به گزارش خبرنگار خودروکار، وزیر صمت با حضور در ایران خودرو ضمن بازدید از پروژههای توسعهای ایران خودرو، خط تولید تارا اتوماتیک را با امکانات و طراحی به روز افتتاح کرد.
فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو در این مراسم با بیان این که تارا محصول وحدت ارکان اصلی صنعت خودرو است که در قالب خودرو به ظهور رسیده است، گفت: در محصول تارا در کوتاه ترین زمان ممکن ۴ ستاره کیفی برای تارای دستی دریافت شد و امیدواریم تا پایان سال به ۵ ستاره کیفی برای تارای اتوماتیک دست یابیم چرا که یکی از اهداف ما توقف تولید خودروهای سه ستاره است.
وی با اشاره به رشد ۳۵ درصدی تولید در سال گذشته اظهار کرد: این مسایل تنها باعمل، پیگیری و اجرا دنبال خواهد شد که نهضت داخلی سازی یکی از سرفصل های اصلی برنامه ها است به طوری که از سال ۹۸ تاکنون ۲۵۸ میلیون یورو از ارزبری جلوگیری به عمل آمده است.
وی در خصوص تدوین نقشه راه محصول و قوای محرکه این گروه صنعتی اظهار کرد: محصولات آتی ایران خودرو در دست اجرا است به طوری که تارا به محصول نهایی تبدیل شده و پروژه K125 در بهمن ۱۴۰۱ به بازار عرضه می شود که هدف اصلی این خودرو ورود به بازارهای صادراتی است.
مقیمی با تاکید بر این که این خودرو با این مشخصات برای نخستین بار به تولید رسیده است، ادامه داد: امروز ۷۰ درصد واردات خودروی سی بی یو به کشور در این سطح خودرو است و از آن جا که متوسط قیمت این خودرو ۱۶ تا ۱۸ هزار دلار است، می توان زمینه صادرات آن را فراهم کرد براین اساس بازار کشش۵۰۰ هزار دستگاه از این خودرو را دارد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با تاکید بر این که توسعه همزمان دو محصول وجود دارد اما به دلیل کمبود نقدینگی ناگزیر به تبدیل دارایی غیرمولد به مولد و توسعه محصول شدیم، تصریح کرد: برنامه آینده ایران خودرو تولید سالانه یک خودروی جدید است چرا که پلتفرم مشترک منجر بهدکاهش بهای تمام شده، دستیابی به مقیاس اقتصادی و صادرات می شود.
وی افزود: همزمان با این محصول ۵ محصول رانا پلاس، سورن پلاس، سمند سال، پژو ۲۰۷ پاناروما و ... ارتقا یافته و رانا پلاس ۶ سرعته دستی و نیمه اتوماتیک در اواخر سال به بازار عرضه خواهد شد.
مقیمی از رونمایی تارای برقی و رانای نیمه اتوماتیک در اسفندماه خبر داد و گفت: آریسان جدید از ماه آینده در ایران خودرو خراسان به تولید می رسد ضمن آن که گیربکس ۶ سرعته نیز در دی ماه به بهره برداری خواهد رسید.
وی با تاکید بر فیس لیفت پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ و پیش بینی رانای سال اظهار کرد: باید به استانداردهای هشتاد و پنج گانه نزدیک شویم که با به نتیجه رسیدن این تولیدات، افزایش کیفیت و رضایت عمومی در داخل کشور مهیا خواهد شد. این در حالیست که خودروی هیبریدی و برقی نیز در دستور کار بوده و گیربکس AMT در سال جاری و گیربکس AT در سال آینده رونمایی خواهد شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در ادامه از تولید نمونه اتوبوس برقی در ایران خودرو دیزل ظرف یک ماه آینده خبر داد.
مدیرعامل ایران خودرو در ادامه تصریح کرد: طی ۱۵ ماه بیش از ۳ هزار میلیارد تومان برای به بار نشستن تارا هزینه شده که در این میان ۱۳۹ قطعه ساز داخلی و ۱۲ قطعه ساز خارجی در اجرای پروژه تارا همکاری داشته اند به طوری که ۳ .۹۲ درصد از قراردادها با زنجیره تامین داخلی منعقد شده است.
مقیمی با اشاره به موانعی در تولید که منجر به افزایش قیمت تمام شده می شود اظهار کرد: برای تایید شدن در استانداردهای خارجی باید ورقههای بدنه تارا از خارج از کشور تامین شود که این امر هزینه بر است.
وی در خصوص قیمت گذاری تارا نیز اظهار کرد: کلینیک قیمت گذاری تارای اتوماتیک برگزار و گزارش آن به شورای رقابت ارایه شده است در حالی که شخصا از آقای شیوا برای تعیین قیمت پیگیری کرده ام اما در پاسخ اعلام شد که احکام اعضای این شورا به پایان رسیده و قیمت جدید تعیین نشده است این در حالیست که از امروز هر خودرو مشمول ۴ میلیون تومان سود مشارکت خواهد بود در حالی که آماده ارسال دعوتنامه هستیم.
انتهی پیام/