کد خبر: ۵۰۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
«خودروکار» گزارش می دهد:

التهاب بازار با کاهش عرضه خودروسازان/ بازگشت آرامش به بازار با پالس های مثبت آزادسازی واردات

در حالی به روزهای پایانی فروردین ماه نزدیک می شویم که بازار خودرو پس از پایان تعطیلات رکوزدزنی های جدیدی را به ثبت رساند تا نشان دهد این بازار پر ماجرا در سال جدید همچنان در صدر اخبار باقی مانده و شگفتانه های جدیدی در سال جدید برای مصرف کنندگان پیش بینی کرده است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی برخی از خودروهای داخلی در دو هفته کاری سال جدید در حالیست که پیش بینی مسئولان وزارت صمت و همچنین خودروسازان افزایش میزان عرضه و تحویل خودرو به مشتریان بوده اما در مقابل فعالان بازار خودرو دلیل این گرانی های اخیر‌ را کمبود خودرو در بازار عنوان می کنند.

هرساله و با آغاز تورم جدید شاهد افزایش چند میلیونی خودروها در بازار هستیم اما با پیش بینی های وزیر صمت در ماه های پایانی سال و وعده افزایش میزان عرضه از یک سو و کاهش قیمت از سوی دیگر انتظار می رفت بازار خودرو در سال جدید وضعیت بهتری را تجربه کند.

در همین حال خبر رد مصوبه واردات ۷۰ هزار خودروی سواری از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام بر این آتش دمید تا بازار وارداتی ها نیز در کنار خودروهای داخلی نوسانات عجیبی را تجربه کند.

هرچند اخبار جدید از پالس های مثبت مجمع تشخیص به دولت حکایت داشته و جلسات مهمی در خصوص تعیین تکلیف حواشی واردات خودرو برگزار شده و از آنجا که هم دولت و هم مجلس موافق واردات خودرو هستند، تایید نهایی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز می‌تواند در این خصوص راهگشا باشد، اما به طور قطع تا زمان اعلام اخبار مثبت و قطعی این نوسانات ادامه دار خواهد بود.

بازار خودروهای داخلی نیز متاثر از کاهش عرضه حال و روز خوبی ندارند هرچند خودروسازان در روزهای گذشته از رکوردزنی تکمیل و تجاری سازی خودروهای ناقص و تحویل آن ها به مشتریان خبر می دهند اما مستندات و شواهد از کمبود عرضه در بازار حکایت دارد. این در حالیست که افزایش میزان تولید و پیش بینی تیراژ یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاهی برای سال جدید پیش بینی شده که این موضوع خود جای ابهام دارد چرا که نه تنها منابع مالی برای آن‌پیش بینی نشده بلکه همچنان سازندگان و زنجیره تامین در انتظار وعده های خودروسازان مبنی بر انجام تعهدات خود در زمینه پرداخت مطالبات هستند.

رسیدن پراید خودروی از رده خارج شده سایپا به مرز ۲۰۰ میلیون تومان و ۲۰۶ به مرز ۳۰۰ میلیون تومان نشان از عطش و تقاضای بالای بازار است.‌تقاضایی که در یک سال گذشته حتی با ثبت نام های ماهانه خودروسازان پاسخ داده نشده و این روزها تبدیل به گره کوری شده که با میزان عرضه فعلی باز نمی شود.

روز گذشته مرتضی محمودوند، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جلسه علنی مجلس با اشاره به گرانی های اخیر گفته، این گرانی به جایی رسیده که رهبری شخصاً در این خصوص تذکر می‌دهند.

کیومرث سرمدی واله،نماینده مردم اسدآباد در مجلس نیز اظهار کرده، امروز قیمت رها شده خودرو ملت را گرفتار کرده است و اجازه واردات خودرو نمی دهیم و حال مردم مظلوم باید تاوان این سیاست گذاری های غلط و عدم نظارت را بدهند.

 نعمت الله کاشانی نسب، نایب رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران نیز بر این موضوع تأکید می کند که تقاضا برای خودروهای با مدل 1401 بیشتر شده و این در حالی است که هنوز تعداد خودروهای با مدل جدید (نسبت به خودروهای مدل سال گذشته) کمتر است و به همین دلیل فاصله قیمت‌ها افزایش یافته است.

وی می افزاید: طی روزهای اخیر قیمت برخی محصولات با مدل‌های 1400 و برخی از خودروهای 1399 هم مشمول افزایش قیمت قابل توجه شده‌اند اما با این حال به صورت کلی وضعیت بازار خودرو در شرایطی قرار گرفته که کسی نه خودرو می‌خرد و نه حاضر به فروش خودروی خود است.

وی می افزاید: پس از افزایش چشمگیر قیمت ها در دو هفته گذشته هم اکنون وارد رکود شده و در کنار کاهش عرضه از سوی خودروسازان شاهد کاهش خریدار و حتی فروشندگان هستیم.

به گفته کاشانی نسب، افزایش قیمت دلار در روزهای گذشته نیز مزید بر علت شده و در کنار اظهارات ضد و نقیض در خصوص آزادسازی واردات، بر تنش بازار افزوده است‌.

به گفته فعالان این حوزه، آرامش بازار تنها در دستان خودروساز است و این امر جز با افزایش میزان عرضه میسر نیست چرا که می تواند از تقاضاهای انباشت شده کاسته و بازار را به آرامش برساند.


میترا ممسنی

انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار