کد خبر: ۴۲۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
خودروکار گزارش می دهد

فورد سرمدار زیاندهی در دوران کرونا/ زیان خودروسازان بزرگ از کاهش تقاضا

از ابتدای سال گذشته میلادی و همزمان با شیوع ویروس کرونا بازارها از حالت عادی خارج و تقاضا به شدت کاهش یافت و بازار خودرو نیز از قاعده مستثنی نبود از همین روی، تداوم شیوع این ویروس افت فروش شرکت های خودروسازی را رقم زد و منجر به زیاندهی میلیارد دلاری این شرکت ها شد تا جایی که شرکت های بزرگ خودروساز نسبت به تعدیل نیروی انسانی و توقف پروژه های توسعه ای اقدام کردند.
به گزارش خبرنگار خودروکار،  کرونا، چالشی جهانی بود که صنعت خودروسازی را با بحران مالی مواجه و چرخ نقدینگی خودروسازان را پنچر کرد. شیوع این بیماری در گام نخست سرمایه انسانی خودروسازان جهان و پس از آن تولید محصولات آینده و همچنین بازار فروش آن را نشانه گرفت و با وجود آغاز سال جدید میلادی شرکت های هنوز برنامه ای برای خروج از این وضعیت و دستیابی به سوددهی اعلام نکرده اند.

تاثیر منفی کرونا بر بازار خودروی فرانسه آمارها نشان می دهد بحران بهداشتی ناشی از شیوع بیماری همه گیر ویروس کرونا، بیشترین تاثیر را بر روی فرانسه و بازار خودرو این کشور داشته و شرایط اقتصادی بازار خودرو را آنچنان بی رونق کرده که چنین پدیده‌ای در فرانسه از سال ۱۹۷۵ تاکنون سابقه نداشته و تولید خودرو ا در سال 2020 به یک میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو محدود کرده است. 

در این کشور ثبت پلاک خودروهای نو شخصی و فروش خودروهای نو شخصی در مقیاس سالیانه، یعنی ‌نسبت ‌به همین مدت زمان در ‌سال ‌گذشته، 25.5 درصد سقوط کرد این در حالیست که در بحران‌های دهه 1990 یا 2000 این کشور نیز میزان فروش خودرو به زیر 1.7 میلیون دستگاه نرسیده بود.

در طول سال 2020، گروه خودروسازی پ. اس. آ،، تولید کننده برندهای پژو، سیتروئن، دی‌اس و اوپل که بزرگترین شرکت خودروسازی فرانسه به حساب می‌آید و شرکت خودروسازی رنو بهتر توانستند در این سال در مقابل کسادی بازار مقاومت کنند. اما فروش این دو شرکت بزرگ خودروسازی نیز به ترتیب 25.1 و 24.9 درصد نسبت به سال 2019 کاهش یافت.

گروه خودروسازی فیات کرایسلر که قرار است به زودی با گروه خودروسازی پ. اس. آ، یک گروه بزرگتر خودروسازی با ‌سرمایه گذاری مشترک تشکیل ‌دهند نیز شاهد کاهش 41.5 درصدی فروش بود. 

در همین حال باتوجه به سهم 44 درصدی نیسان در رنو، مشکلات ایجاد شده در ژاپن و تاثیر مستقیم روی عملکرد رنو این خودروساز فرانسوی دچار رکود و ضرر 12.2 میلیارد دلاری در نیمه سال 2020 شد. باتوجه به کاهش فروش محصولات رنو این خودرو ساز در تولیدات روزمره خود نیز حدود 3.3 میلیارد دلار ضرر کرده و تاکنون نیز برنامه ای برای خروج از بحران ارایه نکرده است.

باتوجه به شیوع بیماری کرونا در صنعت خودروسازی، چالش تولید و کاهش فروش ایجاد شد و نگاهی به عملکرد شرکت های بزرگ خودروساز از زیان حاصل از کاهش فروش حکایت دارد و شرکت خودروسازی فورد نیز از این وضعیت در امان نماند و در میان شرکت های خودرویی بالاترین میزان ضرر را به ثبت رساند به طوری که 2.7 میلیارد دلار ضرر کرد. این خودروساز 645 هزار دستگاه خودرو در بازارهای جهانی فروخته که نسبت به سال گذشته افت 53 درصدی را تجربه کرده است. 

نیسان یکی از خودروسازان بزرگ ژاپنی نیز در سه ماهه دوم سال 2020 حدود 2.1 میلیارد دلار ضرر ثبت کرده ، این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، نیسان سود 21 میلیون دلاری داشته است.

گروه خودروسازی ب ام و نیز با شیوع بیماری کرونا ۶۶۶ میلیون یورو معادل ۱.۱ میلیارد دلار ضرر مالی را تجربه کرده است. پس از بحران مالی سال ۲۰۰۹، این نخستین ضرر مشابه آن برای این خودروساز بوده است. ب ام و در مدت مشابه سال گذشته ۳.۶ میلیارد دلار سود به دست آورده بود. هوندا یکی از خودروسازان خوشنام ژاپنی که فروش قابل توجهی در سراسر دنیا دارد نیز در سه ماهه دوم سال گذشته میلادی 1.1 میلیارد دلار ضرر را تجربه کرده است. هوندا در بخش موتورسیکلت نیز افت فروش 62 درصدی را پشت سرگذاشت. جنرال موتورز خودروساز آمریکایی نیز  از ضرر 1.1 میلیارد دلاری در پی همگیری کرونا خبر داد. فروش محصولات این خودروساز بزرگ در سطح جهانی 24.3 درصد کاهش یافته و به 1.47 میلیون دستگاه رسیده است. 

با وجود تاخیر در شیوع کرونا در ژاپن اما خودروسازان این کشور نیز همپای سایر خودروسازان جهانی شاهد کاهش فروش و زیان دهی بودند و در این میان شرکت خودروسازی مزدا، 602 میلیون دلار از ابتدای سال ۲۰۲۰ ضرر داده است. این خودروساز در بازار جهانی 244 هزار دستگاه خودرو فروش داشته که افت 30 درصدی داشته است.

حال باید دید خودروسازان جهانی با شروع سال جدید میلادی چه برنامه هایی برای خروج از رکود و بن بست تقاضا ارایه می کنند چرا که آغاز واکسیناسیون در برخی از کشورها، نوید روزهای آرام تری را می دهد.



انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار