در این زمینه بسیاری از کارشناسان عنوان میکنند که هر روز تعلل در قیمتگذاری خودرو با ضررهای میلیاردی خودروسازان همراه است. بر این اساس هنوز مشخص نیست که ستاد تنظیم بازار چه زمانی به قیمتگذاری خودرو ورود کرده و خودروسازان و مشتریان را از بلاتکلیفی نجات میدهد. آنچه مشخص است در حال حاضر بسیاری از فروشندگان در بازار، از عرضه خودرو امتناع کرده و در انتظار قیمتهای جدید هستند. از سوی دیگر عرضه از سوی خودروساز نیز به دلیل بلاتکلیفی قیمت بهطور بیسابقهای کاهش یافته و همین امر نبود خودرو در بازار را کلید زده است.
همانطور که عنوان شد خودروساز در بیتکلیفی و بیتصمیمی دولت روزانه با زیان فراوانی به تولید میپردازد این در حالی است که شنیده میشود پارکینگ خودروسازان بار دیگر از محصولات دپویی سرریز شده است. نبود نقدینگی و افزایش بدهی خودروسازان به قطعهسازان، به عدم تامین قطعه در خطوط تولید دامن زده است. با این حال باید دید که ستاد تنظیم بازار چهارشنبه هفته جاری آیا تکلیف قیمتی خودرو را روشن خواهد کرد یا خیر؟ سهشنبه ۱۸ آبان ماه سال جاری دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایرانخودرو و سایپا بنا به تصویب شورای هماهنگی سران قوا در ۲۸ مهر ماه و تصمیم وزارت صمت به عنوان متولی جدید قیمتگذاری خودرو، برای خروج از قیمتگذاری دستوری، اقدام به افزایش قیمت برخی از محصولات خود کردند. در ادامه نیز مدیران عامل این دو شرکت خبر از فک رهن خودروهای فروخته شده دادند (پیش از این خودروی فروخته شده به مدت یک سال فک رهن نمیشد) و تاکید کردند که با توجه به اصلاح قیمت، محدودیت مربوط به فک رهن دیگر در طرحهای فروش فوقالعاده خودروسازان لحاظ نخواهد شد و عرضه خودرو افزایش خواهد یافت و مردم منتظر تغییرات باشند. با این حال پنجشنبه ۲۰ آبانماه، رئیسجمهوری به موضوع افزایش قیمت خودروها ورود کرد و در همین رابطه نیز وزیر صمت به خودروسازان دستور بازگشت به قیمتهای قبلی را داد.
منبع: دنیای اقتصاد
انتهای پیام/