به گزارش خودروکار، این هاچبک ژاپنی تاج را از چنگ فیات 500، کوپرا فُرمنتور، فولکس واگن آی دی3، اشکودا اکتاویا، لندرور دیفندر و سیتروئن سی4 ربود.
درست مثل هر سال، خودروی سال اروپا را که با علامت اختصاری ECOTY مخفف European Car of the Year معرفی می کنند، برای نمایشگاه بین المللی خودروی ژنو برنامه ریزی می شود. اما امسال به دلیل کرونا، خود نمایشگاه خودرو کنسل شد اما معرفی خودروی سال طبق روال در همان مکان همیشگی (پلکسوی ژنو) به صورت آنلاین برای تمام جهان به شکل زنده پخش شد.
در ژانویه امسال، تویوتا یاریس به عنوان فینالیست معرفی شده بود و در دسته بندی های مختلف رقابت بین 6 خودرو برگزار شد. به منظور شرکت منصفانه در این رقابت، و برای احراز شرایط حضور در این رقابت، باید خودرو جدید باشد و در بازار خودرو امکان خرید آن در یکی از 5 بازار اصلی اروپا وجود داشته باشد یا حداقل تا پایان سال 2021 که رقابت برای همین سال انجام شده در معرض فروش باشد.
از دلایل انتخاب یاریس جدید به عنوان خودروی سال اروپا، «ظاهر زیبا، کیفیت اثبات شده، ایمنی و راحتی تجهیزات، عملکرد [سرعت، شتاب و قدرت] و هندلینگ [فرمان پذیری مناسب]» بودند. اما مهمترین ویژگی یاریس جدید که خیلی بیشتر از ویژگی های دیگر مورد توجه هیئت داوری قرار گرفت سامانه بسیار بهینه هیبریدی این خودرو بود.
فرانک جانسن Frank Janssen رئیس هیئت داوری خودروی سال اروپای سال 2021 در مورد انتخاب یاریس گفته است: «یک برنده ارزشمند برای امسال انتخاب شده است، خودرویی که به شایستگی در رأس 6 رده بندی در بین رقبا قرار گرفته است.»
مت هریسن قائم مقام مدیر عامل تویوتای اروپا هم ضمن ابراز خوشنودی از دریافت این عنوان گفت: «افتخار بزرگی برای تویوتا است و از هیئت داوری به خاطر انتخاب و تشخیص شان سپاسگزارم. از این فرصت استفاده می کنم تا از اشتیاق تیم طراحی مان در اروپا و ژاپن قدردانی کنم.»
یاریس تنها خودرویی است که در تاریخ جایزه های خودروی سال اروپا، برای سومین بار است که موفقیت خود را تکرار کرده است. رنو کلیو و فولکس گلف هم بیش از یک بار در تاریخ برگزاری این رقابت ها، عنوان خودروی سال اروپا را به دست آورده اند.
منبع: سایپانیوز
انتهای پیام/