به گزارش خودروکار، «فرانک بی. رودیز» Frank B. Rhodes نبیره «والتر پی. کرایسلر» -بنیانگذار سومین غول خودروسازی آمریکا- در تاریخ 24 سپتامبر 2020 شکایتِ دقیقه ی 90 را در خصوص این طرح ادغام مطرح و چند تغییر را پیشنهاد کرده است. آن چه از این شکایت برمی آید این است که او تقریباً از هیچ موردی در این ادغام خشنود نیست.
رودیز در این شکایت خود که در رسانه های نشر پیدا کرده گفته است [نقل به مضمون]: «پیشنهاد جایگزین ما به نظر من برتر از طرح ادغامِ برنامه ریزی شده است و نتیجه آن بازگشت برندهای کرایسلر-دوج-جیپ-رام به ایالات متحده خواهد بود و اجازه نمی دهد که اختیار آن در دست چینی ها یا کشورهای خارجی مطرح در این ادغام قرار بگیرد.»
یکی از انتقادهای رودیز نام استلانتیس است که قرار است نام جدید برای اتحاد فیات-کرایسلر-پژو-سیتروئن باشد. او می خواهد که نام این اتحاد، بنگاه اقتصادی «کرایسلر-دوج-جیپ-رام» باشد که به هیچ عنوان اهداف این ادغام را پوشش نمی دهد.
علاوه بر این، در پیشنهاد رودیز آمده است که استلانتیس مقر اروپایی را در شهر لندن حفظ کند اما کارکردهای اصلی آن به ایالات متحده منتقل شود. اما این پیشنهاد وی هم باعث می شود که این ادغام آمریکایی بماند درحالی که هدف از این ادغام ایجاد یک شرکت جهانی است. او این شکایت را برای سناتورهای آمریکایی هم ارسال کرده و گفته است که این ادغام برای آمریکا چیز خوبی نیست.
در این مرحله، حتی این شکایت هم نمی تواند تغییر مهمی در این ادغام به وجود آورد.
زمانی که کارلوس تاوارس سکان این اتحاد را به دست بگیرد به سرعت باید به وضعیت برندهای این اتحاد در کشور چین سر و سامان بدهد و از همه مهمتر به مسئله بسیار مهم ظرفیت مازاد این برندها رسیدگی نماید.
استلانتیس اکنون مقام چهارم خودروسازی در دنیا است و بعد از تصویب سهامداران فیات کرایسلر و گروه فرانسوی پ س آ در 4 ژانویه 2021، ظرف سه ماه آینده با انتقال 52 میلیارد دلار این ادغام نهایی می شود.
زمانی که استلانتیس نهایی شود، 14 برند زیر یک سقف قرار می گیرند، از فیات، جیپ، دوج، رام و مازراتی از FCA تا پژو، سیتروئن، اُپل و دی اس از PSA. با این ادغام، استلانتیس از جنرال موتورز، هیوندایی و فورد در فروش جهانی پیش می افتد اما به فولکس واگن، تویوتا و اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی نمی رسد.
مثل همه ی خودروسازان جهانی، استلانتیس هم باید میلیاردها دلار برای دوره گذار از خودروهای بنزینی به محصولات برقی صرف کند، ضمن این که تاوارس با موانع فوری تر هم رو به رو است.
در بزرگترین بازار خودروی دنیا، کشور چین، وضعیت استلانتیس، وضعیت له شدن زیر سُم اسب های رقیب است و تاوارس هم به این موضوع اذعان دارد و می داند که استلانتیس نمی تواند با این وضع در چین ادامه دهد.
هم PSA و هم FCA فقط با 8 درصد از ظرفیت خود در منطقه آسیا-اقیانوسیه در حال فعالیت هستند و بیشتر این فعالیت هم در چین است که سالانه بیش از 21 میلیون دستگاه خودروی نو در آن به فروش می رسد و به عقیده تحلیلگران صنعت خودرو این ادغام می تواند وضعیت بهتری برای این برندها رقم بزند.
فلیپ هوکوآ Philippe Houchois از تحلیلگران بانک سرمایه گذاری جفریز Jefferies می گوید: «هیچ یک از دو طرف این ادغام به تنهایی نمی تواند در چین از نو آغاز کند.»
تاوارس هم هرگز در مورد جزئیات نقشه ای که برای فیات کرایسلر دارد، صحبت نکرده است اما در باره وضعیت اسف بار پژو در چین چیزی برای مخفی کردن ندارد و شاید امید دارد پژو با استلانتیس به بازار چین برگردد. تاوارس در تِلِه کنفرانس ماه نوامبر 2020 گفته بود که : «هیچ خودروساز جهانی استطاعت آن را ندارد که در بزرگترین بازار دنیا حضور نداشته باشد.»
استلانتیس فقط در چین با ظرفیت مازاد رو به رو نیست. تعداد کارخانه های استلانتیس در دنیا به قدری زیاد است که با بستن تعدادی از آن به راحتی می تواند از آمار فروش سالانه فورد پیشی بگیرد. با این حال قرار نیست استلانتیس کارخانه ای را تعطیل کند. با این ظرفیت حتی می تواند سالانه 7 میلیون دستگاه بیشتر از فروش امروزش خودرو تولید کند. در دوران شیوع کرونا هم نیمی دیگر از ظرفیت هر دو گروه خالی باقی ماند. در بهترین دوران رونق مثل سال 2016 هم این دو گروه بیش از 4 میلیون دستگاه خودرو، ظرفیت مازاد داشتند.
استلانتیس می گوید حتی بدون تعطیلی هیچ یک از کارخانه ها، امکان کاهش هزینه سالانه تا 5 میلیارد دلار وجود دارد. با این حال تحلیلگران اعتقاد دارند که ظرفیت مازاد استلانتیس را وادار به تعطیلی برخی از این کارخانه ها خواهد کرد. برای مثال کارخانه ی اُپل در بندر السمر Ellesmere انگلستان به شدت در معرض تعطیلی است. یا کارخانه Kragujevac فیات در سیبری هم همین وضعیت را دارد.
به گفته ی هوکوآ، اصرار PSA و FCA این است که استلانتیس فرانسوی یا ایتالیایی باقی نماند و به شرکت جهانی تبدیل شود اما حکومت های آنها به آنها یادآوری می کنند که این شرکت، ملیت دارند.
استلانتیس برای تجدید ساختار و توسعه خودروهای برقی پول کافی دارد که حاصل فروش خوب خودروهای شاسی بلند جیپ و وانت رام است. اما سهامداران انتظار دارند که تاوارس در بین برندها وضعیت منطقی حاکم کند و آن ها را به سودآفرینی بازگرداند؛ همان طور که با خرید اُپل آن را از زیان دهی به سوددهی بازگرداند.
جیپ یک آیکون جهانی است و فیات و پژو هم هواداران وفاداری دارند اما برندهایی مثل لانچیا و کرایسلر نام های جهانی نیستند و بیشتر هوادارن منطقه ای دارند.
برخی از برندها وضعیت نامعلومی در آینده خواهند داشت از جمله خودروهای مازراتی که مشتریان خاص دارند اما در سال های اخیر عملکرد مالی آن چنگی به دل نمی زند البته معنی آن این نیست که مدل های لاکچری در دنیا دیگر مشتری ندارند. در آن سوی طیف هم خودروی لانچیا در اتحادیه اروپا فقط 34 هزار دستگاه خودرو در سه فصل اول 2020 فروخته است که عملکرد خوبی به حساب نمی آید.
به هر حال ایجاد بالانس در سبد محصولات برای استلانتیس کار آسانی نخواهد بود و بازگرداندن به سوددهی برخی از محصولات و برندها مهمترین موضوعی است که این اتحاد باید به آن پاسخ دهد.
منبع: سایپانیوز
انتهای پیام/