«خودروکار» از اثرگذاری اظهارات غیرکارشناسی بر صنعت خودرو گزارش می دهد:
یک بام و دوهوای ارزی در صنعت خودرو
در حالی اعتراضاتی بر محاسبه قیمت تمام شده خودرو با قیمت دلار مطرح می شود که نگاهی به فرایند تولید خودرو نشان می دهد قیمت ارز به واسطه اثرگذاری در قیمت مواد اولیه داخلی و همچنین وارداتی این صنعت نقش پررنگی در قیمت تمام شده خودرو دارد و اظهاراتی غیرکارشناسی در این زمینه تنها به زیان انباشته صنعت خودرو خواهد افزود.
به گزارش خبرنگار خودروکار، بند ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو که واردات خودرو را در قبال صادرات خودرو، قطعه و زنجیره تامین خودرو آزاد می کند در حالی در صحن علنی مجلس به تصویب رسیده که گمانه زنی ها حاکی از رد شدن این طرح در شورای نگهبان حکایت دارد. اما در این میان برخی اظهارنظرها حاکی از اظهاراتی عوام پسند با هدف منحرف کردن شرایط است به طوری که حجت الاسلام حسن نوروزی نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در تازه ترین اظهارات خود ضمن حمایت از تصمیم مجلس درخصوص واردات خودرو با تاکید بر اینکه خیلی از خودرو سازان داخلی خیال نکنند نور چشم هستند، تاکید کرده که نمی شود آب، برق، گاز و اینگونه هزینه های تولید خودروساز داخلی ما با ریال محاسبه شود اما محصول نهایی به دلار در بازار عرضه شود.
این اظهارات در حالیست که دلار نقش پررنگی در فرایند تولید خودروسازان داشته و حتی مرجع تعیین قیمت مواد اولیه صنعت خودرو به شمار می رود.
آرش محبی نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار، این دسته از اظهارنظرها را در ردیف اظهارات پوپولیستی عنوان و اظهار می کند: این اظهارات با هدف جلب نظر مردم به صورت غیرکارشناسی مطرح می شود و از آن جا که در کشور هیچ گونه مجازاتی برای اتهام بر علیه تولید و برند ملی پیش بینی نشده و علیه دارایی معنوی شرکت ها اظهار نظر می کنند، امروز که مردم در فشار اقتصادی، تحریم و کرونا قرار دارند این دسته از افراد نسبت به اظهارات عوام پسند اقدام می کنند.
وی می گوید: این در حالیست که همه هزینه ها در شرکت ها مشخص بوده و خودروسازی تحت نظر بازرسی کل کشور بوده و تمام هزینه ها در آن کنترل می شود و منصفانه حساب کردن هزینه های مازاد آن باید با احتساب هزینه منابع انسانی که تحت عنوان بهره وری پایین به شمار می رود، محاسبه شود چرا که همه بر مازاد نیروی انسانی در صنعت خودرو نسبت به میزان تولید اذعان دارند اما هیچ نهاد و یا فرد سیاسی اجازه تعدیل نیروی انسانی را نمی دهد.
وی با اشاره به خصولتی بودن خودروسازی ها ادامه می دهد: هیچ کس حاضر به زیربار رفتن بحران صنعت خودرو و جاده مخصوص نیست و هیچ کس زیربار این موضوع نمی رود که خودروساز ناگزیر به تعدیل نیروی انسانی با کاهش تیراژ تولید است در این میان مسایلی همچون تامین اجتماعی مطرح است.
محبی نژاد با اشاره به سیاسی بودن صنعت خودرو تصریح می کند: خوراک، پوشاک و مسکن سه نیاز اصلی هرجامعه است و صنعت خودرو نخستین نیازی است که امنیتی نیست و هراندازه اتهام و اظهارنظر در این باره مطرح می شود بازهم مشکلی ایجاد نمی شود بنابراین شاهدیم در بازه های زمانی مختلف همچون انتخابات مجلس و زمان عوام فریبی صحبت از خودرو افزایش می یابد.
محاسبه قیمت تمام شده خودرو با دلار در حالیست که حتی قیمت مواد اولیه صنعت خودرو و پتروشیمی که داخلی است با قیمت فوب خلیج فارس محاسبه و مبنای اولیه قرار می گیرد و به دلیل عدم کفایت عرضه شاهدیم تا ۳۰ درصد بالاتر از قیمت های بین المللی و با نرخ دلار آزاد در بورس محاسبه و عرضه می شود.
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی می افزاید: بنابراین محاسبه قیمت تمام شده خودرو با دلار و مقایسه با آن به این دلیل است که مواد اولیه وارداتی و حتی داخلی با نوسان قیمت ارز متغیر بوده و نیروی انسانی مازاد نیز اجازه تعدیل ندارند این در حالیست که نرخ همه نهاده های تولید چند برابر شده است.
وی در پایان با تاکید بر این که صنعت خودرو با ممنوعیت واردات هرگونه کالای مجاز مخالف است، اظهار می کند: این که به تولیدکننده اجازه وازدات بدون انتقال ارز داده نشود اما در مقابل به واردکننده خودرو این اجازه داده شود، جای تاسف دارد و آب به آسیاب تحریم ریختن بوده و یک خطای مسلم از سوی نمایندگان مجلس است. باید واردات خودرو در قالب طرح ساماندهی صنعت خودرو و قطعات با تعرفه منطقی با نظام تخصیص ارزی که همه صنایع از آن استفاده می کنند، آزاد باشد.
میترا ممسنی
انتهای پیام/