی ضمن بومی‌سازی کامل این صنعت، محصولات‌ خود را به روسیه، کشورهای حوزه اوراسیا و حتی برخی کشورهای اروپایی صادر می‌کنند و از استاندارد «گوس» روسیه برخوردارند، اما جالب است که اجازه استفاده از این استانداردها در تولید داخل داده نمی‌شود.

وی بیان کرد: این مصوبه شامل یک میلیون ۴۰۰ هزار خودرو عمومی شامل وانت بارها و سواری است این مصوبه در میانه راه اجرا، با اصلاحیه‌ای مواجه شد که اجازه می‌داد خودروهای مسافربرهای شخصی و تاکسی‌های اینترنتی نیز دوگانه‌سوز شود از دوسال پیش تا امروز ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو دوگانه‌سوز شده است که حاصل آن صرفه جویی ۳۵۰ میلیون لیتر بنزین بوده است.

وی همچنین تاکید کرد : از ابتدای این طرح مقرر بود ۱۰۰ هزار دستگاه مینی‌بوس و ۴۰ هزار دستگاه اتوبوس سی. ان. جی سوز شوند، اما اجرایی نشد.

خاصه باف گفت: مصرف گاز طبيعي در جهان به سرعت درحال توسعه است و اگر ميزان توسعه آن با روند رشد كنوني يعنی ساليانه ۲ تا ۲.۵ درصد، ادامه داشته باشد تا سال ۲۰۳۵ حدود ۲۸درصد از سبد انرژي دنيا را به خود اختصاص خواهد داد و به‌تبع آن مصرف گاز طبيعی فشرده (CNG) هم رو به رشد است و برخي از شركت‌های بزرگ خودروسازی دنيا سهمی از توليدات خود را به توليد خودرو دوگانه‌سوز اختصاص داده‌اند.

این مقام مسئول گفت:درحال حاضر روزانه حدود ۲۰ ميليون متر مكعب گاز در كشور مصرف مي‌شود كه جايگزين ۲۰ميليون ليتر بنزين در روز شده است. مجموع يارانه پنهان برای بنزين، گازوئيل و CNG مصرفی در بخش حمل و نقل تا سال 1397 بیانگر آن است که مصرف سوخت در ايران به‌درستی مديريت نمی شود. گرچه در مقاطعی گام‌های خوبی در جهت اصلاح اين وضعيت برداشته شده، اما نبود تداوم اقدامات و اجرا نكردن برنامه‌ها و گام‌های پيش‌بينی شده، وضعيت را به مرحله بحرانی رسانده است.
وی بیان کرد: قيمت سوخت در ايران با اينكه در مقياس جهانی پايين‌ترين قيمت دلاری را در جهان دارد، براي اقشار ضعيف و متوسط جامعه به نسبت درآمد آنها، چندان ارزان نيست.

وی در پاسخ به خبرنگار خودروکار در خصوص دلایل اصرار مجلس به وارد شدن ال پی جی به سبد سوخت نیز اظهار کرد: در قانون بودجه کشور دولت موظف است بخشی از درآمد را برای خود حفظ کند و ال پی جی نیز توسط خود دولت به فروش می رسد که درآمد آن به دولت می رسد‌.

وی افزود: معتقدیم که ال پی جی در کشور به شکل اشتباهی استفاده می شود در حالی که این امکان وجود دارد که سبد سوختی به قیمت واقعی تشکیل و مردم انتخاب کنند که از چه سوختی استفاده می کنند این در حالیست که هم اکنون قیمت ال پی جی دز برخی کشورهای همسایه حتی از بنزین هم گران تر است بنابراین باید این فرایند ایجاد و حق انتخاب به مردم داده شود.



محسن خانقلی نیز دیگر عضو این‌مجمع با بیان اینکه کشور ما ۱۶ درصد ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد و دومین دارنده ذخایر گازی جهان است اما بهره ای از این ذخایر نمی برد  گفت: چین واردکننده گاز به شمار
 می رود اما با ۷ میلیون خودرو در مجموع ۱۳۰ میلیون متر مکعب مصرف دارد این در حالیست که دز ایران تنها ۲۲ میلیون متر مکعب از گاز را به مصرف خودروها می رسد.

وی با بیان این که گرچه مصوبه شورای اقتصاد شروع خوبی داشت اما با کمرنگ شدن استقبال از اجرای این طرح اکنون پیمانکاران زیان ده هستند، افزود: در صورت ادامه حرکت بر روی همین ریل میزان تقاضا بیشتر از میزان فعلی کاهش می یابد.

وی افزود: در این پروژه تمامی خودروهای عمومی و همچنین خودروهای شخصی‌ که کاربری آنها به تایید نهاد‌های ذی‌ربط عمومی باشد (همانند اسنپ، تپسی، تاکسی خطی و ...) مشمول تسهیلات حمایتی ۷۰ درصد (در مسافربرهای شخصی) و 100 درصد(در خودروهای عمومی) برای دوگانه‌سوز کردن خودرو خواهند شد، مشروط به آنکه مالکان موافقت داشته باشند که فرآیند تبدیل در یکی از مراکز مجاز مورد تایید شرکت ملی پخش فرآورده‌هاي نفتی ایران انجام شود و کارت سوخت خودرو به CNG سوز تغییر یافته و سهمیه مازاد یارانه‌ای آنها حذف شود.

وی بیان کرد: تا امروز بیش از ۳۰۰ کارگاه در سراسر کشور ایجاد شده و تقریبا ۲۰۰ هزار خودرو توسط پیمانکاران به دوگانه سوز تبدیل شده است. 80 درصد این تبدیل سهم وانت‌های سبک و سنگین بوده و حدود 20 درصد نیز سهم مسافربرهای شخصی شده است.

وی گفت : نبود طرح‌های حمایتی و تشویقی برای تولید کنندگان مجموعه‌ها و قطعات CNG یکی از عواملی است که باعث بروز مشکلات برای تولید کنندگان شده و عملا انگیزه‌های ایشان را در تلاش برای بهبود مستمر کاهش داده است. در نتیجة این امر سطح کیفی مجموعه‌ها و قطعات از سطح کیفی مطلوب فاصله گرفته و همین موضوع نارضایتی نسبی را در سطوح مصرف در پی داشته است.
محمدرضا گلزار، دیگر عضو مجمع فعالان صنعت سی. ان. جی کشور در این نشست اظهار کرد: کسانی که بحث تحقیق و تفحص از این صنعت را در مجلس دنبال می‌کنند، باید بدانند سالیانه چند بار به صورت دوره‌ای از خطوط تولید و محصولات این صنعت نمونه‌برداری شده و در صورت هر گونه تخلف، گواهی استاندارد واحدهای تولیدی متخلف باطل می‌شود.

وی با اشاره به استفاده از کیت‌های نسل اول در ابتدای دهه ۸۰ برای دوگانه سوز کردن خودروها، خاطرنشان کرد: امروز به فناوری کیت نسل ۴ دست یافته ایم و حتی موفق به دریافت استاندارد آن نیز شده ایم.

در ادامه خلیل علی‌عسگری، از فعالان و کارشناسان صنعت سی. ان. جی اظهار کرد: هم اکنون ۷ کارخانه تولیدکننده مخزن و تعداد قابل ملاحظه‌ای تولیدکننده کیت کپسول در کشور فعال هستند و اتحادیه سوخت‌های جایگزین با حدود یک‌هزار مرکز خدمات دارای پروانه در کشور مشغول به فعالیت است.

وی یادآور شد: در سال ۸۹ مقرر شد ۱۰ درصد به قیمت سی. ان. جی در کشور افزوده و از این پول برای اورهال و هوشمند کردن جایگاه‌های سی. ان. جی استفاده شود؛ مبلغی بیش از یک‌هزار میلیارد تومان که می‌توانست تحولی در این صنعت ایجاد کند اما سرنوشت این‌مبلغ مشخص نیست.



انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار