کد خبر: ۴۲۶۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
خودروکار بررسی کرد

کاهش هزینه توسعه محصول با ادغام خودروسازان/ وقتی رقیب، همکار می شود

در شرایطی شرکت های بزرگ خودروسازی در راستای ادغام حرکت می کنند که هنوز نه تنها این موضوع در صنعت خودروی ایران ناشناخته بوده بلکه خودروسازان فعال همانند رقیب نسبت به پیگیری اقدامات انجام شده شرکت ها اقدام کرده اند که عملکرد فعلی آن ها از عدم تحقق این اقدام حتی در آینده های دور حکایت دارد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، صنعت خودرو یکی از مهم‌ترین صنایع ایجادکننده ارزش‌افزوده در اقتصاد هر کشور است که باید برای برون رفت از بحران آن اقدامات جهادی صورت گیرد که از نظر کارشناسان ادغام می تواند یکی از این گزینه ها باشد.

در گزارش های منتشر شده از عارضه یابی صنعت خودرو و راهکارهای تحول این صنعت، از ادغام به عنوان یکی از راهبرهای اساسی یاد شده است.

به اعتقاد کارشناسان یکی از ملزومات ادغام در این صنعت، هم‌سطح بودن شرکت‌ها بر اساس سطح مالی مشتری‌ها و قاطع بودن مدیریت‌ها در تصمیمات و اجرا است.

گرچه ادغام، کاهش هزینه‌های تحقیق و توسعه و افزایش بازار فروش را به همراه دارد، اما با اتخاذ تمهیدات لازم و استفاده دولت از ابزار تعرفه‌ای، ضمن گشایش فضای رقابتی مانع از افزایش بی‌رویه واردات و کاهش کیفی خودروهای تولید داخل خواهد شد. 

نگاهی به تجربه های موفق ادغام در میان خودروسازان بزرگ‌جهان از موفقیت این امر در کاهش هزینه ها و توسعه محصولات جدید حکایت دارد. از این رو شرکت های بزرگ خودروساز تمایل زیادی به ادغام داشته و از آن استقبال می کنند که تازه ترین این اقدام، ادغام دو شرکت پژو سیتروئن و فیات کرایسلر و تشکیل چهارمین خودروساز بزرگ جهان است.

امیر حسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در خصوص مشکلات صنعت طراحی خودرو کشور اظهار می کند: هزینه های بالا و ضرورت افزابش تیراژ با هدف تولید اقتصادی ادغام خودروسازان را توجیه پذیر می کند بنابراین پژو فرانسه و فیات به دلیل بالا بودن هزینه طراحی و تحقیق و توسعه با هدف سرشکن کردن این هزینه‌ها ادغام شدند که در آینده نزدیک باعث افزایش تیراژ و رقابت می‌شود.

وی می افزاید: این شرایط در حالیست که هم اکنون در ایران حدود 30 شرکت خودروسازی داریم که تقریبا مجموع تولید 28 عدد از این شرکت‌ها به اندازه ای نیست که در سطح جهانی به عنوان خودروساز شناخته شوند.

کاکایی با تأکید بر اینکه خودروسازان بزرگ دنیا با همکاری یکدیگر از عهده تولید و هزینه رقابت برمی‌آیند، تصریح می کند: کوچک ماندن شرکت‌های داخلی کشور و نداشتن خودروساز بزرگ جهانی در زمینه طراحی خودرو نه فقط ساخت خودرو، یکی از چالش‌های صنعت طراحی است که راهکار آن می‌تواند ادغام این شرکت‌های با خودروسازان بین‌المللی و رفع ایرادات ساختاری باشد.

وی با انتقاد از اینکه به اسم ساختارهای تحقیق و توسعه در کشور رقم‌های بسیاری اعلام می‌شود، می افزاید: در حالی شاهد خرج هزینه های هنگفت برای بهبود خطوط تولید هستیم که در عمل اتفاقی رخ نمی دهد و این عدم شفافیت مانع رشد صنعت و همچنین عدم حضور سرمایه‌گذاران خارجی در زمینه تحقیق و توسعه است.

کاکایی با بیان اینکه زمانی که شرکت کوچک باشد خیلی از اقدامات اقتصادی نیست، تصریح می کند: هم اکنون در کشور مرکز تست خودرو وجود ندارد و تولید‌ات خود را به اروپا یا چین ارسال می‌کنیم که باعث افزایش هزینه و صرف زمان می‌شود.

به گزارش خودروکار، بدون شک راهکار ادغام در صورت خصوصی‌سازی واقعی صنعت خودروی ایران و ورود به بازارهای جهانی کارساز خواهد بود، در غیر این صورت ادغام شرکت‌های خودروساز داخلی نه‌تنها باعث تحقق اهداف موردنظر نمی‌شود بلکه مشکلات عدیده‌ای در هدایت و مدیریت شرکت بزرگ‌تر دولتی را در پی خواهد داشت.


انتهای پیام/

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار