کد خبر: ۴۸۰۹۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
«خودروکار» گزارش می دهد:

لزوم هم افزایی برای افزایش کیفیت/ خودروسازان آماده ورود به مسیر جدید

هم افزایی در صنعت خودرو می تواند راهی برای افزایش کیفیت محصولات و کاهش قیمت تمام شده باشد، اما باید روشی دقیق و کارشناسی برای اجرایی شدن آن تدوین کرد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، هم افزایی و همکاری مشترک در  صنعت خودرو می تواند دستاورد های خوبی را برای این صنعت به همراه داشته باشد. اما شرایط فعلی این صنعت در کشور به صورتی نیست که بتوان شرکت های بزرگ خودرویی را ادغام کرد اما می توان با تدوین برنامه ای مشخص شاهد سهم افزایی میان خودروسازان بود.

هادی مرزبان راد کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اهمیت هم افزایی به خبرنگار «خودروکار» گفت: بدون شک هم افزایی مفید خواهد بود، اما اینکه نحوه این همکاری به چه صورت باشد، باید برنامه دقیقی برای آن مشخص شود.

وی اظهار کرد: به طور کلی ادغام شرکت ها هم کار مشکلی است و هم در شرایط فعلی به صلاح نیست. اما برای همکاری باید روش آن مشخص شود.

مرزبان راد در ادامه با اشاره به شیوه های همکاری و هم افزایی در صنعت خودرو، بیان کرد: به عنوان مثال دو خودروساز در حال فعالیت داریم که قطعات مورد نیاز را از قطعه سازان تامین می کنند. حال اگر بتوانند قطعه سازانی مشترکی داشته و برخی قطعات بکار رفته در سیستم های خودرویی به صورت مشترک بکار برود، بدون شک هم افزایی خوبی را شاهد خواهیم بود.

وی تصریح کرد: در چنین روشی قطعه ساز به جای تیراژ 100 هزار تا به سراغ تیراژ 200 هزارتایی می رود. البته این روش مشروط بر آن است که این قطعه در هر دو شرکت خودروسازی استفاده شود. درواقع این روز برای قطعاتی استفاده می شود که مشتری آن را نمی بیند و تنها کارکرد آنها مهم است مانند سیستم ترمز که برای مشتری شکل این سیستم چندان مهم نیست و تنها به دنبال کیفیت و عملکرد مناسب آن است.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه اضافه کرد: با چنین روشی هم تیراژ تولید قطعه سازان بالا می رود و هم قیمت تمام شده کاهش پیدا می کند. از سویی دیگر با توجه به نظارت دو خودروساز بر روند تولید می توان کیفیت بهتری را برای قطعات پیش بینی کرد. 

مرزبان راد تاکید کرد: در چنین روشی باید هر دو خودروساز در کنار قطعه ساز با هم به توافق دست یابند که نتیجه آن بالا رفتن کیفیت قطعات خودرو و کاهش قیمت خودرو خواهد بود. 

به گزارش خودروکار، تعامل و روحیه فعالیت مشترک باید در میان حلقه های زنجیره خودرو ایجاد تا شاهد کاهش قیمت تمام شده باشیم. اتفاقی که می تواند در شرایط موجود به خودروسازان نیز کمک کرده و در نهایت محصولی با کیفیت و قیمت معقول را روانه بازار کرد.



کتایون ملکی

انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار