او بیان کرد: قطعه سازان در سه رده (tier) فعالیت می کنند که رده آنها بستگی به ارتباطشان با زنجیره تأمین قطعات خودروسازی دارد. اکنون قطعه سازان رده ۲ و ۳ که ارتباط کمتری با صنعت خودروسازی دارند، برخی قطعاتی که مزیت نسبی رقابتی در داخل کشور دارند به شرکتهای قطعه ساز خارجی که در نهایت به خودروسازان میفروشند، صادر میکنند که از جمله برخی قطعات ریخته گری، تزریقی و پلاستیکی است.
محبی نژاد گفت: اکنون برخی قطعه سازان به طور مستقیم با بنز و بی ام و ارتباطی ندارند، اما غیر مستقیم با زنجیره تامین برخی خودروسازان مطرح ارتباط دارند. صادرات میتواند گسترش پیدا کند، اما لازمه این است قطعه سازان در زنجیره تامین قطعه سازان بین المللی قرار گیرند.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور گفت: اکنون خودروسازان در خصوص قطعاتهای تک مشکل دارند و قطعاتی که صادر میشود مربوط به قطعاتی است که در بازار با آن مشکل نداریم.
گفتنی است چندی پیش علی جدی از نمایندگان مجلس گفته بود که در حال حاضر میلیاردها دلار صادرات داریم و قطعهسازان داخلی به برندهای خارجی مانند بنز و بی ام و صادرات انجام می دهند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/